Szombaton megalakult a Nemzeti Pedagógus Kar
A kar elnökévé a győri Révai Miklós Gimnázium igazgatóját, Horváth Pétert választották, helyettese Szeleczki János Heves megyei intézményvezető lett.
Balról jobbra: Szeleczki János, Horváth Péter, Czunyiné Bertalan Judit, Balog Zoltán az alakuló ülésenBalog Zoltán köszöntőjében azt kérte a kartól, figyelje, ellenőrizze, mérje fel a problémákat, tegyen javaslatot a megoldásra és legyen érdemi tárgyalópartner, vonjon be minél több pedagógust a munkába. A miniszter - aki a köztestület legitimitását és függetlenségét hangsúlyozta - célként fogalmazta meg, hogy javuljon az oktatás színvonala, minősége és szervezettsége.
Czunyiné Bertalan Judit június 15-i hatállyal kinevezett köznevelési államtitkár partneri viszonyt ígért a karnak. Mint mondta: a kar segítsége egyrészt kiterjed a tárca jogalkotási tevékenységére, valamint a Nat végrehajtására, a nemzeti köznevelési törvény tartalmi megtöltésére.
A kar felelőssége és dolga, hogy működését, a pálya presztízsét növelje és erősítse azt a pedagógustársadalmat, amely ma szolgál Magyarországon. Ez a szolgálat elismerésre, dicséretre jogosult - fogalmazott, hozzátéve: a kar országos legitimációval rendelkezik és magas, erős reprezentációt mutat. Kiemelten fontosnak tartotta, hogy a kartól érkező szakmai javaslatok a köznevelési rendszer javítását szolgálják majd és az együttműködés alapját képezik. Külön örömnek nevezte, hogy a történelmi egyházak nyitottak a stratégiai partnerségre. A református és evangélikus egyház már írásban is kifejezte ebbéli szándékát.
Bejelentette: hétfőn törvényjavaslatban kezdeményezi a kormány, hogy a pedagógiai szakszolgálatoknál a pedagógus alkalmazottak is jogosultak legyenek a pedagógusi pótszabadságra.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar megválasztott elnöke megköszönte a bizalmat. Azt mondta, olyan lehetőség előtt állnak, amely előtt még soha sem állt a pedagógus társadalom. Reményét fejezte ki, hogy komoly tárgyalópartnerei lehetnek a mindenkori kormányzatnak és teljes erővel tudják képviselni a pedagógustársadalmat.
Nagyon szép, hogy 15 ezren már a jelöltállításnál regisztrálták magukat - mondta, hozzátéve: úgy kell dolgozniuk, hogy a többiek se kötelezettségnek érezzék a belépést a pedagógus karba. A bizalomnak kell helyre állni minden téren, s el kell érni, hogy úgy tekintsenek rájuk, mint partnerre, hogy érdemes legyen kérni a véleményüket és javaslataikat - fejtette ki az új elnök, aki kapcsolatot teremtene mindenkivel, akinek fontos a magyar oktatás ügye.
A pedagógus kar - amelynek felállításáról 2013 augusztusában döntöttek - az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben pedagógus munkakörben, közalkalmazottként foglalkoztatottak önkormányzattal rendelkező köztestülete.
A jelképévé a pitypangot választó kar tagja az a pedagógus, aki az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben pedagógus munkakörben történő foglalkoztatásra szóló kinevezést kapott. A Nemzeti Pedagógus Kar fő feladatként ellenőrzi a közösségi szolgálat szervezését, valamint működteti az ehhez kapcsolódó tanácsadó és információs rendszert, véleményezési és javaslattételi jogot gyakorol a köznevelést és pedagógusképzést érintő jogszabályok megalkotása és módosítása során. Megalkotja alapszabályát, valamint a pedagógusok etikai kódexét.
Erről Kunhalmi Ágnes, az Országgyűlés kulturális bizottságának szocialista alelnöke szombaton budapesti sajtótájékoztatóján kifogásolta, hogy a karba "erőszakkal" léptették be a pedagógusokat. Nem alulról jövő kezdeményezésről van szó, nem a pedagógusoknak és az oktatáspolitika szereplőinek a vágya volt az, hogy segítse őket ez a testület - mondta.
Hozzátette: a pedagóguskar nem más, mint a kormányzat engedelmes tárgyalópartnere, "egy ál-érdekegyeztető testület".
Kunhalmi Ágnes azt mondta, hamis az a kormányzati érvelés, hogy a pedagóguskarral a tanítók, tanárok megbecsültségét növelnék, mivel az nem ettől függ. A testület szerinte nem fogja segíteni a kompetenciafejlesztést sem, mert előreláthatólag nem egy támogató közeg, nem egy kreatív intézmény lesz. A kötelezőség azt is mutatja, hogy a politika maga sem bízik abban, hogy a kar sikeres intézmény lesz - hangsúlyozta.
Az MSZP-s képviselő azt mondta, nem csupán a pedagóguskar szűkítette az oktatáspolitika kereteit az első olyan tanévben, amelyre már az új köznevelési törvény hatálya vonatkozott. Túlzsúfolt, megtaníthatatlan és megtanulhatatlan mennyiségű a Nemzeti alaptanterv (Nat), az iskolák államosítása, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megalakítása pedig mára már a problémák fő okozója jelentette ki. Aggasztónak tartja a formálódó etikai kódexet is, amely "gumiparagrafusokkal lesz tele", és nem lehet tudni, mi történik azzal a pedagógussal, aki nem felel meg a kódexben foglaltaknak.
Kunhalmi Ágnes kérdéseket is feltett Czunyiné Bertalan Juditnak, az Emberi Erőforrások Minisztérium új köznevelési államtitkárának. Azt kérdezte egyebek mellett, hogy megszüntetik-e a Nemzeti Pedagógus Kar kötelezőségét, átgondolják-e az egész napos iskola intézményét, csökkentik-e a gyerekek leterheltségét, átgondolják-e a tartós tankönyvekre vonatkozó elképzeléseket.
A szocialista politikus azt kérte, hogy a következő négy évben orvosolják a felmerült problémákat, bár - tette hozzá - a rendszer eleve rossz, hiába korrigálják.
Czunyiné Bertalan Judit június 15-i hatállyal kinevezett köznevelési államtitkár partneri viszonyt ígért a karnak. Mint mondta: a kar segítsége egyrészt kiterjed a tárca jogalkotási tevékenységére, valamint a Nat végrehajtására, a nemzeti köznevelési törvény tartalmi megtöltésére.
A kar felelőssége és dolga, hogy működését, a pálya presztízsét növelje és erősítse azt a pedagógustársadalmat, amely ma szolgál Magyarországon. Ez a szolgálat elismerésre, dicséretre jogosult - fogalmazott, hozzátéve: a kar országos legitimációval rendelkezik és magas, erős reprezentációt mutat. Kiemelten fontosnak tartotta, hogy a kartól érkező szakmai javaslatok a köznevelési rendszer javítását szolgálják majd és az együttműködés alapját képezik. Külön örömnek nevezte, hogy a történelmi egyházak nyitottak a stratégiai partnerségre. A református és evangélikus egyház már írásban is kifejezte ebbéli szándékát.
Bejelentette: hétfőn törvényjavaslatban kezdeményezi a kormány, hogy a pedagógiai szakszolgálatoknál a pedagógus alkalmazottak is jogosultak legyenek a pedagógusi pótszabadságra.
Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar megválasztott elnöke megköszönte a bizalmat. Azt mondta, olyan lehetőség előtt állnak, amely előtt még soha sem állt a pedagógus társadalom. Reményét fejezte ki, hogy komoly tárgyalópartnerei lehetnek a mindenkori kormányzatnak és teljes erővel tudják képviselni a pedagógustársadalmat.
Nagyon szép, hogy 15 ezren már a jelöltállításnál regisztrálták magukat - mondta, hozzátéve: úgy kell dolgozniuk, hogy a többiek se kötelezettségnek érezzék a belépést a pedagógus karba. A bizalomnak kell helyre állni minden téren, s el kell érni, hogy úgy tekintsenek rájuk, mint partnerre, hogy érdemes legyen kérni a véleményüket és javaslataikat - fejtette ki az új elnök, aki kapcsolatot teremtene mindenkivel, akinek fontos a magyar oktatás ügye.
A pedagógus kar - amelynek felállításáról 2013 augusztusában döntöttek - az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben pedagógus munkakörben, közalkalmazottként foglalkoztatottak önkormányzattal rendelkező köztestülete.
A jelképévé a pitypangot választó kar tagja az a pedagógus, aki az állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben pedagógus munkakörben történő foglalkoztatásra szóló kinevezést kapott. A Nemzeti Pedagógus Kar fő feladatként ellenőrzi a közösségi szolgálat szervezését, valamint működteti az ehhez kapcsolódó tanácsadó és információs rendszert, véleményezési és javaslattételi jogot gyakorol a köznevelést és pedagógusképzést érintő jogszabályok megalkotása és módosítása során. Megalkotja alapszabályát, valamint a pedagógusok etikai kódexét.
MSZP: a Nemzeti Pedagógus Kar az erőszakos oktatáspolitika szimbóluma
Erről Kunhalmi Ágnes, az Országgyűlés kulturális bizottságának szocialista alelnöke szombaton budapesti sajtótájékoztatóján kifogásolta, hogy a karba "erőszakkal" léptették be a pedagógusokat. Nem alulról jövő kezdeményezésről van szó, nem a pedagógusoknak és az oktatáspolitika szereplőinek a vágya volt az, hogy segítse őket ez a testület - mondta.
Hozzátette: a pedagóguskar nem más, mint a kormányzat engedelmes tárgyalópartnere, "egy ál-érdekegyeztető testület".
Kunhalmi Ágnes azt mondta, hamis az a kormányzati érvelés, hogy a pedagóguskarral a tanítók, tanárok megbecsültségét növelnék, mivel az nem ettől függ. A testület szerinte nem fogja segíteni a kompetenciafejlesztést sem, mert előreláthatólag nem egy támogató közeg, nem egy kreatív intézmény lesz. A kötelezőség azt is mutatja, hogy a politika maga sem bízik abban, hogy a kar sikeres intézmény lesz - hangsúlyozta.
Az MSZP-s képviselő azt mondta, nem csupán a pedagóguskar szűkítette az oktatáspolitika kereteit az első olyan tanévben, amelyre már az új köznevelési törvény hatálya vonatkozott. Túlzsúfolt, megtaníthatatlan és megtanulhatatlan mennyiségű a Nemzeti alaptanterv (Nat), az iskolák államosítása, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megalakítása pedig mára már a problémák fő okozója jelentette ki. Aggasztónak tartja a formálódó etikai kódexet is, amely "gumiparagrafusokkal lesz tele", és nem lehet tudni, mi történik azzal a pedagógussal, aki nem felel meg a kódexben foglaltaknak.
Kunhalmi Ágnes kérdéseket is feltett Czunyiné Bertalan Juditnak, az Emberi Erőforrások Minisztérium új köznevelési államtitkárának. Azt kérdezte egyebek mellett, hogy megszüntetik-e a Nemzeti Pedagógus Kar kötelezőségét, átgondolják-e az egész napos iskola intézményét, csökkentik-e a gyerekek leterheltségét, átgondolják-e a tartós tankönyvekre vonatkozó elképzeléseket.
A szocialista politikus azt kérte, hogy a következő négy évben orvosolják a felmerült problémákat, bár - tette hozzá - a rendszer eleve rossz, hiába korrigálják.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Nők a kormányművek mögött - Lányok Napja a Boschnál
A Bosch idén tizenegyedik alkalommal, négy helyszínen engedett bepillantást az autóipari innováció és gyártás világába a Lányok Napján. A Bosch... Teljes cikk
NAV: a mobilappban bárki ellenőrizheti adószámláját
Az alkalmazásban a foglalkoztatási adatok is lekérdezhetőek. Teljes cikk
Jobban aggódnak a munkájukért a magyar dolgozók, mint tavaly év végén
Előző évhez képest minimálisan ugyan, de kissé visszaesett a magyar munkavállalók optimista percepciója az aktuális munkahelyük fennmaradásával... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Lázár János: megépítjük a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusát 2 hete
- 30 százalékos európai szabadalmi díjkedvezményt kapnak a mikrovállalkozások 3 hete
- Szeptembertől a tanárok és az igazgatók is kapnak értékelést az alapján, hogy milyen munkát végeztek 3 hete
- Milyen közös munkára van szükség a vezetők és a HR között a toborzás és megtartás témájában? 3 hete
- Három év alatt több mint ötezer teljes munkaidőben dolgozó pedagógus tűnt el a rendszerből 4 hete
- Ezeken a helyszíneken ellenőriz a NAV március végétől 1 hónapja
- Átalakítják a Nemzeti Tehetség Programot 1 hónapja
- Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni 1 hónapja
- Tanárképző kar alakul a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen 1 hónapja
- Jövőre 21 százalékos átlagos pedagógusbér-emeléssel számol a kormány 1 hónapja
- A pedagógusok száma Magyarországon (1990-2023) 2 hónapja