kapubanner for mobile
Megjelent: 21 éve

A mérhető siker

A versenyképesség meglehetősen komplex fogalom. Egyszerre érint üzletviteli folyamatokat, szervezeti kultúra elemeket és makrogazdasági tényezőket. Létezik egyáltalán olyan objektív mérce, amely alapján egy vállalat versenyképessége számszerűsíthető? Interjú MICHAEL GAILLEZ az East West Consulting Group (Brüsszel) európai CDP®igazgatójával.

A mérhető siker 2005. február 9. A versenyképesség meglehetősen komplex fogalom. Egyszerre érint üzletviteli folyamatokat, szervezeti kultúra elemeket és makrogazdasági tényezőket. Létezik egyáltalán olyan objektív mérce, amely alapján egy vállalat versenyképessége számszerűsíthető? Interjú MICHAEL GAILLEZ az East West Consulting Group (Brüsszel) európai CDP®igazgatójával. Jelentkezem A mérhető sikerInterjú MICHAEL GAILLEZ az East West Consulting Group európai CDP® igazgatójávalA versenyképesség meglehetősen komplex fogalom. Egyszerre érint üzletviteli folyamatokat, szervezeti kultúra elemeket és makrogazdasági tényezőket. Létezik egyáltalán olyan objektív mérce, amely alapján egy vállalat versenyképessége számszerűsíthető? A számokkal óvatosan kell bánni, ebben nincs vita közöttünk. Nemrég egy brüsszeli vezérigazgató barátom arról mesélt, hogy év végén milyen kellemetlen helyzetbe hozta a kontrolling. A tulajdonosok által igényelt egyik mutatószámról minden hónapban azt közölték, hogy az elvárásoknak megfelelően alakul. A probléma akkor kezdődött, amikor valaki pontosan megkérdezte, mit is mérnek az adott mutatóval. Erre akkor nem tudott senki válaszolni. Utánanéztek hát a dolognak, és az értelmezés során hamar kiderült, hogy bár az értékek a vártnak megfelelően alakulnak, önmagukban komoly problémát jeleznek a szervezet működésében. Erre decemberben derült fény. A vezető hosszú hónapokon keresztül győzelmi jelentéseket kapott, majd hirtelen a kontrolling módosítani volt kénytelen, és év vége előtt azzal állt elő: „főnök van egy kis probléma…" Ez a „Mennyi? Mi mennyi?" problémakör nekünk magyaroknak sem ismeretlen. Egyik kiváló írónk, Örkény István egy egyperces novellát is szentelt a kérdésnek. A viccet félretéve, mit várhat az ember a versenyképesség számszerűsíthetőségétől? Meglepően sokat. Tanácsadókból és szakértőkből álló csapatommal azon dolgozunk, hogy releváns információkkal szolgáljunk partnereinknek az üzlet működéséről. Mire is kíváncsi egy vezető? Nyilván arra, hogy a szervezeten belül hol vannak azok a tényezők, melyek gyengítik a versenyképességet. Ezeket nevezzük tartalékoknak. Mi nem a nemzetgazdasági környezettel foglalkozunk. Azt meghagyjuk a statisztikusoknak. Munkánk során azokra a dolgokra összpontosítunk, amelyeket a menedzsment képes akár már rövid távon is megváltoztatni, vagy kedvező irányba befolyásolni. Vizsgálódásaink elsődleges fókusza a szervezeti kultúra. A nemzetközi tapasztalatok szerint itt találhatók a legnagyobb fejlesztési lehetőségek… Mondhatjuk tehát, hogy a versenyképesség és a szervezeti kultúra egymással szorosan összefüggő fogalmak? Talán ennél még direktebben is lehetne fogalmazni. Nem lehet versenyképes egyetlen vállalkozás sem a szervezeti kultúra tudatos alakítása és fejlesztése nélkül. Sokan úgy gondolják, ez talán igaz a tudás-intenzív iparágakra, de aligha segít egy termelő vállalaton. Súlyos tévedés! Ha a CDP® (Corporate Development Process) projekteknek van általánosan érvényes tanulsága, akkor az pontosan a „soft dimenziókban" rejlő hatalmas lehetőség. Ennek kiaknázására persze tudni kell a számszerűsítés tudományát. Munkánk során több mint százötven dimenziót vizsgálunk, és az ezek közötti összefüggés-rendszerek alapján fogalmazunk meg következtetéseket. Mi a hozzáadott érték ezekben a felmérésekben? A menedzsment azért talán hivatalból is kell, hogy ismerje saját vállalatát… Ez nem ilyen egyszerű kérdés. A vezetés az esetek túlnyomó részében tökéletesen tisztában van azzal, hogy mi történik a vállalatánál. Tőlünk nem azt várják, hogy a tüneteket írjuk le, hanem azt, hogy az okokra mutassunk rá. A CDP® versenyképesség vizsgálat során arra adunk választ, hogy miért van probléma az üzleti teljesítményt közvetlenül is befolyásoló tényezőkkel. Ok-okozati összefüggéseket vázolunk fel konkrét megoldási javaslatokkal. Ez pedig már valódi tanácsadás. Az ügyfél egy meglehetősen komplex adatstruktúrát kap tőlünk, melyet közösen elemezve alakítjuk ki a fejlesztés lehetséges legjobb útját. Ha ennek hatására a vállalat gyorsan és látványosan javít eredményességén, jól végeztük a dolgunkat. Miben mérhető a siker? Természetesen pénzben. A versenyképesség javítása a tulajdonosoknak nagyobb profitot eredményez. De ennél nyilván többről van szó. A felmérés során például a vállalati működés érintettjeit is megvizsgáljuk, és megmutatjuk, hogyan is látszik „kívülről" a szervezet. Sok olyan pénzügyileg sikeres céggel találkoztam már, amely a stakeholderek körében nem volt igazán népszerű. Ez a versenyképességet gyengítő faktor, de a CDP® módszertan részletesen foglakozik ezzel a kérdéssel is. Milyen a magyar vállalatok versenyképessége? Nemzetközi és ágazati szintű összehasonlításban egészen jó. Kérdés persze, hogy a magyar referenciáink mennyiben adnak átlagolható képet egy-egy szektor jellemzőiről. Az elmúlt évben Magyarországon ügyfelünk volt többek között a MATÁV, a GlaxoSmithKline, a ROTO cégcsoport, de olyan állami tulajdonú közszolgáltatókkal is dolgoztunk, mint a VOLÁN társaságok, vagy a Magyar Posta. Ezek a cégek számomra az esetek többségében pozitív példákkal szolgáltak. A Figyelővel közösen most egy olyan akciót indítunk, amely lehetőséget teremt egy jobban átlagolható és elemezhető kép kialakítására. Ennek a kutatásnak az eredményeit, illetve a magyar vállalatok versenyképességére vonatkozó „általános" megállapításaimat a Figyelő Szervezetfejlesztési Konferencián fogom bemutatni márciusban.Az interjút készítette Vécsey Zsadány, az IQ ConsultinG ügyvezetője. www.iqc.hu
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk

A legnagyobb stresszforrás a bizonytalanság - így tegyél a cégnél ellene

„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk

"Ez volt a legnehezebb évem a HR-en" - miért hagyják el egyre többen a szakmát?

Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek