Országos kutatás indulna az iskolai nyelvoktatásról
A Nyelvtudásért Egyesület a középiskolai nyelvoktatás szervezési és tartalmi kérdéseiről szóló kutatási tervet adott át az Emberi Erőforrások Minisztériumának. Mivel a március 5-i, “Mi a baj az iskolai nyelvoktatással?” című konferencia egyik legfontosabb konklúziója az volt, hogy utoljára 2006-2009 között készült nagymintás, reprezentatív felmérés az iskolai nyelvoktatásról, az egyesület most mélyebb elemzésére alkalmas, aktuális adatokkal kívánja feltárni a közoktatásban zajló nyelvtanítás problémáit és a tanítás alacsony hatékonyságának okait. Az egyesület bízik abban, hogy a kutatás eredményeit felhasználó oktatáspolitika eredményes válaszokat tud majd adni a nyelvoktatás kihívásaira.
E cél elérése érdekében – a legkorszerűbb nemzetközi és hazai módszertani ajánlásokkal összhangban – az egyesület szakemberei többféle adatgyűjtési technikát kívánnak alkalmazni.
A tervek szerint az ország 70 kiválasztott középiskolájának valamennyi 11. osztályos diákját felkérik a kutatási kérdőív kitöltésére, továbbá angol, illetve német nyelvi készségeiket objektíven mérő tesztek megoldására. A kutatók ugyanezekben az iskolákban 2-2 tanárral is interjút készítenek, kérdőívet töltetnek ki, illetve intézményenként négy tanórán óramegfigyelést végeznek. A nyelvoktatás iskolai szervezési problémáit egy intézményi kérdőívvel tárják fel, és a szülők véleményét is megkérdezik. A tervek szerint a kutatás kiterjed majd a diákok egyéni motivációjának, nyelvérzékének, tanulási stratégiáinak és autonóm tanulási viselkedésének, továbbá a célnyelvvel kapcsolatos attitűdjeinek vizsgálatára is.
Az időterv szerint a kutatás 2016 májusában az intézmények megkeresésével indul. A kutatók július-augusztus folyamán kidolgozzák és véglegesítik a mérőeszközöket, szeptember és december között begyűjtik, 2017 január-februárjában pedig feldolgozzák és elemzik az adatokat.
A mintegy 30 millió forintból megvalósítható kutatáshoz a Nyelvtudásért Egyesület kéri a minisztérium elvi és anyagi támogatását. Az egyesület várakozásai szerint a kutatás megállapításai elősegítik majd azt is, hogy a nyelvoktatás-politikai intézkedések – azon belül pedig például a nyelvvizsga-követelmények – a lakosság idegennyelv-tudását javító hasznos eszközzé, ne pedig az esélyegyenlőséget redukáló kötelezettséggé, a felsőoktatásba való bekerülés gátjává válhassanak.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk
A Szegedi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem is bekerült a legjobb 10 magyar egyetem közé. Teljes cikk
A 2024-es OECD TALIS-felmérés szerint a magyar pedagógusok elégedettebbek, munkájuk során nagyfokú szakmai önállóságot élveznek, és támogató... Teljes cikk
- Ez az ára az igazságtalan bérezésnek 1 hónapja
- Németh Zsófia az ING Bank új HR vezetője 3 hónapja
- Elindult "Az Év Trénere Díj" 2025 pályázat 4 hónapja
- Több pihenés, hatékonyabb munka – a négynapos munkahét rejtélyes paradoxona 5 hónapja
- Mely cégek a legvonzóbbak a fiatalok számára? 5 hónapja
- Szuperszámítógép robbantja be a mesterséges intelligenciát Szegeden 5 hónapja
- Hogyan tanul az agy? – magyar kutatók új matematikai modelljei a memóriáról 6 hónapja
- Ezeket a készségeket keresik a munkaadók állásinterjún 6 hónapja
- Bejelentették: mérnöki nagyhatalommá tenné Magyarországot ez az új beruházás 6 hónapja
- Nem tréning - kihívás: így válik a nyelvtanulás önjáróvá a nyári hónapokban is 6 hónapja
- Új elnök a Magyar Elektrotechnikai Egyesület élén 7 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja