kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

A vállalatok Mózesei

Alig van valaki, aki tisztában van azzal: ki ő, mit csinál, és miért is lehet rá szükség. Pedig egy interim menedzser gyorsan megoldhat egy komplex vállalati problémát. Ám amikor véget ér ez a projekt, őt már nem találjuk a menedzsmentben - elvezeti a "népét" a Kánaánba, de amikor a célba érnek, távozik.

Egyre több olyan nemzetközi összegző tanulmány jelenik meg, amely azt vizsgálja, hogy a különböző iparágakban a vállalatok vezetői milyen új módszereket használnak a válság kezelésében, illetve a megújulásban. Jelentősen előtérbe került az interim menedzsment alkalmazása, azaz meghatározott időre, meghatározott feladatra bíznak meg egy menedzsert.

Szakmailag unikális legyen

Nemzetközi és hazai tapasztalataim alapján két jellemzőt emelnék ki. Ami a szakmai vonatkozást illeti, "témaspecifikus" gyakorlati eredményeket kell felmutatnia, kell hogy szakmailag ne csak jó, hanem unikális legyen. Mindenekelőtt a legfontosabb az a szemlélet, hogy alkalmas és képes legyen annak elfogadására, hogy általában az interim menedzser mindig egy kicsit túlképzett az adott pozícióhoz, és ilyen helyzetben kell tudni teljesíteni.

A másik leglényegesebb az adott vállalat kultúrájával és kollégaival kapcsolatos empátia és illeszkedési képesség. Pozíciójában nem építkezni kell, erre nincs idő, hanem mihamarabb a harmonikus illeszkedés útját kell megtalálnia, akár napok alatt is. Érdekességként említem, hogy hazánkban a fentiekkel rendelkező interim menedzserek átlagéletkora 45-50 év, sokan a multi világ hátterével érkeznek.

Vállalataink - mint világszerte mindenhol - a nagy átalakítások időszakát élik. A siker kulcsa a menedzsment kezében van: nemcsak a leépítések optimalizálása fontos, hanem a fókuszt az innovációra és a munkatársak motivációjára kell építenük. Az interim menedzsment mint megoldás éppen ezen szempontok miatt lehet napjainkban kiemelkedően hatékony. Hiszen egy témájában és időben jól körülhatárolható vállalati feladat megoldásához biztosít széleskörű tapasztalatra épülő szakértelmet.

Nem csak nagyvállalatok alkalmazhatják

Az interim menedzsert alkalmazó vállalatoknak két csoportja van. A multinacionális cégeknél maga a szolgáltatás és a megoldás lényegesen ismertebb idehaza és a regionális központokban is, hiszen az anyacég elterjedten használ interimeket. Emiatt egyre inkább felmerül a magyar szakemberek alkalmazása, ha például gap managementről vagy project managementről van szó. A másik csoport növekedése személyesen nekem fontos és örömet szerez, mert ide tartoznak a dinamikus hazai vállalkozások, akár a kis és középvállalkozó (kkv) szektorból.

A kkv-k igénylik a menedzsmentben az új erőket, de talán tartózkodóbbak az új, fix alkalmazású vezetők alkalmazásával szemben, és mintha óvatosabbak lennének a tanácsadókkal is. Ezért talán ideálisabb számukra is a rugalmas és költséghatékony interim menedzsment struktúra.

Egy munka, amely soha nem lesz unalmas

"Számomra izgalmat jelent, hogy az ember hamar bevonódik olyan döntésekbe, beszélgetésekbe, ahol inkább tanácsadó partnernek tekintik, mint beosztott vezetőnek. Az első számú vezetők sokszor magányosak a problémájukkal. Amit nem tud vagy akar megbeszélni az ’alkalmazott’, vonali helyettesével, azt sokszor megteszi egy ’interim’ helyettessel.
Nekem az is fontos, hogy ha a feladat megváltozik, szabadon dönthetek arról, hogy az új feladatot el tudom vagy egyáltalán el szeretném-e látni. Ilyen értelemben egy interim menedzsernek valós szabadsága van." - ilyen módon mutatta be ezt az új típusú karrier- és életpályát egy interim HR-vezető az Interim Menedzserek Klubjának legutóbbi ülésén.

Az interim menedzser tulajdonképpen egy személyben három feladatot lát el, az operatív menedzser szerepét, aki az adott területen a napi irányítást ellátja, a tanácsadó menedzser szerepét, aki a szituációt elemzi és a jövőre szóló irányokat meghatározza és elsősorban a változás-menedzser szerepét, aki a szervezetben a szükséges fordulatokat kezdeményezi, megvalósítja, végigkíséri és ellenőrzi. Ebben a jelenlegi nehéz és csakis a megújulásra építhető vállalati világban most pont ezekre a szerepekre van szükség. Azt gondolom, hogy a mai gazdaságban pillanatnyilag legalább 150-200 aktív interim menedzser működik, egy részük IM szolgáltató cégen, más részük magán-csatornákon keresztül.

Az interim menedzser

Az interim angol szó, a jelentése ideiglenes, átmeneti, időközi. A szakma művelői olyan speciális problémákat oldanak meg, mint a válságkezelés, jelentős vállalati projektek irányítása, vállalatok felvásárlásának, összeolvadásának operatív vezetése, az úgynevezett "azonnali áthidalás" menedzsment (váratlan okok miatt fontos vezetői pozícióban űr támad), valamint induló cégek beindítása, kezdeti intenzív irányítási szakasza. Interim menedzserre olyan esetben van szükség, amikor a gyors megoldás, és az adott területen szerzett speciális menedzsment-tudás elengedhetetlen feltétele a sikernek. Az interim menedzser a megbízóval nem létesít munkaviszonyt, hanem meghatározott feladatra, meghatározott ideig tölti be a vezetői pozíciót ugyanazokkal a felelősségekkel és jogokkal, mintha alkalmazásban állna.
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kevesebben lettek a postások, dinamikusan bővül két gyártó cég: létszámtrendek

2023. novemberről decemberre 300 fő felett csökkent a Magyar Posta alkalmazottainak száma, kevesebben lettek a B + N Referencia takarítócégnél is.... Teljes cikk

Most érdemes dönteni, ki vegye át a családi vállalkozást

Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk

A generációváltás kérdése feszültséget generálhat a családi vállalkozásokban

Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk