kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

A mérhető siker

A versenyképesség meglehetősen komplex fogalom. Egyszerre érint üzletviteli folyamatokat, szervezeti kultúra elemeket és makrogazdasági tényezőket. Létezik egyáltalán olyan objektív mérce, amely alapján egy vállalat versenyképessége számszerűsíthető? Interjú MICHAEL GAILLEZ az East West Consulting Group (Brüsszel) európai CDP®igazgatójával.

A mérhető siker 2005. február 9. A versenyképesség meglehetősen komplex fogalom. Egyszerre érint üzletviteli folyamatokat, szervezeti kultúra elemeket és makrogazdasági tényezőket. Létezik egyáltalán olyan objektív mérce, amely alapján egy vállalat versenyképessége számszerűsíthető? Interjú MICHAEL GAILLEZ az East West Consulting Group (Brüsszel) európai CDP®igazgatójával. Jelentkezem A mérhető sikerInterjú MICHAEL GAILLEZ az East West Consulting Group európai CDP® igazgatójávalA versenyképesség meglehetősen komplex fogalom. Egyszerre érint üzletviteli folyamatokat, szervezeti kultúra elemeket és makrogazdasági tényezőket. Létezik egyáltalán olyan objektív mérce, amely alapján egy vállalat versenyképessége számszerűsíthető? A számokkal óvatosan kell bánni, ebben nincs vita közöttünk. Nemrég egy brüsszeli vezérigazgató barátom arról mesélt, hogy év végén milyen kellemetlen helyzetbe hozta a kontrolling. A tulajdonosok által igényelt egyik mutatószámról minden hónapban azt közölték, hogy az elvárásoknak megfelelően alakul. A probléma akkor kezdődött, amikor valaki pontosan megkérdezte, mit is mérnek az adott mutatóval. Erre akkor nem tudott senki válaszolni. Utánanéztek hát a dolognak, és az értelmezés során hamar kiderült, hogy bár az értékek a vártnak megfelelően alakulnak, önmagukban komoly problémát jeleznek a szervezet működésében. Erre decemberben derült fény. A vezető hosszú hónapokon keresztül győzelmi jelentéseket kapott, majd hirtelen a kontrolling módosítani volt kénytelen, és év vége előtt azzal állt elő: „főnök van egy kis probléma…" Ez a „Mennyi? Mi mennyi?" problémakör nekünk magyaroknak sem ismeretlen. Egyik kiváló írónk, Örkény István egy egyperces novellát is szentelt a kérdésnek. A viccet félretéve, mit várhat az ember a versenyképesség számszerűsíthetőségétől? Meglepően sokat. Tanácsadókból és szakértőkből álló csapatommal azon dolgozunk, hogy releváns információkkal szolgáljunk partnereinknek az üzlet működéséről. Mire is kíváncsi egy vezető? Nyilván arra, hogy a szervezeten belül hol vannak azok a tényezők, melyek gyengítik a versenyképességet. Ezeket nevezzük tartalékoknak. Mi nem a nemzetgazdasági környezettel foglalkozunk. Azt meghagyjuk a statisztikusoknak. Munkánk során azokra a dolgokra összpontosítunk, amelyeket a menedzsment képes akár már rövid távon is megváltoztatni, vagy kedvező irányba befolyásolni. Vizsgálódásaink elsődleges fókusza a szervezeti kultúra. A nemzetközi tapasztalatok szerint itt találhatók a legnagyobb fejlesztési lehetőségek… Mondhatjuk tehát, hogy a versenyképesség és a szervezeti kultúra egymással szorosan összefüggő fogalmak? Talán ennél még direktebben is lehetne fogalmazni. Nem lehet versenyképes egyetlen vállalkozás sem a szervezeti kultúra tudatos alakítása és fejlesztése nélkül. Sokan úgy gondolják, ez talán igaz a tudás-intenzív iparágakra, de aligha segít egy termelő vállalaton. Súlyos tévedés! Ha a CDP® (Corporate Development Process) projekteknek van általánosan érvényes tanulsága, akkor az pontosan a „soft dimenziókban" rejlő hatalmas lehetőség. Ennek kiaknázására persze tudni kell a számszerűsítés tudományát. Munkánk során több mint százötven dimenziót vizsgálunk, és az ezek közötti összefüggés-rendszerek alapján fogalmazunk meg következtetéseket. Mi a hozzáadott érték ezekben a felmérésekben? A menedzsment azért talán hivatalból is kell, hogy ismerje saját vállalatát… Ez nem ilyen egyszerű kérdés. A vezetés az esetek túlnyomó részében tökéletesen tisztában van azzal, hogy mi történik a vállalatánál. Tőlünk nem azt várják, hogy a tüneteket írjuk le, hanem azt, hogy az okokra mutassunk rá. A CDP® versenyképesség vizsgálat során arra adunk választ, hogy miért van probléma az üzleti teljesítményt közvetlenül is befolyásoló tényezőkkel. Ok-okozati összefüggéseket vázolunk fel konkrét megoldási javaslatokkal. Ez pedig már valódi tanácsadás. Az ügyfél egy meglehetősen komplex adatstruktúrát kap tőlünk, melyet közösen elemezve alakítjuk ki a fejlesztés lehetséges legjobb útját. Ha ennek hatására a vállalat gyorsan és látványosan javít eredményességén, jól végeztük a dolgunkat. Miben mérhető a siker? Természetesen pénzben. A versenyképesség javítása a tulajdonosoknak nagyobb profitot eredményez. De ennél nyilván többről van szó. A felmérés során például a vállalati működés érintettjeit is megvizsgáljuk, és megmutatjuk, hogyan is látszik „kívülről" a szervezet. Sok olyan pénzügyileg sikeres céggel találkoztam már, amely a stakeholderek körében nem volt igazán népszerű. Ez a versenyképességet gyengítő faktor, de a CDP® módszertan részletesen foglakozik ezzel a kérdéssel is. Milyen a magyar vállalatok versenyképessége? Nemzetközi és ágazati szintű összehasonlításban egészen jó. Kérdés persze, hogy a magyar referenciáink mennyiben adnak átlagolható képet egy-egy szektor jellemzőiről. Az elmúlt évben Magyarországon ügyfelünk volt többek között a MATÁV, a GlaxoSmithKline, a ROTO cégcsoport, de olyan állami tulajdonú közszolgáltatókkal is dolgoztunk, mint a VOLÁN társaságok, vagy a Magyar Posta. Ezek a cégek számomra az esetek többségében pozitív példákkal szolgáltak. A Figyelővel közösen most egy olyan akciót indítunk, amely lehetőséget teremt egy jobban átlagolható és elemezhető kép kialakítására. Ennek a kutatásnak az eredményeit, illetve a magyar vállalatok versenyképességére vonatkozó „általános" megállapításaimat a Figyelő Szervezetfejlesztési Konferencián fogom bemutatni márciusban.Az interjút készítette Vécsey Zsadány, az IQ ConsultinG ügyvezetője. www.iqc.hu
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Külföldi munka

A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk

Nem az a fontos, hogy ki mit végzett, hanem hogy mihez ért - milyen a készségalapú HR-stratégia?

Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk

Továbbra is jelentős a szakadék a férfi és női vállalkozások között

A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek