Kizsákmányolják az Amazonnak dolgozó futárokat
Fizetésmegvonással fenyegetik a sofőröket, akik sokszor 16 órát dolgoznak, de WC-re sem tudnak kimenni. Erről nem feltétlenül az Amazon, hanem az alvállalkozó futárcégek tehetnek.
A Business Insider című lapra hivatkozva azt írja a gazdasági portál, hogy a futárok kis részét alkalmazza közvetlenül az Amazon, a nagy többség alvállalkozóknál dolgozik. A lap az elmúlt nyolc hónapban 13 amerikai városban 31 csomagfutárral beszélt, akik az Amazon mellett összesen 14 alvállalkozónál dolgoztak vagy dolgoznak még most is. Sok cég nagy flottával dolgozik, de a feltételek miatt már kis tőkével és néhány furgonnal is be lehet szállni. Itt vannak a problémák.
Az együttműködés lényege, hogy az alvállalkozók az Amazontól minden nap megkapják a tervezett útvonalakat, és a futárok a szintén az Amazontól kapott mobil eszközzel naplózzák a tevékenységüket. Egy napi útvonal manapság 250-300 csomagot tartalmaz, de forgalmasabb hetekben akár 400 csomagot is ki kell juttatnia egy futárnak egyetlen nap alatt.
A futár napja pedig a következőképp néz ki: reggel fél 8-kor indul az Amazon raktárában, ahol fél 9-ig felveszi a furgont, megkapja a napi útvonaltervet, és elkezdi bepakolni a csomagokat. Fél 10-ig általában el tud indulni az Amazon eszköze által meghatározott szállítási útvonalon, és este 6-ig cirkál a városban. A nap valamikor este 6 és 9 között végződik.
Egy átlagos héten napi 11 órát dolgoznak 200 csomag kézbestése mellett. De egyes napokon nem ritka a 16 órás munkanap 400 csomag mellett. Ha a tervhez képest csúszást látnak, azonnal hívják telefonon az alvállalkozó cég vezetőit, vagyis a futár közvetlen főnökét. Ők sokszor megfenyegetik a futárokat mert rettegek attól, hogy az Amazon szerződést bont velük.
Az Amazon rendszere naponta egy 30 perces ebédidőt és két 15 perces pihenőt automatikusan betervez az útvonalba, ám ez a gyakorlatban olyan szűk, hogy már a kisebb városi dugók miatt is borulhat a teljes menetrend.
Az alvállalkozó elvileg jelezhetné az Amazonnak, hogy forgalmi okok miatt nem lesz meg a napi penzum, de ezt gyakran nem meri megtenni, inkább túlóráztatja a sofőröket, és az ezután járó munkabér kifizetését később megpróbálja elszabotálni, hiszen így ő sem kapja meg az ezért járó pénzt az Amazontól. Az egész láncot a félelem mozgatja.
Ugyanakkor van, aki a saját zsebére dolgozik. Egy flottairányító például 5-600 dollárért elintézi, hogy ne kelljen hétvégén is dolgoznia a futárnak.
Ugyanakkor az is igaz, hogy a futárok döntő része olyan iskolázatlan sofőr, aki más munkát nehezen találna, vagy ha igen, akkor nem ebben a fizetési kategóriában. Egy amazonos futár bruttó 13-15 dollárt keres óránként, ami alulról súrolja az amerikai futárfizetések átlagát, de több annál, mint amit más segédmunkával meg lehet keresni.
g7.hu
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Miközben Moszkva egyre nehezebben talál munkaerőt a dróngyártáshoz, váratlan irányból érkezhet segítség: az ukrán hírszerzés szerint... Teljes cikk
A megélhetési költségek folyamatos emelkedése miatt minden ötödik munkavállaló kénytelen másodállást vállalni Horvátországban - derül ki a Moj... Teljes cikk
Az EU bírósága megerősítette az unióban alkalmazandó megfelelő minimálbérekről szóló irányelv nagy részének érvényességét, ugyanakkor... Teljes cikk
- Az Amazon vezérigazgatója létszámleépítésre figyelmeztet az AI miatt 5 hónapja
- Futárnak állt a magyar olimpiai bajnok 11 hónapja
- Mennyit keresnek a Wolt-futárok? 11 hónapja
- Rávették, hogy nyisson bankszámlát, és nyugdíját arra utaltassa, majd a bankkártyát elvették tőle 11 hónapja
- Hétfőtől péntekig az irodában - mint a "régi szép időkben"? 1 éve
- Vége a home office-nak, ez az óriáscég sem engedi többé a távmunkát 1 éve
- Ezen az egy dolgon múlik a siker az Amazon vezérigazgatója szerint 2 éve
- "Hősök adója", avagy miért lehet jobban kihasználni a segítő szakmák munkavállalóit? 2 éve
- Szakszervezetet indítanának az életfutárok, ezek a céljaik 2 éve
- 800 ezer forinttal károsította meg munkaadóját egy debreceni futár 2 éve
- Kiszállítási munkatárs 2 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?