A vezetői szerep egyre összetettebb
Az, hogy nem vagyunk munkavégzésünk során egy helyszínen, ma már az életünk része. A csapatok több mint 80% -ának és a projektek 90% -ának legalább egy tagja nincs fizikailag jelen a munkavégzés során. Egy csapat vezetése helyben sem kis kihívás, távolról csinálni még nehezebb. Hogyan érdemes kommunikálni, építeni a bizalmat és a kapcsolatokat? Milyen gyakorlatok, tréningek vannak már erre külföldön? Erről oszt meg kanadai tapasztalatot Bedecs Andrea ACC, executive coach, tréner.
2021. szeptember végén költöztünk ki családommal Kanadába, Toronto mellé. Férjem IT tanácsadóként kapott itt munkát. On-boarding, új munkafolyamatok, szabályzatok, egy teljesen másik munkakultúra megismerése, beilleszkedés a csapatba, visszajelzések adása és kérése – mindez online történik náluk.
Én „hazadolgozom”: folytatom a megkezdett egyéni coaching folyamataimat, tréninget szervezek, viszem projektmenedzseri feladataimat, tartom a munkakapcsolatot kollégáimmal – online. Mindezt fűszerezve egy 6 órás időeltéréssel.
Két eltérő élethelyzet, de rengeteg közös vonás benne…..mely felgyorsult és online-ba kényszerült világunk közös jellemzője is. A világ változik - és ez azt jelenti, hogy a vezető összetett szerepe is változik benne.
Az egyik legnagyobb változás - és kihívás -, amellyel sok vezető, munkavállaló és szervezet szembesül, a csapatok távoli működése, vezetése.
Az, hogy nem vagyunk munkavégzésünk során egy helyszínen, ma már az életünk része. A csapatok több mint 80% -ának és a projektek 90% -ának legalább egy tagja nincs fizikailag jelen a munkavégzés során.
Bár a hatékony vezetés és a csapatmenedzsment elvei nem változtak, a csúcsteljesítmény és az alkalmazottak elkötelezettségének fenntartása minden vezető vagy szervezet számára nagy feladat, különösen, ha a munkatársak mérföldekkel, időzónákkal és eltérő kultúrákkal vannak elválasztva.
Legyünk őszinték - mások vezetése már akkor is elég nehéz, ha az irodában tartózkodnak. Ha hozzáadjuk a távoli kihívásokat, nehezebb lesz - és stresszesebb is.
A csapat vezetése nehéz ... távolról csinálni még nehezebb. Ez nem csak vezetői probléma, és ez nem csak a technológia és az eszközök kihívása (bár az eszközök használatának ismerete megkönnyítheti a sikerét).
Hogyan kommunikáljunk sikeresen? Hogyan tehetjük a személyesen is kihívásokkal teli megbeszéléseket a technológia segítségével működővé? Hogyan építsük ki a kapcsolatokat és a bizalmat a csapattal - és hogyan segítsük őket ebben? Hogyan mutathatunk be ötleteket, változásokat távolról? Hogyan oktatunk és adunk visszajelzést sikeresen? Hogyan bánjunk az ismeretlenekkel? Végül is nem láthatjuk, mit csinálnak, hogyan csinálják, és dolgoznak-e egyáltalán?
Számos kérdés, és az ezekre adható válaszok keresése még folyamatos. Alakítjuk eszköztárunkat, fejlesztjük technológiai ismereteinket, figyeljük a sikeresen működő csapatokat, hátha elleshetünk valamit.
Kíváncsi voltam, hogy itt, Kanadában melyek a legégetőbb kérdések, egy online/hibrid munkavégzés vezetői tréningen mely témacsoportok oktatását priorizálják.
A Remote Leadership Institute (igen, itt már intézményt alapítottak ennek oktatására) célja, hogy gyakorlati készségekkel lássa el a távoli alkalmazottak, virtuális csapatok és mobilizált munkaerő vezetését. Egy sorozatot indítottak, mely olyan technikákat és módszereket tanít, amelyekkel könnyedén és sikeresen lehet hatékonyan motiválni és irányítani a virtuális alkalmazottakat és csapatokat.
A sorozat 5 modulból épül fel, 10-15 fős csapatokkal dolgoznak, online. A modulok mindegyike rendkívül gyakorlatias, saját tapasztalatok megosztása mellett a best practice-k megismertetésére törekszik, és mindegyik modul végén egy akciótervvel távozhat a résztvevő.
1. Hogyan építs fel és irányíts egy távoli/hibrid csapatot:
A rövid elméleti ismertető után (távoli vagy hibrid vezetés sajátosságai, a távmunka általános kihívásai, az otthonról dolgozókkal való munka és vezetés sajátos kihívásai) eszközöket lehet megismerni a csapat felmérésére a feladatok elvégzése, a munkakapcsolatok és a kommunikáció területén. Majd ezt követően megismerjük a bizalomépítés folyamatát, és azt, hogy hogyan valósíthatjuk meg ezt távoli környezetben.
2. A termelékenység maximalizálása
A modulban arra keressük a választ, hogyan hozzunk létre egy távoli (otthoni) munkakörnyezetet, amely a sikerre épül. A 4 hatékonysági kérdés megválaszolásával drasztikusan javítható az általános és egyéni termelékenység, valamint fokozható a menedzser szerepe a siker elérésében. A modulban tippeket kapunk a zavaró tényezők kiküszöbölésére és a csapat fókuszának javítására, valamint beazonosítjuk azokat a szokásokat, amelyek befolyásolják a termelékenységet és az eredményeket.
3. Hatékony online/hibrid megbeszélések szervezése
A modul során megismerjük a webes prezentációs és értekezleti eszközök leggyakoribb jellemzőit, valamint az online találkozók kihívásait és lehetőségeit. Bemutatásra kerülnek azon módszerek, melyek felkészítik a vezetőket és a résztvevőket egy hatékony, együttműködő találkozóra, valamint azon technikák, melyek a részvétel és az interakció növelését támogatják.
4. Célkitűzés és a felelősségben tartás
A modul végére a résztvevők hatékony célkitűzési eszközöket ismerhetnek meg, cél elérési tervet készítenek, valamint ránéznek arra is, hogy vezetőként miként lehet támogatni a távoli csapattagokat céljaik elérésében. A legjobb példák megosztásával segítik a résztvevőket abban, hogy képesek legyenek hatékony elszámoltathatóságot létrehozni telefonon vagy más technológián keresztül.
5. Coaching és visszajelzés adása
A modul során megismerjük a visszacsatolás forrásait és azt, hogy ezek hogyan befolyásolják a visszajelzések sikeres leadását. Beazonosítjuk az információk és adatok gyűjtésének módjait, valamint megismerünk több kulcsfontosságú visszacsatolási stratégiát, melyek távoli vagy virtuális helyzetben alkalmazhatók.
Ezek voltak az első benyomásaim az észak-amerikai kontinens hibrid vezetési megoldásairól. Mindemellett nagyon kíváncsiak vagyunk arra, hogy mi az, amit a magyar vezetők csinálnak a hibrid világban.
Bedecs Andrea ACC
executive coach, tréner, tanácsadó
Business Coach Kft
Nyitókép: Jenny Ueberberg on Unsplash
- 2023.05.31Jövő Vezetője Díj - nevezés Keressük a Jövő vezetőit, segíts megtalálni őket! A közép- és felsővezetők elismerését célzó ‘Jövő vezetője’ díj idén is kiosztásra kerül. Nevezd a vezetődet!
Részletek
Jegyek
- 2023.06.06Napi, heti pihenőidő és az új visszaélés-bejelentési törvény A workshop második felében azzal foglalkozunk, hogy az Európai Unió Bírósága 2023. márciusában egy magyar ügy kapcsán kimondta, hogy a heti és a napi pihenőidőt elkülönítve kell kiadni. Ez a magyar „általános munkarend” alapulvételével azt jelenti, hogy a szombati és vasárnapi naptári napokra eső heti két pihenőnap előtt kell kiadni a 11 órás napi pihenőidőt, tehát péntek 13.00 óra után munka már nem végezhető.
Részletek
Jegyek
- 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása.
Részletek
Jegyek
78 szobás munkásszállót adtak át a Videoton Holdingnál Székesfehérváron. Teljes cikk
Magyarországon tavaly óta folyamatosan rekordmagas a betöltetlen álláshelyek száma, a gazdaságból továbbra is legalább ötvenezer ember hiányzik,... Teljes cikk
Nézzük, hogy alakul a magyar mukaerőpiac állapota az európai folyamatok tükrében? Cikkünkben a közkedvelt EU célországok adatait vesszük górcső... Teljes cikk
- Itt a 10 ezer eurós nyári álommunka! 1 hete
- Megszűnhet a kollektív szerződés az építőiparban 2 hete
- Túl fáradtak vagyunk, hogy egészségesen éljünk 2 hete
- Rugalmas foglalkoztatásban gondolkodik? A válasz: diákok alkalmazása! 2 hete
- Elon Musk bejelentette, hogy új vezérigazgatója lesz a Twitternek 2 hete
- Tízből hét pénzintézeti dolgozó nyitott a munkahelyváltásra 2 hete
- Még fontosabb lesz a kulcsemberek megtartása: Future of HR kutatás 2 hete
- Hogyan írjunk tökéletes álláshirdetést? 3 hete
- Új igazgatók három Accor-szállodánál 3 hete
- Ez az 5 dolog jelent kihívást a vezetőknek 3 hete
- Felmérés: alapelvárás lett a rugalmas munkaidő, sokakat frusztrál a munkahelyi technika minősége 3 hete