Megjelent: 15 éve

Új szakképzési modell - ilyenre még nem volt példa!

Digitális Szakképzési Modellt fejlesztett ki az Apertus Közalapítvány. A hagyományos oktatási rendszerből kiszorultak számára teremtett ezzel szélesebb lehetőséget a továbbképzésekre, hiszen az e-learning technológiára épülő kezdeményezéssel azok is megismerkedhetnek a tananyaggal, akik életkörülményeik miatt nem tudnak iskolapadba ülni.

Három szakma elsajátításában nyújtott segítséget a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) Humánerőforrás-Fejlesztési Operatív Program (HEFOP 3.5.2 program) keretében kialakított kísérleti, úgynevezett pilot program, melyet az Európai Szociális Alap is támogatott. A digitális szakképzés modellje ugyan eltér a hagyományos oktatási formáktól, mégis képes a nappali munkarendű képzéstől elvárt képzési minőséget nyújtani.


Speciális igényekre épül



A részben a Sulinet Digitális Tudásbázisának szakmai tapasztalataira épülő tananyagot használó program figyelembe veszi a speciális igényeket. Az egyéni tanulás azok számára jelent kiváló lehetőséget, akik hátrányos helyzetüknél fogva nem vehetnek részt a jelenléti rendszerű oktatásban. Ez a képzési mód folyamatosan információkat szolgáltat a távoktatási keretrendszerben a diák előrehaladásáról, és ezzel hasonló módon teszi lehetővé az egyéni előrehaladás korrekcióját, mint a jelenléti oktatás.


Először Észak-Magyarországon



A kísérleti programot a 2007-2008-as tanévben az Észak-magyarországi Régióban indították el. "A földrajzi adottságok, vagy a családi állapot miatt hátrányos helyzetben lévők kaptak lehetőséget a programmal arra, hogy bővítsék ismereteiket, új szaktudást szerezzenek és így beilleszkedjenek a munkaerő-piaci, foglalkoztatási szférába. A digitális szakképző iskola 2007. szeptemberében 200 fővel indult és 110 hallgató teljesítette az OKJ vizsgára bocsátás követelményeit. Ez az arány elég magas, ha figyelembe vesszük, hogy a program azokat szólítja meg, akiket egyébként is nehéz elérni és az oktatási rendszerben tartani" - mondta el Nagy Zoltán, az Apertus Közalapítvány NFT Iroda vezetője.


Mentor pontokkal segítik a hozzáférést



A program során élelmiszer- és vegyiáru-eladó, kereskedelmi ügyintéző valamint hegesztő szakterületen indult meg az oktatás. A helyi szintű hozzáférést mentori pontok segítik, 33 helyen került sor számítógépes munkaállomások felállításával mentori pont létrehozására. A program megvalósításában segítséget nyújtanak a konzultációs központok, melyek a hétvégi, illetve az esti szakmai előadások számára biztosítanak helyszínt, a képzések szervezői, a tanulói jogviszony létesítői pedig a Regionális Központok.

A különböző szakmák eltérő jelenléti követelménnyel működnek: míg a kereskedelmi ügyintéző jelöltek hetente egy konzultációs napon találkoztak oktatóikkal, a bolti eladók pedig két alkalommal, addig a hegesztő szakképesítés megszerzése ennél is magasabb megjelenést igényelt.


Az első ingyenes



A program előnye, hogy a digitális szakképző iskolák esetében is érvényes az a közoktatási törvény, mely szerint az első szakképesítés megszerzése ingyenes. A rendszer azonban nagyon rugalmas, hiszen alapvetően az iskola jut el a hallgatóhoz. Ezzel csökken a beutazás költsége, a szabadabb, rugalmasabb forma pedig egyéni előrehaladást tesz lehetővé.


Példát mutatott



Az Apertus Közalapítvány egyéves programjával példát kívánt mutatni az egyéb oktatási intézmények számára, hogy ők is építsék be képzési programjukba a felnőttképzést, a szervezet a későbbiekben azonban nem indít digitális szakképzést. A továbbiakban módszertani támogató szerepet tölt be, a szakképzés területén ugyanis hasonlóra még nem volt példa Magyarországon.

"A végzősök száma, és a szaktudás árulkodik a modell működőképességéről. A kísérleti program megteremtette a modell országos elterjesztésének lehetőségét, melyet természetesen további - a helyi sajátosságokat vizsgáló felmérések előznek majd meg. A munkaerőpiac vizsgálatába be kell vonni a helyi kamarákat, munkaügyi központokat és az egyeztetés után meghatározni a hiányszakmák névsorát a túlképzés elkerülése érdekében" - mondta el Nagy Zoltán.

Edupress.hu
  • 2023.02.16Lean black belt képzés A képzés során a résztvevő megismerhetik azokat a haladó és új lean módszereket, illetve az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek ráépülnek és kiegészítik a korábbi lean ismereteiket, ezzel szélesebb körben tudják a szervezetüknél folyó lean bevezetést támogatni. Részletek Jegyek
  • 2023.02.16CX-Ray elégedettségfelmérés online workshop A munkahelyi hatékonyság az elégedett kollégákkal kezdődik! Skálázható, szűrhető eredmények - tudd meg, munkatársaid szerint, mik a valóban égető problémák! Részletek Jegyek
  • 2023.02.23CX-Ray teljesítményértékelés online workshop Miért fontos a TÉR? Az egyértelmű egyéni és csapat célok és a folyamatos visszajelzés az elkötelezettséget és motivációt kiemelten meghatározó tényezők. Részletek Jegyek
  • 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek
További cikkek
Kik félthetik munkájukat leginkább a chatbotok elterjedése miatt?

A dolgozók több mint fele szerint a marketing és PR osztályokon lehetne bevezetni a chatbotot, ám a szektor dolgozói közül csak kevesen félnek ettől. Teljes cikk

Március 31-ig igényelhető a bölcsődei támogatás

A támogatásra azok pályázhatnak, akik 20 hetesnél idősebb kisgyermeket nevelnek. Teljes cikk

Rétvári Bence elárulta, mikor és hogyan emelnék a pedagógusok bérét

Az államtitkár szerint három év alatt 75 százalékkal nőhetnek a pedagógusbérek. Teljes cikk