Megjelent: 11 éve

A válság vezetése vagy a vezetés válsága?

Ha a válságért alapvetően a rossz vezetés a felelős, akkor a kivezető utat csakis jó vezetők segítségével találhatjuk meg. A "jó vezető" ismérvei, a jó vezetés alapelvei már kiállták az idők próbáját, újfajta megközelítést a mostani válság sem igényel. Ugyanakkor van néhány olyan tulajdonság, amiről kevesebbet hallunk, pedig éppoly elengedhetetlenek a siker érdekében, mint a "hagyományos" kvalitások. Cikkünkben az alázatosságot, a megközelíthetőséget és a hiteles kommunikáció képességét elemezzük mint olyan tulajdonságokat, amelyek az új időszak kihívásai közepette a nagy vezetők legfontosabb erősségének tekinthetők.

Alázat vagy a státusz bűvölete?

A felsővezetői pozíciók jellegzetes státuszszimbólumokkal járnak. Ha ezek öncélúak és nem a munkakör kihívásainak könnyebb leküzdését szolgálják, az "egyszerű" munkavállalók számára gyakran irritálóvá válnak. Az alábbiakban lássunk néhány példát arra, hogyan élnek (illetve hogyan élnek vissza) a vezetők ezen juttatásokkal a státusz bűvöletében:


(A nagyításhoz kattintson a képre!)

A krízis hatására bekövetkező általános költségcsökkentések, megszorítások idején még zavaróbbá válnak a látványos státuszszimbólumok. Célszerű a költségcsökkentéseket arányosan, vagyis a vezetők kiváltságait is érintve végrehajtani.

Az elefántcsonttorony lakójának megközelíthetősége - ufók és "Mátyás királyok"

A nagyobb és diverzifikált vállalatok esetében elementáris erővel jelentkezik a hierarchiában alacsonyabb fokon lévő munkavállalók igénye a felsővezetéssel való találkozásra. Korunk elfoglalt menedzserei - bár általánosságban érzékelik ezen elvárásokat - nehezen tudnak prioritást adni az ilyen jellegű kötelezettségeiknek. Szerencsére vannak még "Mátyás királyok", akik fejükre teszik a munkavédelmi sapkát/hajhálót, felkapják vatta-kabátjukat, és - bár nem titokban - ott vannak a sorokon, munkaterületeken, hogy kapcsolatot teremtsenek munkavállalóikkal. Az igazi "Mátyás királyokat" az is jellemzi, hogy előre köszönnek és soha nem az ellenőrzés, hanem a kötetlen, informális beszélgetés szándékával közelítenek a - legtöbbször meglepett és megilletődött - munkatársaikhoz. Vannak persze olyan felsővezetők is, akiket az alkalmazottak csak ufóként emlegetnek, hiszen csodaszámba megy a felbukkanásuk. Az ilyen vezetők kevéssé élvezik a munkavállalók bizalmát. Ez a bizalmatlanság a munkavállalókban a válság hatására erősödő bizonytalansággal karöltve egyértelműen a teljesítmény rovására megy.

Alapvető vezetői hazugságok

A hiteles kommunikáció jelentősége válság idején hatványozottan felerősödik: bizonytalan helyzetben ugyanis még nagyobb súlya van a vezetők megnyilvánulásainak - a munkatársak még inkább rendszeres és még részletesebb tájékoztatást igényelnek a normál üzletmenetben megszokotthoz képest. Ilyen helyzetben pedig valóban nem mindegy, mikor, mit és hogyan kommunikálnak a céget irányító vezetők. Scott Adams A Dilbert elv című könyvében összegyűjti a legnépszerűbb vezetői hazugságokat - napjainkban érdemes ezekre még inkább odafigyelni, hisz ugyanezek a csapdák a hazai vállalatok kultúrájában is azonosíthatók:



Válság idején a fenti elrettentő példák káros következményei gyakorlatilag felbecsülhetetlenek, mivel a belső kommunikáció egyik legfontosabb céljává a bizalom erősítése, a dolgozói motiváció fenntartása, elkötelezettségük erősítése válik. Ha a vezető tudatában van a hiteles kommunikáció súlyának, és fokozottan érzékeny a dolgozói hangulat változásaira, akkor képes idejében észlelni és kezelni a dolgozókban levő bizonytalanságot. A krízisben is hatékony belső kommunikáció elemzésére cikksorozatunk befejező részében fogunk visszatérni.

Balla Gyula
Hewitt Humán Tanácsadó Kft.
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Minden századik foglalkoztatott fodrász vagy kozmetikus

Magyarországon az összes foglalkoztatott csaknem egy százaléka, több mint 43 ezer ember dolgozik fodrászként, kozmetikusként az Eurostat szerint. Az... Teljes cikk

A rendezvényiparban dolgozók a járvány után sem lélegezhetnek fel

A koronavírus-járvány talán a rendezvényiparban okozta a legnagyobb károkat. A legrosszabb helyzetben a rendezvényszervező ügynökségek munkatársai... Teljes cikk

Taxisok a mélyponton: a 7 ezer budapesti sofőr harmada dolgozik

Országszerte 80-90 százalékkal esett vissza a taxisok fuvarjainak száma, Budapesten a 7 ezer sofőr csak mintegy harmada dolgozik. A turisták elmaradása... Teljes cikk