Nem építhetünk csak az autógyártásra
A gazdasági növekedés nagy részét az autógyárak adták idén, jövőre azonban erre már nem lehet számítani - írja a Népszava. A többi ágazat bővülésére is szükség van ahhoz, hogy ne dőljön be a féloldalas magyar gazdaság.
"A magyarországi feldolgozó ipar éves termelési értékének, 21,4 ezer milliárd forintnak több, mint ötödét, mintegy 4,5 ezer milliárd forintot tesz ki a járműgyártás, a közúti gépjárműgyártás 2,2 ezer milliárd forint, ide értve az alkatrész gyártást is" - mondta a Népszavának Némethné Pál Katalin. A GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezetője hozzátette, ez az ágazat viszi a hátán az ipart, a növekedést, az exportot. Az autó és motorgyártás 530, az alkatrészgyártás 490 milliárd forintos értéket állított elő 2012. utolsó negyedévében. Előreláthatóan 2014-re a lendület azonban ki fog fulladni, így nem lesz olyan iparág, amely a növekedés irányába tolhatná a magyar gazdaságot.
Az alkatrészgyártás pedig már idén sem remekelt. "Ahogy zsugorodik az európai autópiac, úgy növekszik a baj a hazai alkatrészgyártóknál. Most mindenki az úgynevezett BRIC országokba - Brazília, Oroszország, India, Kína - akar eladni autót, alkatrészt. A kínai autópiac ma már nagyobb, mint a teljes európai. A baj csak az, hogy a BRIC országoknak van saját autógyártása és ők maguk is fejlesztenek" - elemezte a helyzetet Némethné Pál Katalin.
Szerinte a kormány akárhány stratégiai megállapodást köthet a nagy cégekkel, ha az üzletpolitikájuk úgy kívánja, elmennek innen és viszik a gyárukat, a termelésüket is. Tudomásul kellene venni a döntéshozóknak, hogy, kizárólag a közúti járműgyártásra nem lehet alapozni a hazai ipart.
A kutató kifogásolta a szakmunkásképzés jelenlegi állapotát és a gazdasági környezet rugalmatlanságát is. A GKI kutatásai szerint a nemzetközi cégeket elsősorban nem a testre szabott adókedvezmények érdeklik, hanem sokkal inkább az adóterhek.
Népszava
Az alkatrészgyártás pedig már idén sem remekelt. "Ahogy zsugorodik az európai autópiac, úgy növekszik a baj a hazai alkatrészgyártóknál. Most mindenki az úgynevezett BRIC országokba - Brazília, Oroszország, India, Kína - akar eladni autót, alkatrészt. A kínai autópiac ma már nagyobb, mint a teljes európai. A baj csak az, hogy a BRIC országoknak van saját autógyártása és ők maguk is fejlesztenek" - elemezte a helyzetet Némethné Pál Katalin.
Szerinte a kormány akárhány stratégiai megállapodást köthet a nagy cégekkel, ha az üzletpolitikájuk úgy kívánja, elmennek innen és viszik a gyárukat, a termelésüket is. Tudomásul kellene venni a döntéshozóknak, hogy, kizárólag a közúti járműgyártásra nem lehet alapozni a hazai ipart.
A kutató kifogásolta a szakmunkásképzés jelenlegi állapotát és a gazdasági környezet rugalmatlanságát is. A GKI kutatásai szerint a nemzetközi cégeket elsősorban nem a testre szabott adókedvezmények érdeklik, hanem sokkal inkább az adóterhek.
Népszava
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket
Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk
Már parlamenti vitán a 14. havi nyugdíjról szóló törvényjavaslat
A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk
NAV: eddig kell bevallani és befizetni a globális minimumadó előlegét
A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Így foglalkoztass megváltozott munkaképességű munkatársat: kihívásokból előnyök 3 hónapja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Erdei Katalin, Richter Gedeon Nyrt. 5 hónapja
- Leszázalékolás mellett dolgozhatok teljes munkaidőben? 5 hónapja
- Levonhatnak figyelmeztetés nélkül a rokkantsági ellátásból tartozást? 5 hónapja
- Igaz, hogy fogyatékossági támogatottaknak plusz juttatás is jár? 5 hónapja
- Megvonható a munkaközi szünet a megváltozott munkaképességűektől? 5 hónapja
- Balatoni Katalin: a pedagógusok digitális mentorok, lelki támaszok, kreatív alkotók 6 hónapja
- A Volkswagen egyik gyára áttérhet a négy napos munkahétre 6 hónapja
- Felmondott a BKK vezérigazgatója: "Nem lehet hatalmi játszmák eszköze" a vezetői kiválasztás 6 hónapja
- 500 fülöp-szigeteki vendégmunkás dolgozhat majd a debreceni akkugyárban 7 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 7 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?