A válság vezetése vagy a vezetés válsága?
A jelenlegi nehéz gazdasági helyzetért sokan a vezetőket hibáztatják. Nemzetközi elemzések hitel- és jellemválságról beszélnek, ami a felsővezetők szakmai és erkölcsi felelősségének kérdését is felveti. Vajon létezik-e nálunk is ilyen morális vezetői válság, vagy nyugodtan hátradőlhetünk és ujjal mutogathatunk az amerikai bankvezetők mohóságára? Vagy ami ennél is fontosabb, mi különbözteti meg a rossz vezetőt a jó vezetőtől?
Ha a válságért alapvetően a rossz vezetés a felelős, akkor a kivezető utat csakis jó vezetők segítségével találhatjuk meg. A "jó vezető" ismérvei, a jó vezetés alapelvei már kiállták az idők próbáját, újfajta megközelítést a mostani válság sem igényel. Ugyanakkor van néhány olyan tulajdonság, amiről kevesebbet hallunk, pedig éppoly elengedhetetlenek a siker érdekében, mint a "hagyományos" kvalitások. Cikkünkben az alázatosságot, a megközelíthetőséget és a hiteles kommunikáció képességét elemezzük mint olyan tulajdonságokat, amelyek az új időszak kihívásai közepette a nagy vezetők legfontosabb erősségének tekinthetők.
Alázat vagy a státusz bűvölete?
A felsővezetői pozíciók jellegzetes státuszszimbólumokkal járnak. Ha ezek öncélúak és nem a munkakör kihívásainak könnyebb leküzdését szolgálják, az "egyszerű" munkavállalók számára gyakran irritálóvá válnak. Az alábbiakban lássunk néhány példát arra, hogyan élnek (illetve hogyan élnek vissza) a vezetők ezen juttatásokkal a státusz bűvöletében:
(A nagyításhoz kattintson a képre!)
A krízis hatására bekövetkező általános költségcsökkentések, megszorítások idején még zavaróbbá válnak a látványos státuszszimbólumok. Célszerű a költségcsökkentéseket arányosan, vagyis a vezetők kiváltságait is érintve végrehajtani.
Az elefántcsonttorony lakójának megközelíthetősége - ufók és "Mátyás királyok"
A nagyobb és diverzifikált vállalatok esetében elementáris erővel jelentkezik a hierarchiában alacsonyabb fokon lévő munkavállalók igénye a felsővezetéssel való találkozásra. Korunk elfoglalt menedzserei - bár általánosságban érzékelik ezen elvárásokat - nehezen tudnak prioritást adni az ilyen jellegű kötelezettségeiknek. Szerencsére vannak még "Mátyás királyok", akik fejükre teszik a munkavédelmi sapkát/hajhálót, felkapják vatta-kabátjukat, és - bár nem titokban - ott vannak a sorokon, munkaterületeken, hogy kapcsolatot teremtsenek munkavállalóikkal. Az igazi "Mátyás királyokat" az is jellemzi, hogy előre köszönnek és soha nem az ellenőrzés, hanem a kötetlen, informális beszélgetés szándékával közelítenek a - legtöbbször meglepett és megilletődött - munkatársaikhoz. Vannak persze olyan felsővezetők is, akiket az alkalmazottak csak ufóként emlegetnek, hiszen csodaszámba megy a felbukkanásuk. Az ilyen vezetők kevéssé élvezik a munkavállalók bizalmát. Ez a bizalmatlanság a munkavállalókban a válság hatására erősödő bizonytalansággal karöltve egyértelműen a teljesítmény rovására megy.
Alapvető vezetői hazugságok
A hiteles kommunikáció jelentősége válság idején hatványozottan felerősödik: bizonytalan helyzetben ugyanis még nagyobb súlya van a vezetők megnyilvánulásainak - a munkatársak még inkább rendszeres és még részletesebb tájékoztatást igényelnek a normál üzletmenetben megszokotthoz képest. Ilyen helyzetben pedig valóban nem mindegy, mikor, mit és hogyan kommunikálnak a céget irányító vezetők. Scott Adams A Dilbert elv című könyvében összegyűjti a legnépszerűbb vezetői hazugságokat - napjainkban érdemes ezekre még inkább odafigyelni, hisz ugyanezek a csapdák a hazai vállalatok kultúrájában is azonosíthatók:
Válság idején a fenti elrettentő példák káros következményei gyakorlatilag felbecsülhetetlenek, mivel a belső kommunikáció egyik legfontosabb céljává a bizalom erősítése, a dolgozói motiváció fenntartása, elkötelezettségük erősítése válik. Ha a vezető tudatában van a hiteles kommunikáció súlyának, és fokozottan érzékeny a dolgozói hangulat változásaira, akkor képes idejében észlelni és kezelni a dolgozókban levő bizonytalanságot. A krízisben is hatékony belső kommunikáció elemzésére cikksorozatunk befejező részében fogunk visszatérni.
Balla Gyula
Hewitt Humán Tanácsadó Kft.
Alázat vagy a státusz bűvölete?
A felsővezetői pozíciók jellegzetes státuszszimbólumokkal járnak. Ha ezek öncélúak és nem a munkakör kihívásainak könnyebb leküzdését szolgálják, az "egyszerű" munkavállalók számára gyakran irritálóvá válnak. Az alábbiakban lássunk néhány példát arra, hogyan élnek (illetve hogyan élnek vissza) a vezetők ezen juttatásokkal a státusz bűvöletében:
(A nagyításhoz kattintson a képre!)
A krízis hatására bekövetkező általános költségcsökkentések, megszorítások idején még zavaróbbá válnak a látványos státuszszimbólumok. Célszerű a költségcsökkentéseket arányosan, vagyis a vezetők kiváltságait is érintve végrehajtani.
Az elefántcsonttorony lakójának megközelíthetősége - ufók és "Mátyás királyok"
A nagyobb és diverzifikált vállalatok esetében elementáris erővel jelentkezik a hierarchiában alacsonyabb fokon lévő munkavállalók igénye a felsővezetéssel való találkozásra. Korunk elfoglalt menedzserei - bár általánosságban érzékelik ezen elvárásokat - nehezen tudnak prioritást adni az ilyen jellegű kötelezettségeiknek. Szerencsére vannak még "Mátyás királyok", akik fejükre teszik a munkavédelmi sapkát/hajhálót, felkapják vatta-kabátjukat, és - bár nem titokban - ott vannak a sorokon, munkaterületeken, hogy kapcsolatot teremtsenek munkavállalóikkal. Az igazi "Mátyás királyokat" az is jellemzi, hogy előre köszönnek és soha nem az ellenőrzés, hanem a kötetlen, informális beszélgetés szándékával közelítenek a - legtöbbször meglepett és megilletődött - munkatársaikhoz. Vannak persze olyan felsővezetők is, akiket az alkalmazottak csak ufóként emlegetnek, hiszen csodaszámba megy a felbukkanásuk. Az ilyen vezetők kevéssé élvezik a munkavállalók bizalmát. Ez a bizalmatlanság a munkavállalókban a válság hatására erősödő bizonytalansággal karöltve egyértelműen a teljesítmény rovására megy.
Alapvető vezetői hazugságok
A hiteles kommunikáció jelentősége válság idején hatványozottan felerősödik: bizonytalan helyzetben ugyanis még nagyobb súlya van a vezetők megnyilvánulásainak - a munkatársak még inkább rendszeres és még részletesebb tájékoztatást igényelnek a normál üzletmenetben megszokotthoz képest. Ilyen helyzetben pedig valóban nem mindegy, mikor, mit és hogyan kommunikálnak a céget irányító vezetők. Scott Adams A Dilbert elv című könyvében összegyűjti a legnépszerűbb vezetői hazugságokat - napjainkban érdemes ezekre még inkább odafigyelni, hisz ugyanezek a csapdák a hazai vállalatok kultúrájában is azonosíthatók:
Válság idején a fenti elrettentő példák káros következményei gyakorlatilag felbecsülhetetlenek, mivel a belső kommunikáció egyik legfontosabb céljává a bizalom erősítése, a dolgozói motiváció fenntartása, elkötelezettségük erősítése válik. Ha a vezető tudatában van a hiteles kommunikáció súlyának, és fokozottan érzékeny a dolgozói hangulat változásaira, akkor képes idejében észlelni és kezelni a dolgozókban levő bizonytalanságot. A krízisben is hatékony belső kommunikáció elemzésére cikksorozatunk befejező részében fogunk visszatérni.
Balla Gyula
Hewitt Humán Tanácsadó Kft.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
További cikkek
DNS-be kódolt versenyelőny: fájdalmas generációváltás jöhet az IT-szektorban
Az IT-szektorban fájdalmas generációváltás kezdődhet: az AI térnyerése nemcsak a szenior tudást, de a jelenlegi készségkészleteket is elavulttá... Teljes cikk
"Három állás kell, hogy túléljek!" – hová vezet hosszú távon az új munkahelyi valóság?
Egyre több fiatal felnőtt dolgozik párhuzamosan több állásban – nem luxusból, hanem kényszerből. Az infláció, a stagnáló bérek és a... Teljes cikk
Az ápoló is írhat majd receptet – bővül a szakdolgozók hatásköre
A magasan képzett egészségügyi szakdolgozók a jövőben önállóan, saját jogon is elláthatnak olyan tevékenységeket, amelyeket eddig kizárólag... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Bán Zoltán, MOL Magyarország 2 hete
- Sorozatgyilkos a vezetői karrierben: a mikromenedzsment 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Németh Kinga, Audi Hungaria Zrt. 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szalavics Mariann, Nemzeti Adó- és Vámhivatal 3 hete
- Új felsővezetők csatlakoztak a Rossmannhoz 3 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szijjné Kállai Ildikó, SPAR 3 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Dobi Kitti, MBH Bank 3 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben 1 hónapja
- Visszaszoruló HR, előretörő technológia: íme a női vezetők új prioritásai 1 hónapja
- Pszichológiai biztonság: ez lehet a legjobb munkahelyek sikerreceptje 1 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja