kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Álláshirdetés-e egy munkaköri leírás?

Egy munkaköri leírás nem minősül hirdetésnek, ráadásul nem kelti fel a figyelmet, nem teszi vonzóvá a munkahelyet és nem oldja meg senki problémáját. Nem használunk vele senkinek, miközben mindenkin keresztülgázolunk, magunkat is beleértve - írja Szólás T. Miklós Employer Brand szakértő szakcikkében.

images

Kérdés: mi a baj azzal, ha valaki meghirdet egy pozíciót konkrét, szabatos munkaköri leírással?

Válasz: ugyanaz, mint gyertyáról rágyújtani - elolthatja a gyertyát, rossz ízű lesz tőle a cigi, és bunkóság is.

Az analógia valóban teljes: már maga a szokás, hogy egy munkaköri leírást, vagyis a munkaszerződés törvényben előírt mellékletét a XXI. században hirdetésként használunk, éppoly idejét múlt "elegancia", mint a társaság kedvéért dohányozni. Semmivel sem hasznosabb, mint a jelenléti ívet, a szabadságos tömböt, vagy a munkavédelmi oktatás tematikáját hirdetni.

De valóban olyan nagy probléma ez? Hiszen legjobb, ha a jelentkező a lehető legrészletesebb információ alapján hozza meg a döntését, nem? Nem ártunk vele senkinek.

A munkaadók nagy része jelentős összegeket költ arra, hogy láthatóvá tegye az általa képviselt értékeket (EVP), költ a közösségimédia-jelenlétére, költ a saját nevével fémjelzett toborzásra, költ a munkatársai elkötelezettségére, és igyekszik jó képet mutatni a világ (partnerek, ügyfelek, sajtó, stb) felé.

Van egy munkaadói márkája, még akkor is, ha úgy érzi, hogy a fenti költségekkel nem ezt építi - mégis ezek határozzák meg azt, hogy a leendő munkatársak közösségei milyen munkahelynek tartják, és ennek alapján akarnak-e neki dolgozni. Árt a gyertya törékeny lángjának, ha egy cigarettát nyomunk a kanóchoz? Árt egy dieselautó-márkának, ha azzal reklámozzuk, hogy közzétesszük a valós emissziókibocsátási adatait? Igen, ártunk azzal, ha a hirdetést nem hangoljuk össze a cég egyéb üzeneteivel imázsával. Ártunk azzal, ha az élő és közismert munkahelyi értékeken alapuló népszerű sztorikat közhelyes felsorolásokkal, szakkifejezésekkel, rövidítésekkel érvénytelenítjük.

Nem kell a maszlag, a teljes körű tájékoztatásba beletartozik az is, hogy ki a munkaadó. Ha nem tudatjuk ezt a legfontosabb információt, kihasználjuk, megalázzuk a munkakeresőt, akinek egy olyan céghez kell jelentkeznie, amely iránt már az első pillanatban sem érezhet lelkesedést, mert megtagadtuk tőle a lelkesedés tárgyát. Ha nem állástalan munkakeresővel van dolgunk, akkor még rosszabb a helyzet: azt várjuk egy kiváló szakembertől, hogy jelenlegi munkahelyét elhagyja azért, hogy akárhol máshol kötelezze el magát. És mindehhez adunk valami vonzó érvet a közhelyeken kívül? Van a leírásban egy csábító összeg, vagy bármi más, amire később büszke lehet a sikeres jelölt? Ártunk a jelölt önbecsülésének, lelkesedésének és jövőbeli elkötelezettségének? Igen.

Árt a hirdetés feladójának?

Ha feltételezzük, hogy az akció célja az volt, hogy egy jelöltet egy adott pozícióra elhelyezzen, akkor a fenti két gondolat miatt máris ártott. Ráadásul nagyon megnehezíti a dolgát, ha alkalmatlan jelentkezőket kell kiszűrnie (mindazokat, akik "mindegy-hova" jelentkeznek és dacolnak a felsorolt, teljesíthetetlen feltételekkel), és közben nem támaszkodhat olyan sztorikra, amelyekkel az alkalmasakat bevonzhatná. Ha a cél valami más volt (saját adatbázis építése, referenciák bővítése, látogatók bevonzása az oldalra, szakmai hírnév erősítése, stb.), akkor is rossz hírem van: a kapkodás, a suta és öncélú kommunikáció ezeket a célokat sem hozza közelebb. Legalábbis egyre kevésbé.

Ártunk önmagunknak a dohányzással? Ártunk a saját szakmai megítélésünknek azzal, ha azt hirdetjük, hogy nem vagyunk tisztában (vagy nincs időnk törődni) a hirdetés környezetével, a piaci szereplők érdekeivel és a piac működésével? Bizonyosan.

Vegyük tudomásul: egy munkaköri leírás nem hirdetés. Nem kelti fel a figyelmet, nem teszi vonzóvá a munkahelyet és nem oldja meg senki problémáját. Nem használunk vele senkinek, miközben mindenkin keresztülgázolunk, magunkat is beleértve.

Ha másképp nem megy, jegyezzük meg:

Akárhányszor valaki meghirdet egy érdektelen követelmény- és feltételsort, Kínában egy kiscica sírva fakad.

Szólás T. Miklós
kommunikációs tanácsadó
Employer Brand szakértő

Linkedin
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nézz be, így néz ki az Autówallis új irodája

Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk

Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak

A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre... Teljes cikk

Felmérés: egyre több álláskeresőt ér diszkrimináció az életkora miatt

Egy kutatás szerint az életkorral kapcsolatos előítéletek nem csak a felvételi folyamatot, de a munkahelyi viszonyokat is érintik. Teljes cikk