kapubanner for mobile
Megjelent: 4 éve

A vezetői szerep egyre összetettebb

Az, hogy nem vagyunk munkavégzésünk során egy helyszínen, ma már az életünk része. A csapatok több mint 80% -ának és a projektek 90% -ának legalább egy tagja nincs fizikailag jelen a munkavégzés során. Egy csapat vezetése helyben sem kis kihívás, távolról csinálni még nehezebb. Hogyan érdemes kommunikálni, építeni a bizalmat és a kapcsolatokat? Milyen gyakorlatok, tréningek vannak már erre külföldön? Erről oszt meg kanadai tapasztalatot Bedecs Andrea ACC, executive coach, tréner.

távoli vezetés-

2021. szeptember végén költöztünk ki családommal Kanadába, Toronto mellé. Férjem IT tanácsadóként kapott itt munkát. On-boarding, új munkafolyamatok, szabályzatok, egy teljesen másik munkakultúra megismerése, beilleszkedés a csapatba, visszajelzések adása és kérése – mindez online történik náluk.

Én „hazadolgozom”: folytatom a megkezdett egyéni coaching folyamataimat, tréninget szervezek, viszem projektmenedzseri feladataimat, tartom a munkakapcsolatot kollégáimmal – online. Mindezt fűszerezve egy 6 órás időeltéréssel.

Két eltérő élethelyzet, de rengeteg közös vonás benne…..mely felgyorsult és online-ba kényszerült világunk közös jellemzője is. A világ változik - és ez azt jelenti, hogy a vezető összetett szerepe is változik benne. 

Az egyik legnagyobb változás - és kihívás -, amellyel sok vezető, munkavállaló és szervezet szembesül, a csapatok távoli működése, vezetése.

Az, hogy nem vagyunk munkavégzésünk során egy helyszínen, ma már az életünk része. A csapatok több mint 80% -ának és a projektek 90% -ának legalább egy tagja nincs fizikailag jelen a munkavégzés során. 

Bár a hatékony vezetés és a csapatmenedzsment elvei nem változtak, a csúcsteljesítmény és az alkalmazottak elkötelezettségének fenntartása minden vezető vagy szervezet számára nagy feladat, különösen, ha a munkatársak mérföldekkel, időzónákkal és eltérő kultúrákkal vannak elválasztva. 

Legyünk őszinték - mások vezetése már akkor is elég nehéz, ha az irodában tartózkodnak. Ha hozzáadjuk a távoli kihívásokat, nehezebb lesz - és stresszesebb is. 

A csapat vezetése nehéz ... távolról csinálni még nehezebb. Ez nem csak vezetői probléma, és ez nem csak a technológia és az eszközök kihívása (bár az eszközök használatának ismerete megkönnyítheti a sikerét). 

Hogyan kommunikáljunk sikeresen? Hogyan tehetjük a személyesen is kihívásokkal teli megbeszéléseket a technológia segítségével működővé? Hogyan építsük ki a kapcsolatokat és a bizalmat a csapattal - és hogyan segítsük őket ebben? Hogyan mutathatunk be ötleteket, változásokat távolról? Hogyan oktatunk és adunk visszajelzést sikeresen? Hogyan bánjunk az ismeretlenekkel? Végül is nem láthatjuk, mit csinálnak, hogyan csinálják, és dolgoznak-e egyáltalán?

Számos kérdés, és az ezekre adható válaszok keresése még folyamatos. Alakítjuk eszköztárunkat, fejlesztjük technológiai ismereteinket, figyeljük a sikeresen működő csapatokat, hátha elleshetünk valamit.

Kíváncsi voltam, hogy itt, Kanadában melyek a legégetőbb kérdések, egy online/hibrid munkavégzés vezetői tréningen mely témacsoportok oktatását priorizálják.

A Remote Leadership Institute (igen, itt már intézményt alapítottak ennek oktatására) célja, hogy gyakorlati készségekkel lássa el a távoli alkalmazottak, virtuális csapatok és mobilizált munkaerő vezetését. Egy sorozatot indítottak, mely olyan technikákat és módszereket tanít, amelyekkel könnyedén és sikeresen lehet hatékonyan motiválni és irányítani a virtuális alkalmazottakat és csapatokat.

A sorozat 5 modulból épül fel, 10-15 fős csapatokkal dolgoznak, online. A modulok mindegyike rendkívül gyakorlatias, saját tapasztalatok megosztása mellett a best practice-k megismertetésére törekszik, és mindegyik modul végén egy akciótervvel távozhat a résztvevő. 

1. Hogyan építs fel és irányíts egy távoli/hibrid csapatot:

A rövid elméleti ismertető után (távoli vagy hibrid vezetés sajátosságai, a távmunka általános kihívásai, az otthonról dolgozókkal való munka és vezetés sajátos kihívásai) eszközöket lehet megismerni a csapat felmérésére a feladatok elvégzése, a munkakapcsolatok és a kommunikáció területén. Majd ezt követően megismerjük a bizalomépítés folyamatát, és azt, hogy hogyan valósíthatjuk meg ezt távoli környezetben. 

2. A termelékenység maximalizálása

A modulban arra keressük a választ, hogyan hozzunk létre egy távoli (otthoni) munkakörnyezetet, amely a sikerre épül. A 4 hatékonysági kérdés megválaszolásával drasztikusan javítható az általános és egyéni termelékenység, valamint fokozható a menedzser szerepe a siker elérésében. A modulban tippeket kapunk a zavaró tényezők kiküszöbölésére és a csapat fókuszának javítására, valamint beazonosítjuk azokat a szokásokat, amelyek befolyásolják a termelékenységet és az eredményeket. 

3. Hatékony online/hibrid megbeszélések szervezése

A modul során megismerjük a webes prezentációs és értekezleti eszközök leggyakoribb jellemzőit, valamint az online találkozók kihívásait és lehetőségeit. Bemutatásra kerülnek azon módszerek, melyek felkészítik a vezetőket és a résztvevőket egy hatékony, együttműködő találkozóra, valamint azon technikák, melyek a részvétel és az interakció növelését támogatják.

4. Célkitűzés és a felelősségben tartás 

A modul végére a résztvevők hatékony célkitűzési eszközöket ismerhetnek meg, cél elérési tervet készítenek, valamint ránéznek arra is, hogy vezetőként miként lehet támogatni a távoli csapattagokat céljaik elérésében. A legjobb példák megosztásával segítik a résztvevőket abban, hogy képesek legyenek hatékony elszámoltathatóságot létrehozni telefonon vagy más technológián keresztül. 

5. Coaching és visszajelzés adása

A modul során megismerjük a visszacsatolás forrásait és azt, hogy ezek hogyan befolyásolják a visszajelzések sikeres leadását. Beazonosítjuk az információk és adatok gyűjtésének módjait, valamint megismerünk több kulcsfontosságú visszacsatolási stratégiát, melyek távoli vagy virtuális helyzetben alkalmazhatók. 

Ezek voltak az első benyomásaim az észak-amerikai kontinens hibrid vezetési megoldásairól. Mindemellett nagyon kíváncsiak vagyunk arra, hogy mi az, amit a magyar vezetők csinálnak a hibrid világban.

Bedecs Andrea ACC

executive coach, tréner, tanácsadó

Business Coach Kft

Nyitókép: Jenny Ueberberg on Unsplash

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Fókuszban a külföldi munkavállalók alkalmazása

Milyen adminisztratív és jogi kihívásokkal jár a relokáció, hogyan gyorsítható a folyamat, és milyen megoldások érhetők el a bonyolultabb... Teljes cikk

EU Kék Kártya: mely külsős ország szakemberei kapták a legtöbb munkavállalási engedélyt?

2023-ban az Európai Unió jelentősen növelte a magasan képzett, nem EU-s állampolgárok számára kiadott munkavállalási és tartózkodási engedélyek... Teljes cikk

1 év tapasztalatai az idegenrendészeti törvénnyel: a relokációs szakember szemével- Cziczárdi Györgyit kérdeztük.

2024. januárban lépett életbe az új idegenrendészeti törvény, amely új engedélytípusokat, új keretrendszert teremtett a külföldiek... Teljes cikk