kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 16 éve

Vasutasok: nincs megállapodás, akár sztrájk is lehet

Továbbra sincs megállapodás a kormány és az öt reprezentatív vasutas szakszervezet között, az egyeztetést egy hét múlva folytatják - közölték az érintettek a hétfői kollektív munkaügyi vita után.

images

images

A Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete azért kezdeményezett közösen kollektív munkaügyi vitát, mert elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés, ezen belül a MÁV tervezett átalakítását, valamint vasúti mellékvonalaknak a foglalkoztatást is érintő megszüntetését.

Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a kormány kijelölt tárgyalója szerint a jövő hétfői tárgyaláson már aláírható lesz a foglalkoztatáspolitikai keretmegállapodás, addig még hátravan néhány megbeszélés a leányvállalatok és a szakszervezetek között.

Andrási Miklós hangsúlyozta: a választásokig nem lesz elbocsátás a vasútnál, azt követően pedig a következő kormány döntése, hogy mely elvek szerint mit valósít meg.
A 10 százalékos várható vasúti jegyáremelésre vonatkozó kérdésre válaszolva Andrási Miklós közölte: a menetdíj 3 éve nem emelkedett, ez idő alatt 17 százalékos infláció volt az országban, így a MÁV számára egy 10 százalékos jegyáremelés elfogadható.

Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke a tárgyalásról távozva újságíróknak azt mondta, hogy messze van a kormány és a szakszervezetük álláspontja egymástól. A VDSZSZ továbbra sem látja az indokát a mellékvonalak bezárásának, és ehhez semmilyen módon nem adják a nevüket. A VDSZSZ elnöke megismételte korábbi kijelentését, hogy vasutas munkahelyek ezrei kerülnek veszélybe azzal, hogy a kormány 40 milliárd forinttal csökkenti a költségvetési forrást. Szerinte jelenleg a vasúti közlekedés esetében a létszám a kívánatos alatt van, és meggyőződésük, hogy a forgalombiztonság rovására nem lehet további létszámot leépíteni. A jegyárak emelkedésére vonatkozó újságírói kérdésre válaszolva Gaskó István közölte: a kormány felelőssége a jegyárak meghatározása, ez nem a szakszervezet dolga. Nem értenek egyet a jegy árának emelésével, mert már most is magas.

Gaskó István elmondta, hogy a tárgyalás megkezdése előtt a szakszervezetek egyeztettek, egyelőre nem jutottak közös álláspontra, de nem zárta ki, hogy a közeljövőben sikerül közös platformra jutni. "A VDSZSZ azt mondja, ha továbbra is a vonalbezárások mellett kardoskodik a kormány, akkor sztrájkot kell tartani" - tette hozzá Gaskó István. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke jelezte: reméli, hogy a szakszervezetek közösen tudják majd a sztrájkot folytatni annak érdekében, hogy a kormány elálljon szándékától.

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke az egyeztetés után elmondta, hogy a leányvállalatokkal folytatott eddigi tárgyalások már részeredményekkel zárultak. Van olyan MÁV-csoportbeli cég, ahol egy-két tételen múlik csupán a megállapodás. Borsik János szerint a szakszervezetek többsége megállapodás-párti, és elsődleges kérdésnek tekinti a foglalkoztatás biztonságát. Ennek ellenére elutasítják a mellékvonalak részbeni megszüntetését, és szolidárisak a kistérségek lakóival.

Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete elnöke elmondta, hogy érdeminek tartja a hétfő egyeztetést, bár jelezte: továbbra is elzárkóznak a szárnyvonalak bezárására irányuló kormányzati elképzelésektől. Folytatják a leányvállalatokkal az egyeztetést a foglalkoztatásról, illetve a kormánnyal a keret megállapodásról.
A Vasutasok Szakszervezetének elnöksége szerdán értékeli a tárgyalások eddigi eredményeit - mondta Simon Dezső.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk