kapubanner for mobile

Újdonságok, egyszerűsítések az idei szja bevallásnál

Az idén 4,5 millió szja bevallást vár magánszemélyektől az adóhatóság, a bevallási határidők nem változtak. Az adóhatóság az idén több újítással, egyszerűsítéssel rukkolt elő - ismertette Varga Árpád, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnökhelyettese a szervezet csütörtöki sajtótájékoztatóján.

Az önadózó magánszemélyeknek az idén is május 20-ig kell bevallaniuk és megfizetniük az adót, az egyéni vállalkozóknak és áfa fizetésre kötelezetteknek pedig február 15-ig. A magánszemélyek az idén is kérhetik munkáltatójuktól az éves adó megállapítását (elkészítése a cég számára továbbra sem kötelező), és élhetnek az egyszerűsített bevallás lehetőségével is, az ezekre vonatkozó nyilatkozatokat január 31-ig, illetve február 15-ig kell beadni a munkáltatóhoz, illetve az adóhatósághoz.

Varga Árpád elmondta: a korábbi években benyújtott bevallások alapján elvégzett felmérés adataira támaszkodva bevezették az új, csökkentett adattartalmú bevallást, amely az 560 soros teljes adattartalmú bevallással szemben csak 149 sort tartalmaz, a 36 oldalból így 12 oldal lett, amivel jelentősen csökkenhet az adóbevallás kitöltésére fordított idő.

Az adózó a csökkentett adattartalmú bevallás egyszerű formájában - megtartva az eredeti bevallás felépítését, sorainak számozását -, áttekinthetően kapja kézhez a részére szükséges lapokat. Varga Árpád szerint a bevallók 97-98 százaléka élhet az új bevallási formával, az 1,1 millió "papíron vallóból" 900 ezernek már ezt küldték ki. A bevallást hagyományos módon kitöltő 1,1 millió adózó péntekig megkapja a bevallási garnitúrát.

Abban az esetben, ha a magánszemély nem élhet a csökkentett adattartalmú bevallás lehetőségével (például, mert egyéni vállalkozó, mezőgazdasági őstermelő, vagy külföldről származó jövedelme van), az adóhatóság ügyfélszolgálatain beszerezheti, vagy az internetről letöltheti a teljes bevallást.

Megteremtették a "kivonatolt nyomtatás" lehetőségét is, amikor kizárólag az adatot tartalmazó sorok, oszlopok jelennek meg a nyomtatásban; a 2D pontkód, amely a bevallás összes "értékes adatát" tartalmazza, külön lapon jelenik meg, azt aláírva szintén be kell nyújtani. Mivel nem oldalakat, hanem csak a kitöltött sorokat nyomtatják ki, 1,5-2 oldalon elfér a bevallás, így 10-12 oldallal szemben elég 2-3 oldalt beküldeni az adóhatósághoz.

Tavaly mintegy 2,7 millió adózó interneten töltötte ki a bevallást, és 2,1 millió kinyomtatva küldte el, csak 600 ezer elektronikusan. Az adóhatóságnál azt remélik, hogy a kivonatolt nyomtatás népszerűvé válik, ezzel ugyanis a bevallók nagy száma miatt akár nemzetgazdasági szinten is jelentős megtakarítás érhető el a nyomtatópapír és -festék felhasználásban. Az szja bevallás lesz a főpróba, ha beválik, más bevallásoknál is bevezetik - mondta Varga Árpád.

A bevallási csomag ezúttal nem tartalmazza az adó befizetésére szolgáló csekket (az ügyfélszolgálatokon azonban továbbra is hozzáférhető, vagy megszemélyesítve letölthető a netről), ugyanis mindössze az adót befizetők 10 százaléka használta fel, elhagyásával ugyanakkor több millió forintot spórolnak meg.

A törvényi szabályozásból fakadóan vannak ugyanakkor új kihívások is, mint például a 2010 januárjától bevezetett szuperbruttó. Varga Árpád szerint az idei szja bevallásban ennek alkalmazása lesz a legnehezebb, ezért is ajánlják az adózóknak az internetes bevallást, mert annál az ellenőrző program segítséget nyújt.

A szuperbruttósítás során az összevont adóalap összegét - az adóalap-kiegészítésre tekintettel - az összevonás alá eső jövedelmek 1,27-szereseként kell meghatározni. Az adó alapját a magánszemélynek kell kiszámítania. Az összevont adóalap részét képező adóterhet nem viselő járandóságokra (például nyugdíj) az adóalap-kiegészítés nem vonatkozik, azt változatlan összegben kell az összevont adóalapba beszámítani.

A munkavégzésre irányuló jogviszony megszűnésével összefüggő 98 százalékos különadóra vonatkozó rendelkezések 2010. december 30-án léptek hatályba, azokat a 2005. január 1-jét követően megszerzett jövedelmekre kell alkalmazni - hívta fel a figyelmet az elnökhelyettes. A különadót nem a szja bevallásban kell bevallani, hanem az erre a célra rendszeresített 1053K jelzésű bevallásban, de alapját az 57. sorban fel kell tüntetni, mivel egyes kedvezményeknél (például az adójóváírásnál) figyelembe kell venni. Varga Árpád elmondta: a különadó esetében is az általános szabályok szerint járnak el, így ebben az esetben is lehet részletfizetést, fizetési halasztást, illetve méltányosságot kérni.

Figyelembe kell venni, hogy tavaly változott az adótábla, a 18 százalékos kulcs 17 százalékra csökkent, az alsó adókulccsal számított jövedelemrész pedig 5 millió forintra emelkedett, az a fölötti összevonás alá eső adóalap után 32 százalék az adókulcs. 2010. augusztus 16-tól pedig a sportolók és a sporttal kapcsolatos tevékenységet folytatók is választhatják az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) szerinti adózást (az ekho szerinti adózásra jogosító bevételi határ a 2010-es adóévben 25 millió forint, az első osztályú sportolók esetében 50 millió forint).

A visszaigényelhető adót, járulékot az idén is a bevallás benyújtásától számított 30 napon belül (legkorábban március 1-jétől, az elektronikusan bevallók február 1-jétől) kaphatják meg az adózók.
  • 2026.10.21Harmadik országbeli állampolgárok foglalkoztatása Vendégmunkást vagy külföldi munkavállalót alkalmaz? Gyakorlati képzésünk bemutatja a harmadik országbeli állampolgárok jogszerű foglalkoztatásának szabályait. Szó lesz az engedélymentes foglalkoztatásról, a vendégmunkás-engedélyről és a Nemzeti Kártyáról, az ukrán állampolgárok foglalkoztatásának sajátosságairól, az összevont kérelmezési eljárásról, valamint a munkáltatói kötelezettségekről és felelősségről. Kérdéseit a helyszínen személyesen is felteheti az előadónak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.10.22Munkaidő és munkabér A munkaidő-beosztástól a bér elszámolásáig: gyakorlati képzés a munkaidő és a munkabér szabályairól. Szó lesz a munkaidőkeretről, a rendkívüli munkaidőről, a pihenőidőről (a MÁV-START ítélet tükrében is), a távolléti díjról, a bérpótlékokról és a munkabérből történő levonásokról. Kérdéseit a helyszínen személyesen is felteheti az előadónak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.11.16LEAN Vezetés - LEAN Coaching képzés A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.11.17Munkajog képzés HR-eseknek Munkajog képzés HR-eseknek érthetően. 2 napos intenzív, átfogó kurzus a Munka törvénykönyvéről. info button Részletek ticket button Jegyek