kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

"Újszegényeknek" szól Japán bestsellere

A könyveladási listák elején áll Japánban egy marxista tanregény. Sikere a második legnagyobb gazdaságot átjáró társadalmi feszültségeket tükrözi.

A Kanikosen (A rákhalász hajó a közelálló fordítás) című regény szerzője Kobajasi Takidzsi kommunista mozgalmár, akit 1933-ban 29 éves korában halálra kínzott a rendőrség. 1929-ben megjelent elbeszélése az éhbérért dolgozó rákhalászok világában játszódik. Egy hajón készülő sztrájkról szól, és összefogásra tanítja az olvasót. A történet végére sikerül egységbe szerveződn és a legénység megdönti a szadista - kapitalista - kapitány önkényuralmát.

Kobajasi munkáját mostanáig szinte csak a marxizmussal foglalkozó eszmetörténészek ismerték. Idén aztán egy kiadó felfedezte, újra kiadta és reklámkampányt indított, amelyben a modern napszámosok, az "újszegények" rétegével kapcsolta össze a húszas-harmincas évek proletár irodalmának termékét. A kötet május óta valamennyi mérvadó japán bestsellerlistán az elsők között van. "Rokonszenv és hasonlóság, ezek itt a kulcsszavak" - mondta Toeda Hirokazu, a tokiói Vaszeda Egyetem szociológusa.

"Sokan magukra ismernek a kizsákmányolt rákhalászokban és azonosulnak velük." Toeda szerint a siker az alacsony fizetésért alkalmi munkát végző vagy részmunkaidőben foglalkoztatott réteg megjelenésére és a létbizonytalanságra vezethető vissza. A mai viszonyokra alkalmazható tanulság ugyanakkor nemigen van a regényben. Japánban évtizedek óta csökken a szakszervezetek tagsága, a baloldali pártok támogatottsága pedig jelentéktelen.

"Az olvasótábor széttöredezett, fragmentált, a rákhalászok iránti szimpátia ezért nem vezet kollektív ellenálláshoz, nagy sztrájkokhoz" - mondta Toeda. A japán munkaügyi rendszer sokáig az alkalmazottakról életük végéig gondoskodó vállalatokról, a biztonságos, "nyugdíjas" állásokról volt híres. A kilencvenes évek gazdasági válsága azonban kitermelte a határozott időre - gyakran csupán egy-egy napra, egészség- és nyugdíjbiztosítás nélkül - szerződtetett, jellemzően fiatal munkavállalók hadát.

A Koidzumi-kormány idején, 2001 és 2006 között bevezetett gazdasági reformok tovább gyorsították a folyamatot. A 2007 márciusi adatok szerint az állandó munkaviszonnyal nem rendelkező dolgozók száma 17,3 millió volt, ami 19 százalékkal magasabb az öt évvel korábbinál és 50 százalékkal több mint 1997-ben. A gazdasági visszaeséssel együtt a masszív japán középosztály is bomlásnak indult; egyre nagyobbak a jövedelmi különbségek, és a létbiztonság helyett a leszakadástól való félelem az uralkodó életérzés a pályájuk elején álló fiatalok és a nyugdíjkorhatár felé közelítő idősebbek körében egyaránt.

A kiadó szerint az új kultuszregény olvasóinak 30 százaléka huszonéves, harmaduk 30 és 50 közötti, 30 százalék pedig az ötvenes korosztályba tartozik. Korábban a hasonló művek olvasótábora döntően diák vagy nyugdíjas volt. "
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Még vizsgálják a Bakonyi Erőműben történt baleset körülményeit

Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk

8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik

A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk

Súlyos üzemi baleset történt az ajkai erőműben

Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk