kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Több diplomás: nagyobb GDP

Az iparkamara friss kutatása cáfolja saját elnöke, Parragh László diplomások elleni kirohanásait. Érdemes tanulni, az ország gazdasága is a minél több magasan képzett állampolgártól gyorsulhatna be.

Parragh László nemrég azt nyilatkozta, hogy a felsőoktatásnak is jót tesz, ha a kamara megjelenik a területen, részt vesz a felsőoktatási kerekasztalban. Január óta ennek megfelelően képviselheti is azt a sokat hangoztatott érvrendszerét, amelynek elemei többek között, hogy nem kell annyi diplomás, helyette jó szakikra van szükség, fönntarthatatlanok a vidéki főiskolák, meg kell szüntetni a tücsökszakokat.

A Parragh László által vezetett Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézetének vizsgálatai azonban ellentmondanak az elnöki, és nem mellesleg miniszterelnöki érvelésnek. Mint korábban írtuk, Orbán Vikotr legutóbb egy szakmunkásversenyen adta elő a "túl sok a diplomás", "több szakmunkásra van szükség", "a magyar oktatás nem igazodik a munkaerőpiac igényeihez" és hasonló szlogenekkel jellemezhető elméletét. Ráadásul Orbán Viktor nemcsak mondja mindezt (mint tudjuk, ne ezt nézzük, hanem azt, mit tesz), hanem ezek szellemében változtatja meg a magyar oktatási rendszert.

A kamarai kutatóintézet által áprilisban kiadott Adatok a felsőoktatásról és a diplomások foglalkoztatásáról című kiadvány szerint viszont a diploma kifejezetten jó az egyénnek, a gazdaságnak és így az országnak is.

Több diplomás, nagyobb GDP


A vizsgálat az OECD adatai alapján megállapítja például, hogy a felsőfokú végzettségűek arányának növekedésével nő egy ország egy főre jutó GDP-je. Míg Magyarországon a 20 százalékos diplomás arány mellett 20 000 dollár volt az egy főre jutó GDP 2009-ben, az USA-ban a 40 százalékos diplomás arányhoz 40, Kanadában a közel 50 százalékos arányhoz 38 ezer dollár GDP mutatható ki. A sereghajtó a kutatásban szereplő országok között Brazília, ahol alig több mint 10 százalékos a diplomások aránya, és az egy főre jutó GDP is alig több mint 10 ezer dollár. A dél-amerikai ország egyébként ezt felismerte, épp ezért indított nagyszabású programot az átlagvégzettség növelésére, ennek részeként a világ számos egyetemén (jövőre már magyar egyetemeken is) tanulhatnak állami pénzből a brazil fiatalok.

Egy országnak már csak azért is jó, ha több a magasan képzett állampolgára, mert ez több az adóbevételt jelent - állítja a tanulmány. Sőt, azt is megnézték a kutatók, hogy milyen hatással van a korrupciós szintre a diplomások aránya. A Transparency International úgynevezett korrupciós percepció indexét (CPI) vették alapul, és egyértelmű összefüggést találtak: egy ország korrupciós értéke csökken a felsőfokú végzettségűek arányának növekedésével. (Az adatokból mellesleg az olvasható ki, hogy nálunk ez a szint annál is magasabb, mint amennyi a diplomások alapján elvárható lenne.)

Több diplomás, jobb demokrácia


A felsőfokú végzettséggel rendelkezők várható élettartama magasabb, mint az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezőké. A jelenség mögött az egészségesebb életmód és az átlagosnál jobb egészségügyi rendszerhez való könnyebb hozzáférés áll. Minél magasabb a felsőfokú végzettségűek aránya egy társadalomban, annál nagyobb az adott társadalomban a születéskor várható élettartam. Míg Magyarországon a 20 százalékos diplomás arányhoz 74 év a születéskor várható élettartam (s ez sajnos az elvártnál jóval kevesebb), addig például Új-Zélandon a diplomások 40 százalékos aránya mellett 81 év.

A demokrácia minőségét tekintve is jó egy államnak, ha több a magasan képzett polgára. A magasan kvalifikáltak nagyobb arányban szavaznak, társadalmilag aktívabbak. Magyarországon a felsőfokú végzettséggel rendelkezők 10 százalékponttal nagyobb arányban vesznek részt az országgyűlési választásokon, mint a középfokú végzettséggel rendelkezők.

