Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 3 hónapja

Jó szezont zártak a balatoni vendéglátósok

Idén is komoly munkaerőgondokkal küszködtek, de jól sikerült a szezon a dél-balatoni kereskedelmi és vendéglátó vállalkozásoknak, akik jogszabály-módosítást kezdeményeznek az online-pénztárgépek használatában tapasztalt túl szigorú szabályozás miatt - hangzott el a Kereskedelmi és Vendéglátó Vállalkozók Somogy Megyei Érdekképviselete (KISOSZ) sajtótájékoztatóján.

Kertész Rezső, a somogyi szervezet társelnöke elmondta, a megyéhez tartozó dél-balatoni térségben mintegy 1400 vendéglátó és 1600 kiskereskedelmi üzlet található, amelyek száma az elmúlt években érdemben nem változott. Ezek nyári árbevételét alapvetően a július második felében és az augusztus első felében tapasztalható vendégforgalom határozza meg, ami idén a kedvező időjárásnak is köszönhetően jónak bizonyult.

Beszámolt arról is, hogy jogszabály-módosítást kezdeményeznek a számla és nyugtaadási kötelezettség online-pénztárgépek használatára vonatkozó szabályozása miatt. Hangsúlyozta, azzal egyetértenek, ha valaki nem ad nyugtát, büntessék meg, de azzal már nem, hogy egy-egy kassza-záráskori eltérés, vagy a pénztárgép megkésett szervizelése miatt is bezárhassanak üzletet.

A tapasztalatok szerint jelentősen eltérő volt a különböző megyékből érkező ellenőrök büntetési gyakorlata, amiben egységesítést kérnek a dél-balatoni vendéglősök, mikro és kisvállalkozók - mondta Kertész Rezső. Összegzése során említést tett arról is, hogy "több empátiát" várnának el a vállalkozók a jövőben a hatósági ellenőröktől, akik bár mehettek volna bármely időpontban, időnként a fő étkezési időszakokban tartották fel egy-egy vendéglő személyzetét egy-másfél órákra.

A KISOSZ tagsága állást foglalt a tervezett szakmunkás-minimálbér emeléssel kapcsolatban, miszerint elfogadhatatlannak tartja, hogy a turizmus területén az országostól eltérő, annál több tízezer forinttal magasabb kötelező szakmunkás minimálbért fogadjanak el az ágazati megállapodás során. "Ez sok kisüzlet létét veszélyeztetné, amelyek 20-30 százaléka már most is pengeélen táncol" - fogalmazott a somogyi szervezet társelnöke.

Makkos Péter vendéglátós, a KISOSZ fonyódi térségének elnöke elmondta, idén nemcsak szakemberekből, hanem kiszolgáló személyzetből is nagy hiány mutatkozott, ami miatt helyenként tradicionális balatoni üzletek sem tudtak kinyitni, vagy zártak be előbb. Komoly pozitívumként emelte ki a strand- és szálláshelyfejlesztések, valamint a bő, színvonalas programkínálat kedvező hatásait a balatoni vendégforgalomra. Óriási gondnak nevezte ugyanakkor, hogy a frissen végzett szakemberek nem a szakmájukban helyezkednek el, illetve hogy irreálisan magas a bérigényük.

A vendéglátós-, illetve szakácsbérekről szólva elmondta, igen nagy volt a szórás a különböző vendéglátóhelyeken. Akadtak igen magas, átlag feletti bérek, de nem szabad elfelejteni, hogy a nyári szezonban a Balatonnál egy hónap alatt kéthónapnyit, vagyis 400 órákat dolgoznak a vendéglátósok, amiért eleve dupla bér jár - tette hozzá.

MTI
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter