Sztrájk sztrájk hátán Franciaországban
Határozatlan idejű munkabeszüntetés kezdődött a francia vasúton (SNCF), ahol emiatt vonatkimaradásokra, késésekre kell számítani, illetve néhány vonat rövidebb útvonalon közlekedhet - közölte a MÁV Zrt.
Az utasok Franciaországba, illetve Franciaországon át irányuló, valamint visszaútra szóló előreváltott jegyeikkel az utazásról lemondhatnak. A Magyarországon váltott jegyeket és az ülőhelyjegyeket, valamint egyéb helybiztosításokat kezelési költség levonása nélkül visszatéríti a MÁV-Start, vagy más időpontra érvényesítik a menetjegyet.
A MÁV a német vasúttól kapott tájékoztatás alapján azt közölte, hogy a Párizs-Brüsszel-Aachen-Köln-Essen viszonylatban közlekedő Thalys, illetve a Frankfurt-Párizs, München/ Stuttgart-Párizs és a Frankfurt-Lyon-Marseille között közlekedő ICE és TGV vonatok közlekedését a sztrájk nem érinti.
A francia vasutasok sztrájkja tovább mélyítheti a konfliktust a kormányzat és a munkajogi reform visszavonását követelő és az ország lebénításával fenyegető szakszervezetek között, alig 10 nappal a labdarúgó Európa-bajnokság kezdete előtt. A kormányzat ugyanakkor kedden sorozatos engedményeket tett más szakszervezeti követeléseknek.
Március eleje óta nyolcadik alkalommal hirdettek munkabeszüntetést az állami vasúttársaság (SNCF) dolgozói, akiknek a vezetőséggel folytatott tárgyalásaik a munkaidejük rendezéséről az utolsó szakaszba érkeztek. A vasutasok követelései nincsenek közvetlen kapcsolatban a munkajogi reform elleni tiltakozással, de egyre nehezebben választhatók el attól. A kormány ezért is gyakorolt kedden nyomást az SNCF vezetőségére, hogy minél előbb teljesítse a vasutasoknak a céggel kapcsolatos belső követeléseit, s ne adjon lehetőséget a sztrájk elhúzódására a labdarúgó EB kezdetéig.
A szakszervezetek a tárgyalásokat elvileg június 6-ig folytatják az SNCF-fel, amely a június 10-én kezdődő labdarúgó Európa-bajnokság hivatalos szállítója.
Az SNCF szerint szerdán fennakadások várhatók a vasúti közlekedésben, de nem fog teljesen lebénulni a hálózat. A szuperexpresszeknek hatvan, a többi belföldi járatnak negyven százaléka fog közlekedni. A külföldre induló vonatok közül Nagy-Britannia és Németország felé menetrendszerűen indul minden járat, Svájc felé viszont 75, Belgium, Hollandia és Spanyolország felé 40 százaléka, míg Olaszország felé csak egyharmada fog elindulni.
A munkajogi reform visszavonását követelő szakszervezetek a nyolc olajfinomítóból négyben továbbra is teljes, kettőben pedig részleges munkabeszüntetést tartanak, de az üzemanyagraktárak blokádjának rendőrségi feloldása óta az üzemanyag-ellátás jelentősen javult országszerte.
Francois Hollande államfő és Manuel Valls miniszterelnök kedden több fórumon is megerősítette, hogy a munkajogi reformot nem vonja vissza a kormányzat, mert az "politikai hiba" lenne.
A reform miatti tiltakozás kifullasztására a kormányzat ugyanakkor elkezdte kielégíteni az egyes ágazatok belső követeléseit. A pedagógusoknak Najat Vallaud-Belkacem oktatási miniszter 2020-ig évi átlagos bruttó 1200 eurós fizetésemelést ígért, amelynek felét a jövő év végégig kifizetik a tanároknak. Ezzel párhuzamosan Francois Hollande államfő pedig bejelentette, hogy a kutatásokra fordítható költségvetést mégsem csökkentik. Manuel Valls miniszterelnök jelezte, hogy a kormányzat megemeli a szabadúszó művészeti dolgozóknak járó juttatásokat. Ez mintegy 100-150 millió eurós plusz kiadást jelenthet azért cserébe, hogy a CGT szakszervezethez tartozó művészek ne bojkottálják a nyári művészeti fesztiválokat.
A kormány bejelentéseinek az a célja, hogy minél több embert tartson vissza attól, hogy részt vegyen a munkajogi reform elleni következő országos tiltakozónapon, amelyen a közszférában dolgozók, s azok közül is a pedagógusok és a művészek általában nagy számban jelentek meg. A törvény szenátusi vitája június 14-én - a labdarúgó Európa bajnokság alatt - kezdődik, a szakszervezetek aznapra hirdettek ismét országos tiltakozónapot, egy hatalmas nagygyűléssel Párizsban. Elemzők szerint a kormány várhatóan a szenátusi vitában, majd a végső elfogadást megelőző újabb nemzetgyűlési szavazás előtt módosítani fog a törvényen, de a folyamatot felfüggeszteni nem áll szándékban.
A reform legvitatottabb pontja a munkaidő meghatározására vonatkozik. Franciaországban továbbra is 35 órás marad hivatalosan a munkahét, a gyakorlatban azonban ennél minden munkavállaló többet dolgozik, amiért túlórapénzt vagy szabadnapot kap. Ennek szabályozásában és részleteiben eddig ágazatonként állapodtak meg a munkáltatói képviseletek a szakszervezetekkel. A kormány ezt a lehetőséget a törvényben a vállalatok szintjére helyezné át, amit a két legradikálisabb szakszervezet, a CGT és az FO nem támogat, miután a befolyásuk csökkenne, a munkavállalók pedig szerintük kiszolgáltatottabb helyzetbe kerülnének.
A párizsi régióban egyébként csütörtöktől lehetnek még közlekedési gondok, a metró és a helyi közösségi közlekedésben dolgozók ugyanis a CGT felhívására akkor lépnek határozatlan idejű sztrájkba. A törvénytervezet visszavonása mellett fizetésemelést is követelnek. A harmadik legjelentősebb szakszervezet, a Sud pedig az Európa-bajnokság kezdetére tervez határozatlan idejű munkabeszüntetést a fővárosi tömegközlekedésben. A légi irányítók péntektől vasárnapig hirdettek belső vállalati követelések miatt sztrájkot. A kikötői dolgozók pedig szintén a CGT felhívására 24 órás munkabeszüntetéssel csütörtökön követelik a munkajogi reform visszavonását.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Egy friss kutatás szerint a vállalatok nagy része biztosít valamilyen formában AI-képzést, de a munkavállalók nagy része úgy érzi, több ilyen... Teljes cikk
A júniussal zárult egy évben meredeken csökkent a megelőző időszakok rekordszintjeiről a nettó bevándorlás Nagy-Britanniában. A brit statisztikai... Teljes cikk
Egy friss kutatásból kiderül, hogy a minőségi munkát végző munkavállalók nemcsak elégedettebbek, hanem egészségesebbek, elkötelezettebbek és... Teljes cikk
- Veszélyben a magyarok: napi 8,5 óra munka, két órás ingázás, és az alvásunk rekordmélyponton 3 hete
- Ezekben az országokban kell a legtöbbet dolgoznia a munkavállalóknak - Hazánk a dobogón 2 hónapja
- Hogyan teremthetünk valódi értéket a HR-ben? 2 hónapja
- Versenytilalmi megállapodás 2025-ben – mit érdemes tudni munkáltatóként és munkavállalóként? 2 hónapja
- "Ez már modern rabszolgaság" - általános sztrájk a 13 órás munkanap ellen 3 hónapja
- Kártérítésért perel a dolgozó, akit több ezer volt rázott meg a gödi Samsung-gyárban 3 hónapja
- Szezonális munka, vagy hosszútávú karrier? Képes egy diák egész évben dolgozni? 3 hónapja
- Ledolgozós szombat: túlóra vagy sem? 3 hónapja
- A jövőben a munkahelyválasztás kulcsa az lesz, hogyan jutsz be reggel dolgozni 3 hónapja
- A vagyonadó tönkretenné a gazdaságot? 3 hónapja
- Zajlanak a tárgyalások a munkavállalókkal a kukássztrájk után 3 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja