Megjelent: 17 éve

LESZ: a Budapest Airport megszakította a tárgyalásokat

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) és a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) szerint a menedzsment immár nemcsak a dolgozókkal, saját középvezetőivel és a jogszabályokkal, de a józan ésszel is szembefordult. A lépés arra vall, a vezetőség megegyezés helyett a szakszervezetek megtörésére, tartós meggyengítésére törekszik - áll a lapunknak eljuttatott sajtóanyagban.

A LESZ és az RDSZSZ közleménye szerint megdöbbenéssel értesült a munkaadótól a tegnapi egyeztetésen, hogy a menedzsment nem folytatja a tárgyalásokat - bár a Munka törvénykönyve erre sztrájkhelyzetben kötelezné. Tárgyalás helyett a menedzsment egy 15 nap múlva kezdődő, hét napos "konzultáció" keretei között szeretné véglegesen lezárni a kérdéseket. A szakszervezetek szerint a döntés mögött az a felismerés húzódhat, hogy a cégvezetés rövidlátó, diktátumokban fogalmazó tárgyalási stratégiája mára megbukott. A tárgyalások váratlan megszakítása után a cégvezetés álláspontja, eljárása védhetetlenné vált.

Az érdekképviseletek álláspontja szerint:

1. A cégvezetés szembekerült dolgozóival

A kollektív szerződés egyoldalú felmondása, a dolgozók rendszeres túlfoglalkoztatása, a kötelezővé tett túlórák, az elégtelen létszámhelyzet és a megfélemlítések nyomán robbant ki decemberben a munkabeszüntetés. Azóta a menedzsment lépései, a szakszervezetek nyílt sértegetése, a tárgyalások halogatása, a folyamatos vissza-visszalépések, az egymást érő kiszervezések csak tovább mélyítették az ellenérzéseket.

2. A cégvezetés szembekerült a törvényekkel

Nem csak a sztrájktörők alkalmazása, a dolgozók fűtetlen, használaton kívüli helyiségekbe zsúfolása volt illegális decemberben - egyéb jogi visszásságok is felmerültek. Így jogellenes az is, hogy a munkaadó több mint egy hónappal a szakszervezetek hivatalos kérése óta sem volt hajlandó az idei bérekről tárgyalásokat kezdeni. A sztrájk kapcsán négy szakszervezeti tisztségviselőnek mondtak fel vagy indítottak fegyelmi eljárást - ez szintén törvénytelen. Légiközlekedés biztonságának veszélyeztetése gyanújával nyomoz a rendőrség, és az európai polgári légiközlekedési hatóság is vizsgálatot kezd a reptéren.

3. A cégvezetés szembekerült saját középvezetőivel

A tárgyalások során a cég középvezetőinek is módja nyílt a szakszervezetekkel közös munkacsoportokban véleményezni a menedzsment kezdeti ultimátumát, a pótlékok csökkentésére és a műszakok, a munkaidő hátrányos átalakítására vonatkozó terveket. Itt egyértelműen kiderült, a napi problémákat és feladatokat ismerő középvezetők egyetértenek a dolgozókkal: az ultimátum nem csak jelentős bércsökkenést jelentene, de a reptér üzemetetésének biztonságát is veszélybe sodorná. Ez a koncepció ugyanis olyan hatékonyságot vár el, ami egy futószalagon termelő gyárban is szokatlan, és ami mellett már egy influenzajárvány idején is megbénulhat a reptér.

4. A cégvezetés szembekerült a józan ésszel

A menedzsment mostani döntése olyan helyzetben született, amikor a felek az álláspontokat kezdetben elválasztó mérföldes távolságot maguk mögött hagyták és végre érdemi kérdésekről, előremutató vitát folytattak. Egy ilyen helyzetben megszakítani a tárgyalásokat csak azt jelentheti, hogy a cégvezetés nem is törekszik a megegyezésre: valójában a szakszervezetek, a dolgozói érdekképviselet végleges meggyengítése, megtörése a célja.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Meglepetés a Top 500-as listán: így teljesítettek a magyar cégek

A közép- és kelet-európai régió 500 legnagyobb vállalata listáját a 2024-es adatok szerint továbbra is a lengyel Orlen olajcég vezeti, a második... Teljes cikk

Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk