kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

WHC - A jelöltélmény fontossága a kiválasztási folyamatban

Lerágott csont, vagy mindig aktuális kérdés? A vállalati márkaépítés egyik kulcsa vagy túlértékelt momentuma a kiválasztásnak? A válasz egyértelmű mindenki számára, aki részese egy új munkatárs megtalálásának, legyen szó a szolgáltatói oldalon ülő recruiterről, belsős HR munkatársról vagy egy adott szakmai terület vezetőjéről: a pozitív jelöltélmény elérése egyike, ha nem a legfontosabb eleme a toborzási folyamatnak.

images

Miért jelenthetjük ki, hogy az idei évben a jelöltélmény fontosabb lesz, mint valaha? A tények magukért beszélnek, nézzünk néhányat ezek közül, közel sem a teljesség igényével.

Nemzetközi szinten a munkaadók mintegy 90 százaléka küzd nehézségekkel abban, hogy betöltse a nyitott álláshelyeket. Az erőviszonyok a jelöltek felé billentik a mérleg nyelvét: ideje a munkaerőpiac helyett a pályázók piacáról beszélnünk. Talán már jelentkezőkről szólni is idejétmúlt dolog, hiszen az aktív sourcing, a passzív jelöltek felkutatása került az elmúlt években a fókuszba. Emellett egyre növekszik az ajánlási rendszerek jelentősége is.

2015-ös adatok szerint a cégek 18 százalékában nincs egyértelmű felelőse a jelöltélménynek, és mindössze a cégek 42 százaléka helyez rá hangsúlyt a HR beszállítói kiválasztása során. Viszont a munkáltatói márka építése kapcsán a vezetők több, mint 60%-a állítja azt, hogy cége számára kiemelt fontosságú, stratégiai funkció.

A jelöltélményt már az első kapcsolatfelvétel előtt nagymértékben befolyásolja az a kép, amit a vállalat önmagáról sugall. És közhely, de első benyomás csak egyszer tehető. Ezzel együtt meghatározó az interjúfolyamat során zajló kommunikáció és a feltételek, amiket ahhoz biztosítunk, hogy a jelölt megmutathassa a kiválasztás során a valódi képességeit, készségeit. A munkavállalónak adott, esetleg nem időben adott, vagy teljesen elmaradt visszajelzés bármely pozitív első benyomást romba tud dönteni. Ne felejtsük el, hogy az interjúk nem „egyirányú utcák”, amelyeknek célja a jelölt készségeinek, képességeinek felmérése, hanem egyúttal marketingeszköz is a vállalat/a HR tanácsadó kezében.

Azon jelöltek több, mint 40 százaléka, aki semmiféle választ nem kap az adott vállalathoz történt jelentkezésére, soha többet nem fog ahhoz a céghez pályázni. Az sem mellékes, hogy a jelölt egyúttal fogyasztó is: Lars Schmidt az open-source HR platform, a HROS alapítója szerint, ha nem tiszteljük azt az időt és érdeklődést, amit a pályázó az interjúra szán, nem csak egy jelöltet veszítünk. Valódi, tovagyűrűző pénzügyi hatása lehet a pozitív jelöltélménynek. A közösség véleménye ebben az esetben is sokszor fontosabb, mint az amit, a cég mond magáról. Ugyancsak Schmidt hangsúlyozza, hogy a jelöltélmény „fejlesztése” már messze nem a „nice to have” eleme a stratégiának. A kérdés már nem a miért, hanem a hogyan.
A jelöltélmény meghatározó eleme a jelentkezési folyamat egyszerűsége, avagy bonyolultsága. A pályázók 60%-a ma már mobileszközökön keres állást, a Z generáció esetében ez az arány még magasabb. Egy kutatás szerint a vállalati karrieroldalakat látogatók 90%-a végül nem válik jelentkezővé, ami részben a bonyolult procedúrának köszönhető. Ennek ellenére még mindig alacsony azon cégek aránya, akik megkönnyítik a jelentkezést egy „Jelentkezés Linkedin profillal” vagy „Jelentkezés FB profillal” linkkel.

Mi a fentiek alapján levonható legfontosabb következtetés a szolgáltató és az ügyfél viszonyában? A jelöltélmény közös ügyünk. A szűkülő munkaerő-piaci kínálat mellett nem engedhetjük meg, hogy ne szenteljünk neki figyelmet már a munkaerőigény megfogalmazásakor és ne tartsuk szem előtt mindvégig a kiválasztási folyamat, sőt az új munkatárs beállítása után. Hiszen a pályázókkal való bánásmód végső soron a szervezet egész működésének lenyomata és tükre a külvilág számára.


allas.whc.hu

Források: The Ultimate List of Hiring Statistics; Undercover Recruiter; CareerBuilder Germany; Rethinking Candidate Experience with #HootHROS; Linkedin Talent Blog, @DrJohnsullivan, @ThisIsLars.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Új cégcsoportos modellek. Cégközösségekben a biztonság!

Eddig a cégcsoport a vagyonkezelőt és a vagyonát neki átadó termelő, szolgáltató egységek rendszerét jelentette egy tulajdonosi körön belül. Teljes cikk

Kihirdették az idei BeneFit PRIZE 2025 – for Happy Employees pályázat győzteseit a Budavári Lovardában

Idén negyedik alkalommal adták át a BeneFit PRIZE 2025 díjakat. A gálával egybekötött díjátadóra november 13-án, a Budavári Palota Lovarda... Teljes cikk

Emelkedik a 2026-os EU Kék Kártya bérminimum – mit jelent ez a munkáltatóknak?

2026-ban változik a Kék Kártyás munkavállalók bérminimuma – a jogszabály már megjelent, a felkészülés most kezdődik. Cziczárdi Györgyi, az... Teljes cikk