Versenyelőny felsőoktatási együttműködésekkel
"Nincs gazdasági növekedés az oktatás kiterjesztése nélkül" - mondta Sándorné dr. Kriszt Éva, Magyar Rektori Konferencia társelnöke a Tempus Közalapítvány konferenciáján. Az Üzlet és felsőoktatás a 21. században - versenyelőny a nemzetközi felsőoktatási együttműködések révén című rendezvény célja az volt, hogy áttekintsék a cégek és felsőoktatási intézmények közötti együttműködési formákat.
Erre mutatott be példát Gyenes Péter, a Nokia Solutions and Networks üzleti kapcsolatokért felelős vezetője, aki elmondta, hogy az új munkatársaik nagy része a gyakornoki programjukból kerül ki. Szerinte a cégek és a felsőoktatási intézmények együttműködése a hallgatók, az egyetemek és a vállalatok számára, sőt, a társadalom egésze számára is hasznos és előnyös. Kiemelte, hogy náluk a gyakornokok valós projekteken dolgoznak, és egyéni feladataikkal a munkahelyi csoportjuk produktumát egészítik ki. Szakmai fejlődésüket tapasztalt mérnök kollégák mentorálása biztosítja, és külön előny számukra, hogy a gyakorlatot az egyetemi tanulmányaik mellett teljesíthetik.
A vállalatok és a felsőoktatási intézmények közös képzéseket is megvalósíthatnak, kihelyezett tanszékeket működtethetnek, vagy akár saját céges szakirány beindítása is lehetséges. Az együttműködések akár olyan innovatív, gyorsan fejlődő területeket is érinthetnek, amelyek esetében a hallgatóknak nincs lehetőségük az egyetemen belül elsajátítani a szükséges szaktudást.
Endika Bengoetxea, a budapesti székhelyű European Institute of Innovation and Technology (EIT) képviselője előadásában ismertette az Európai Unió által támogatott, kreativitáson és kiválóságon alapuló hosszú távú autonóm együttműködéseket a felsőoktatási intézmények és a vállalatok között.
Dr. Horváth Zoltán az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Karának dékánja az egyik ilyen központ, az EIT ICT Labs Magyar Nemzeti Társult Csomópont tevékenységét mutatta be, továbbá az egyetemi-ipari együttműködési lehetőségek közül példaként említette az ELTE és a Babeş-Bolyai Tudományegyetem intézményközi megállapodását, melynek keretében a kooperatív képzési lehetőséget - és ez ezzel járó krediteket - az Erasmus program támogatásával érkező hallgatók számára is felajánlják. A karon tanulók úgynevezett projektlaborokban dolgoznak, ahol valós kutatás-fejlesztési feladatokat kapnak, és a meglévő nemzetközi kapcsolatoknak köszönhetően rendszeresen fogadnak vendégoktatókat, valamint hallgatói cserékre is van mód, például a CEEPUS program keretében.
A konferencia programjában kiemelkedő szerepük volt azoknak a kurzusoknak, amelyek kialakításában, lebonyolításában vállalatok képviselői vesznek részt, vagy cégek bízzák meg konkrét feladatokkal a hallgatókat, hogy elmélyítsék gyakorlati ismereteiket, és segítsék a vállalkozási készség kialakítását. Így működik például a Széchenyi István Egyetem Komplex vállalati tervezés c. kurzusa, a finn modellre épülő Team Academy a Budapesti Gazdasági Főiskolán és a Jogklinika c. kurzus a Pécsi Tudományegyetemen.
Csizmadia-Csiky László, az Audi Hungaria Kft. képviselője elmondta, hogy a Széchenyi István Egyetemen az Audihoz kötődő tanszékcsoportot hoztak létre, emellett a cég infrastrukturális beruházásokkal is támogatja az egyetemet. A felsőoktatási intézményekkel való együttműködés egyik konkrét hozadékaként említette, hogy egy közösen kifejlesztett folyamatot később a Volkswagen-csoport összes cégénél bevezettek.
A közös képzések egyik legfontosabb hozadékaként említették - a Szent István Egyetem és a Bosch, a Kecskeméti Főiskola és a Knorr-Bremse, illetve a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Mercedes-Benz AG együttműködésével kapcsolatban -, hogy a hallgatók valós munkakörnyezetben próbálhatják ki magukat. Később pedig, amikor ténylegesen munkába állnak, már rendelkeznek azokkal az információkkal és készségekkel, amelyek a hatékony munkavégzéshez szükségesek, ezzel pedig a cég versenyképességét is növelhetik az oktatási program által.
Az egyetemekkel való együttműködés nem csupán a nagyvállalatok számára fontos - Vitai Judit, a Supra Vita Nyelviskola képzési vezetője azt mutatta be, hogy a náluk Erasmus szakmai gyakorlaton részt vevő külföldi diákok miként hoztak minőségi változást kisvállalatuk tevékenységébe.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A dél-és kelet-európai országok állampolgárai általában több időt töltenek munkával, az Egyesült Királyság és Spanyolország az uniós átlag felett teljesített. Teljes cikk
Bevált a NAV új gazdaságfehérítő eszköze, az adategyeztetés, hétfőn újabb egyeztetések kezdődnek - tájékoztatta Vágujhelyi Ferenc, a Nemzeti... Teljes cikk
Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter Facebook-bejegyzésében kiállt a MÁV-csoport dolgozói mellett, elismerve a magyar vasút számos... Teljes cikk
- Túl a zsebpénzen - a diákmunka már nem az, ami régen volt 5 napja
- Díjazták a legjobb magyar egyetemeket 3 hete
- Nem csupán beugró munkaerő - diákok és nyugdíjasok a munkapiacon 3 hete
- Nagy hajrá indul a szezonális munkaerőért – ezekre a munkákra van most a legnagyobb kereslet 3 hete
- Czomba Sándor: évente 30-40 ezer ember fog hiányozni a magyar munkaerőpiacról 3 hete
- Ki hozza be a fülöp-szigeteki vendégmunkásokat és hogy áll a 150 új gyár program? 3 hete
- Miért nincs MI-t érintő oktatási stratégia és jó ötlet-e leépíteni a bölcsészképzést? 2 hónapja
- Mentőöv a szakemberhiányban: fókuszban az atipikus foglalkoztatás 2 hónapja
- Szinte teljesen eltűntek az egyetemista és a 30 év feletti nyelvvizsgázók 2 hónapja
- A felsőfokú végzettségűek aránya a 25–34 éves korú népességen belül - grafikon 2 hónapja
- Egyre komolyabb problémát jelent a hallgatók lakhatása 2 hónapja