Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 8 éve

Vasutas szakszervezetek elutasítják a járatritkításokat

Több vasutas szakszervezet - a Mérnökök és Technikusok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Vasutasok Független Szakszervezeti Szövetsége, a Vasutasok Szakszervezete - elutasítja a vasúti személyszállítást érintő járatritkításokat - közölte a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) hétfőn az együttműködő szakszervezetek nevében.

A MOSZ tájékoztatása szerint az érdekképviseletek hétfőn értékelték a március 9-én a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium sajtótájékoztatóján elhangzottakat, ahol Völner Pál államtitkár reagált a sajtóban megjelent áprilistól várható intézkedésekre.

Völner Pál közlése szerint az utaslétszám alapján felmérték, hogy egyebek mellett a kormányváltást követően újraindított mellékvonalakon hogyan alakult a járatkihasználtság, és a járatsűrűséget az utasigényekhez igazítják az egész vasúthálózaton. Az államtitkár 8-8,5 százalék közötti kapacitáscsökkentésről beszélt a vasúti menetrend április 15-i változásában. Megjegyezte, hogy a témában még egyeztetnek a szakszervezetekkel.

A MOSZ értékelése szerint az április 15-én érvénybe lépő menetrendtervezet technológiai előkészületei szerint naponta 414 vonattal járna kevesebb a hazai pályákon, ami nem 8 százalékos csökkentést jelent, mint azt a minisztérium állítja, hanem átlagosan meghaladja a 13 százalékot, egyes térségekben elérheti a 60 százalékot is.

Az érdekképviseletek úgy látják, hogy a drasztikus lépés gyakorlatilag megteremti az egyes vonalak bezárásának lehetőségét, a naponta közlekedő kora reggeli és késő esti egy-egy vonatpár nem lesz alkalmas a helyi közösségi igények kielégítésére.

A bejelentett járatritkítás társadalompolitikailag és szakmailag megalapozatlan döntés - fogalmaznak közleményükben a vasutas szakszervezetek, hozzátéve: a minisztérium nem folytatott előzetes egyeztetést sem az érintett települések képviselőivel, sem a vasutas szakszervezetekkel.

Az érdekképviseletek felhívják a figyelmet arra, hogy a korábbi vonalbezárások tapasztalatai alapján egyértelműen bebizonyosodott, a személyszállítási szolgáltatások ilyen típusú csökkentése érdemi megtakarítást nem eredményez. A tervezett intézkedések vesztesei az utasok és a vasutas munkavállalók.

A közös közleményt aláírók sürgetik a tárgyalások haladéktalan megkezdését, mivel több száz család megélhetése kerülhet veszélybe az átgondolatlan intézkedések következtében.

Dancsa Attila, a MOSZ ügyvezető alelnöke az MTI-nek elmondta, hogy az április 15-étől tervezett intézkedés számításuk szerint 150 mozdonyvezető munkáját teszi feleslegessé. A közleményt jegyző vasutas szakszervezetek közölték azt is, hogy készek a közös fellépésre a vasutas munkavállalók érdekében.

Tiltakozik a személyszállító vonatok számának csökkentése és a járatritkítások miatt az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége is, szerintük az intézkedés nem szolgálja a lakosság érdekeit, és veszélyezteti a vasútnál dolgozók foglalkoztatási biztonságát.

Az Autonómok megfogalmazása szerint az illetékes kormányzati vezetők hiába magyarázkodnak, hiszen tudják, hogy nagy árat fizettetnek az emberekkel a remélt megtakarítások halvány esélye nélkül. A vonatok számának csökkentése társadalomellenes, különös tekintettel a több mint húsz hátrányos helyzetű kistérségre - állítják.

A Levegő Munkacsoport levélben hívta fel Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár figyelmét arra, hogy a vonatleállítások tovább súlyosbítják az államháztartás és a nemzetgazdaság helyzetét, a környezet állapotát. A környezetvédelmi szervezet számítása szerint Magyarországon az állam évente mintegy 3.000 milliárd forinttal támogatja a közúti közlekedést, ennyivel fordít rá többet, mint amennyi bevétele származik belőle.

A Levegő Munkacsoport megdöbbentőnek tartja, hogy a mindenkori kormányok folyamatosan a vasút visszaszorításától várják az államháztartás és a nemzetgazdaság helyzetének javítását, miközben elsiklanak afölött, hogy a közúti közlekedés egy nagyságrenddel nagyobb támogatásban részesül, mint a vasút. A civil szervezet sürgeti, hogy a kormány vonja vissza a vonatrikítási tervét, és mielőbb számolja fel a közúti közlekedés közvetlen és közvetett állami támogatását.
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Rendkívüli ülésen emelhetik meg a bírók és az ügyészek fizetését

Rendkívüli ülést tart kedden az Országgyűlés a kormány kezdeményezésére, hogy határozzon arról a jogszabályról, amelyet a köztársasági elnök... Teljes cikk

DK: vissza kell állítani a nyugdíjszámításnál a svájci indexálást

A Demokratikus Koalíció ismételten arra szólította fel a kormányt, hogy a nyugdíjak kiszámításakor újra alkalmazza a svájci indexálást. Teljes cikk

A minisztérium szerint átlagosan 30 százalékos béremelés jár a szakképzésben dolgozó pedagógusoknak

A szakképzés erősítése részeként a kormány kiemelt megbecsülést és kiemelt bérezést kíván biztosítani a szakképzésben dolgozó... Teljes cikk