A vidéki főiskolákra szükség van

Ami a vidéki felsőoktatási intézmények - Parragh László által is szorgalmazott - kivéreztetését illeti, ez elsősorban a társadalmi mobilizációs csatornák elzárását jelentené. A kutatás megvizsgálta a felsőoktatás intergenerációs (nemzedékek közötti) mobilitásra gyakorolt hatását. Ehhez az apa iskolai végzettségét vették figyelembe, és készítettek egy, a mobilitás erősségét mérő mutatót. Ebben a 100 fokú skálán a magyarországi állami felsőfokú intézmények átlagos értéke 31 pont, míg a vidéki felsőoktatási intézmények mutatója ennél jóval magasabb. A vidéki intézmények sokkal nagyobb szerepet játszanak a társadalmi mobilitás elősegítésében, mint a fővárosiak.

Másrészt a vidéki intézmények munkahelyeket teremtenek, és élénkítik a helyi gazdaságot is, "fenntartják a térség vitalitását, formálják humánerőforrásait, hozzáadott értéket jelentenek a közösség életében, valamint értékteremtő és közösségi szerepeiken keresztül erősítik a társadalmi kohéziót".

Mennyibe kerül?

Az OECD országokban 2009-ben átlagosan a GDP 1,4 százalékát fordították felsőoktatásra. Dániában és Finnországban magasan átlag feletti a ráfordítás mértéke, az előbbiben 2,4, az utóbbiban 2,2 százalék. A másik oldalon az Egyesült Királyság és Olaszország szerepel, az előbbi 0,8 százalékkal, az utóbbi 0,9 százalékkal. Magyarországon ez szint az OECD átlag alatti volt már akkor is, 1,1 százalékkal.

Azóta - erre a kutatás nem tér ki - a Széll Kálmán-tervben leírtakkal összefüggésben újabb jelentős forráskivonás volt a területről, most már a 0,7 százalékát sem éri el a GDP-nek a felsőoktatási ráfordítás. Ezzel valószínűleg OECD-sereghajtók lettünk.

Miért jó az egyénnek?

Már lapunkban is sokszor írtunk arról, hogy a diploma az egyén számára is rendkívül fontos. Bárki bármit mond, az adatok azt mutatják, és ezt az iparkamara anyaga is bizonyítja, hogy a diplomások körében alig van munkanélküliség, gyorsan találnak állást és viszonylag jól keresnek.

Magyarországon kifejezetten nagy a különbség a felső- és középfokú végzettséggel rendelkezők foglalkoztatási rátája között (12 százalék, míg az OECD-átlag 9). Fontos, hogy míg a szakképzetlen fizikai munkakörökre folyamatosan csökken a kereslet, addig a szakképzett fizikai és a diplomás szellemi munkakörökre is egyre nagyobb igénye van a munkaerőpiacnak. A friss diplomások átlag 3,4 hónap alatt találnak állást.

Persze lehet diplomával a McDonald's-ban is dolgozni. Gyakori érv a sok felesleges "tücsökszak", aminek elvégzése után csak alacsonyabb végzettséggel is betölthető állásokban dolgozhatnak a végzettek. A kutatás ugyanakkor megállapítja, hogy Magyarországon a foglalkoztatottak 27 százaléka tekinthető túlképzettnek és 13 százalék alulképzettnek. A diplomások szempontjából fontos első négy, úgynevezett FEOR főcsoportban viszont a túlképzettek aránya az átlagosnál alacsonyabb. Különösen fontosnak tekinthetők az ügyviteli munkakörök, itt a túlképzettek aránya 17 százalékos, ami nem tekinthető magasnak, hiszen a felsőfokú végzettséget igénylő munkaköröknél is ugyanennyire becsülhető a túlképzettek aránya.

Mindenütt többet keresnek a magasabban képzettek az alacsonyabban képzetteknél. Nálunk a diplomások és a legfeljebb középfokú végzettségűek keresete között nemzetközi összehasonlításban kiemelkedő eltérés tapasztalható. A férfiak a 244 százalékát, a nők 187 százalékát keresik a középfokú végzettségűek átlagos fizetésének.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről

A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk

Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár

Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk