Tovább csökkennének a felvételi keretszámok
Tizenkét felsőoktatási képzési és kutatási fejlesztési pólus kialakításáról szól az az MTI birtokába került javaslat, amely szerint kismértékben tovább csökkennének a felvételi keretszámok, és 2013-tól be kellene vezetni a képzés, a fejlesztés és a kiválóság céljait támogató hárompilléres finanszírozást.
A közép-magyarországi műszaki felnőttképzési pólus része lenne az Óbudai Egyetem, a Dunaújvárosi Főiskola, a Szent István Egyetem Ybl kara és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem. A közép-magyarországi agrárpólushoz tartozna a Szent István Egyetem mezőgazdaság- és környezettudományi, gépészmérnöki, állatorvos-tudományi, gazdaság- és társadalomtudományi kara, a Budapesti Corvinus Egyetem élelmiszer-tudományi, kertészettudományi és tájépítészeti kara, a pénzügyi-gazdasági felnőttképzésihez a Budapesti Gazdasági Főiskola és a Szolnoki Főiskola.
A közép-magyarországi műszaki-gazdasági kutatóegyetemi pólus része lenne a Budapesti Corvinus Egyetem gazdálkodástudományi és társadalomtudományi kara, és a Műegyetem. A közép-magyarországi orvostudományi kutatóegyetemi pólust a Semmelweis Egyetem (SE) alkotná. A közép-magyarországi kiemelt nemzetközi universitas pólushoz az Eötvös Loránd Tudományegyetemet (ELTE) és a Corvinus egyetem közgazdaságtudományi karát sorolnák. A közép-magyarországi művészeti klaszter felsőoktatási pólushoz a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, a Magyar Táncművészeti Főiskola, a Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Magyar Képzőművészeti Egyetem tartozna. A dokumentumban az olvasható: a fejlesztési pólusok, támogatási prioritások meghatározásakor elvi jelentőségű, hogy azok a főiskolai és felnőttképzési vidéki központok, amelyek meghatározó társadalmi értéket képviselnek az adott régióban, megőrizendők, és fenntartásukat biztosítani szükséges.
Konkrét cél továbbá legalább egy-három intézmény (vagy intézményi konzorcium) teljesítményének olyan irányú fejlesztése, hogy nőjön azok nemzetközi ismertsége és elismertsége, illetve azok nemzetközi szinten tudják képviselni a magyar felsőoktatást. Az anyag melléklete ilyen intézményként határozza meg a Debreceni Egyetemet, a Szegedi Tudományegyetemet és az ELTE-t.
Rögzítik azt is: a kabinet a képzési területekre meghatározza a középtávú támogatási (ösztöndíjazási) tervet, amely alapján kidolgozzák az intézményi szintű középtávú támogatási terveit.
A javaslat szerint 2013-tól be kell vezetni a képzés, a fejlesztés és a kiválóság céljait támogató hárompilléres finanszírozás rendszerét. A költségvetési támogatáson belül 60 százalékot tenne ki a képzési, 30 százalékot az intézményi, 10 százalékot a kiválósági támogatás. A kiemelt felsőoktatási intézmények, ha kutató egyetemi címet is szereznek, mindkét rendszer mutatói alapján többlettámogatást kapnak a minősítés célrendszerének megfelelően. A többlettámogatás forrása a felsőoktatás költségvetési támogatásának körülbelül 10 százaléka. Az állami támogatás kizárólag mennyiségi bemeneti (hallgatói, dolgozói létszám) tényezőkre alapuló jelenlegi modelljéről olyan vegyes modellre kívánnak átállni, amely fejlesztéscentrikus támogatási elemeket is tartalmaz. A felsőoktatás szereplőivel partnerségben kidolgozandó új modell a költségvetési források egy részét a felsőoktatási intézmény fejlődési-fejlesztési képességének és stratégiai célkitűzéseinek fejlesztéspolitikai értékeléséhez rendeli. Tovább csökkennének a felvételi keretszámok, a dokumentum jövőre 53.540, 2014-re 52.940, míg 2015-re 51.640 államilag támogatott helyet irányoz elő. Indokoltnak tartják a képzési programok, kimeneti követelmények felülvizsgálatát is a foglalkoztatási és gazdasági igényekhez való közeledés, valamint a minőség védelme szempontjából.
Az állami felsőoktatási intézmények által fenntartott, speciális feladatokat is ellátó egészségügyi, közoktatási intézmények, agrárcentrumok tekintetében a dokumentum szerint olyan gazdálkodási szabályokra van szükség, amelyek lehetővé teszik a felsőoktatási alapfeladatokhoz kapcsolódó állami finanszírozás és a speciális feladatok finanszírozási igényének elválasztását.
Az anyag kitér arra is, hogy a hallgatói juttatások feltételeit a szociális rászorultság és az egyéni kiválóság követelményeihez kell igazítani. Ennek megfelelően felül kell vizsgálni a kapcsolódó szabályozást és a finanszírozás rendszerét. A hallgatói juttatások rendszerében indokolt esetben biztosítani kell egyes szakmaterületeken (például pedagógusképzés) a hallgatói előmenetel kiemelt pénzügyi ösztönzését.
Tekintettel a növekvő lemorzsolódásra és a tanulmányok elnyújtására, célul tűzték ki a hallgatók felelősségének és motivációjának erősítését, ezért felmenő rendszerben az állam az ösztöndíjasoktól a képzési idő másfélszeres idején belül megköveteli a diploma megszerzését, máskülönben az ösztöndíj 50 százalékát vissza kell fizetni.
MTI/edupress.hu
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az oktatás stratégiai ágazat, ami nemcsak egy politikai tételmondat, hanem a mindennapok valósága, mert egy ország jövője az iskolapadban kezdődik -... Teljes cikk
A Kulturális és Innovációs Minisztérium 12 pontból álló cselekvési tervet állított össze, hogy hogyan tudnák hasznosítani a mesterséges... Teljes cikk
Technikumi végzettséggel magasabb jövedelem érhető el, mint gimnáziumival, sőt, a 3 éves szakképzésben szerzett végzettség is közelít a... Teljes cikk
- Díjazták a legjobb magyar egyetemeket 3 hete
- Ezt a hibát ne kövesd el generációs témában: itt a friss kutatás 1 hónapja
- Jó fizetés vagy valami más? Ez a legfontosabb a magyar munkavállalóknak 1 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja
- Munkahelyi szexuális zaklatás: nem a főnök a leggyakoribb elkövető 2 hónapja
- Miért nincs MI-t érintő oktatási stratégia és jó ötlet-e leépíteni a bölcsészképzést? 2 hónapja
- Szinte teljesen eltűntek az egyetemista és a 30 év feletti nyelvvizsgázók 2 hónapja
- A felsőfokú végzettségűek aránya a 25–34 éves korú népességen belül - grafikon 2 hónapja
- Egyre komolyabb problémát jelent a hallgatók lakhatása 2 hónapja
- Rekord az idei felsőoktatási felvételi jelentkezésben - minden 4. jelentkező harminc év feletti 3 hónapja
- Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció? 4 hónapja