kapubanner for mobile
Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 15 éve

Álláshirdetések: a tematikus portáloké lehet a jövő

Egyre több olyan állásportál jelenik meg hazánkban, amelyek egy-egy munkakörben jelentetnek meg hirdetéseket. A szereplők szerint ennek előnye, hogy az ajánlatok célzottan jutnak el a munkát keresők egy bizonyos csoportjához, ezért a cégek jobb minőségű jelentkezőket kapnak, mintha egy általános álláskereső portálon hirdetnének.

images

Egyre több cég jelenik meg tematikus állásportállal, vagyis olyan site-tal, ahol egy-egy foglalkozáscsoportban jelentetnek meg hirdetéseket. A szereplők ugyanis felismerték, hogy így célzottan juttathatják el az ajánlatokat a munkát keresőkhöz. A mérnökök például a Mérnökállások.hu-n, a SAP-tanácsadók, - fejlesztők a Sapjobs.hu-n, az újságírók a MÚOSZ honlapján, az egészségügyi dolgozók pedig a Medijobs.hu-n böngészhetnek az álláshirdetések között. (A HR-szakembereknek nyújt hasonló szolgáltatást a HR Portal az oldalon megjelentetett ajánlatokkal.)

A Mérnökállások.hu mérnöki és műszaki állásportált - amely augusztusban ünnepli indulásának első évfordulóját - az Absolut Tanácsadó Kft. fejlesztette ki és üzemelteti. Az állásportálon - amely a cég tulajdonosainak mérnöki/műszaki területen folytatott több mint tíz éves klasszikus fejvadász (direkt keresés) tapasztalatán alapszik - havonta száz-százötven állásajánlat jelenik meg, és havi húsz-huszonkétezer álláskereső mérnök látogatja meg az oldalt, ami napi körülbelül nyolcszáz-ezer álláskeresést és öt-hatezer oldalletöltést jelent - tudtuk meg Tézsla Tündétől, a vállalkozás ügyvezetőjétől. Ez első ránézésre nem tűnik túl nagy számnak - egy általános állásportál látogatásaihoz viszonyítva, de ha figyelembe vesszük, hogy a Mérnökállások.hu forgalma 98 százalékban a mérnöki/műszaki munkakeresők látogatásaiból tevődik ki, akkor ezek kimagasló számadatok - tette hozzá.

Mivel a honlap nagyjából egy időben indult a recesszióval, ezért a szakember azon kérdésünkre, hogy a válság hatására hogyan alakult a hirdetések és az álláskeresők száma, közölte: a maguk részéről nem tudják megítélni, mekkora volt a visszaesés. Ugyanakkor szerinte általánosságban elmondható, hogy a válság mélyen érinti a munkaerőpiac minden szereplőjét, és ebben az időszakban az a jellemző, hogy sok az álláskereső, miközben alacsony a hirdetések száma.

A válság hatott a tematikus állásportálokra is

E tekintetben speciális a Sapjobs. hu helyzete, hiszen a krízis az informatikát kevésbé érintette, mint sok más iparágat. A gazdasági válság azonban ezt a területet sem hagyta érintetlenül: a hirdetések száma náluk tavaly év végén csappant meg némileg. Mint Sós János, a portált üzemeltető cég munkatársa elmondta: januárban, februárban sokat lehetett hallani elmaradó IT, illetve SAP beruházásokról, - projektekről. Hozzáfűzte: még mindig érződik a válság hatása, kevesebb SAP projektre keresnek szakembert, viszont a portálon döntő többségében nem projekt jellegű, hanem állandó pozíciók vannak, és ezek számában nem olyan tetemes a visszaesés. Jelenleg némi élénkülést is fel lehet fedezni a pozíciók számában, de azt egyelőre nem tudják, hogy ez tendencia lesz-e.

Az álláskeresők számában számottevő változást nem látnak a cégnél. Ennek oka, hogy van egy olyan réteg, aki azért nem mer mozdulni, munkahelyet váltani, mert a jelenlegi helyzetben örül annak, ha a pozíciója nem szűnik meg, egy másik réteg viszont épp a bizonytalanság miatt kényszerül vagy akar váltani.
Az Sapjobs.hu 2008 augusztusában indult, akkor még béta állapotban. Ez a jelző azóta lekerült az oldalról, bár vannak még olyan funkciók, melyek élesítés előtt állnak. Folyamatosan regisztrálnak hozzájuk ABAP fejlesztők, SAP tanácsadók, és emellett növekszik a SAP kulcsfelhasználók, junior tanácsadónak készülő pályakezdők és a projektmenedzserek regisztrációjának száma is, hisz a portál számukra is tartogat pozíciókat.

A mögöttes vállalkozás egy egyéni vállalkozás, illetve magánszemélyek, partnerek tulajdonában van az oldal.
Havonta körülbelül 45 hirdetés jelenik meg az oldalon, ezeknek döntő többsége azonban még mindig külföldi pozíció, a magyar piac sajnos ennél jóval kisebb. Ugyanakkor céljuk, hogy az oldalra látogató szakemberek kitekinthessenek Magyarországról és minőségi pozíciókat találjanak onnan. Az álláskeresők száma még nem érte el az ezres szintet, de ez egy ilyen szűk rétegnek szóló portálnál a cég munkatársa szerint nem feltétlenül jelent gondot. Ennek ellenére szeretnék áttörni ezt a szintet, és a jelek szerint ez a közeljövőben sikerülhet is.

Tematikus portálok egy kézben

A Medijobs.hu az egészségügyben, illetve a gyógyszeripar területén dolgozó munkaadók és munkavállalók számára készített állásportál. A honlap célja, hogy minél egyszerűbben és hatékonyabban találjon egymásra a két fél. A portálon külön kategóriákra (szakorvos, fogorvos, ápoló, asszisztens, gyógyszerész és a többi) jelentkezhetnek a munkavállalók, akiket így célzottan tudnak keresni a munkáltatók is. Ez év áprilisában már közel ezer regisztrált álláskereső és több mint 170 munkaadó használta az oldalt, ahol általában hetven állásajánlatból válogathatnak a munkavállalók.

A rendszer segítségével a hirdetők a megfelelő szakemberekhez juthatnak el állásajánlatukkal, így lerövidül számukra a keresési idő. Ráadásul a hirdetés azonnal elérhetővé válik, amint bekerül a rendszerbe. A regisztrált munkavállalókat hírlevélben értesítik a legfrissebb pozíciókról, így ha nincs idejük naponta rákattintani a portál honlapjára, akkor is értesülnek a nekik szóló ajánlatokról.
A Medijobs ahhoz a médiavállalkozáshoz tartozik - Inform Media -, amely néhány hónappal ezelőtt vásárolta fel a CV-Online-t, és amely a Topjobs.hu-t is üzemelteti. Akkor az egyesülés során a cég kijelentette: határozott céljuk, hogy átvegyék az online álláspiaci vezető szerepet. Ettől már nem is állnak olyan távol: a vételnek köszönhetően 180 ezer fősre duzzadt az önéletrajz-adatbázisuk. A vállalat további három tematikus portált is üzemeltet: a Techjob.hu-t, az Officejob.hu-t és a Hoteljob.hu-t.

Tematikus állásrovat újságíróknak az elsők között

Az újságíróknak nyújthat évek óta nagy segítséget az eMasa, vagyis a MÚOSZ honlapjának álláskereső rovata, amely 2005 áprilisától, a szervezet új site-jának indulásától működik. Havonta átlagosan mintegy ötven hirdetés jelenik meg náluk. Bár Bellai László főszerkesztő közlése szerint a válság hatását nem észlelték, azért azt látni kell, hogy itt közvetlenül jelentkezhetnek a cégekhez az álláskeresők, tehát a számukat valószínűleg nehéz látni. Érdekes módon náluk az állást kínálók többen vannak, mint az állást keresők, legalábbis ami a hirdetések számát illeti. Ugyanakkor valószínűleg sok jelentkező nem tartja fontosnak, hogy hirdetést jelentessen meg álláskereséséről - ehelyett inkább az ajánlatokat böngészik.

Bellai László szerint a tematikus portáloknak számos előnye van: célközönsége, hirdetői bázisa kiszámíthatóbb, mint az általános tematikájú hírportáloké. Üzletileg viszont ez a műfaj kétségtelenül korlátozottabb mozgástérrel rendelkezik - tette hozzá. Mindemellett úgy vélte: a fogyasztói elvárások szegmentálódása miatt az ilyen típusú honlapok további terjedése várható.
Azzal a két másik szereplő is egyetért, hogy a tematikus állásportáloké lehet a jövő, ezeknek a terjedése lehet Magyarországon is az új tendencia. "Amennyiben megvan a kritikus tömeg a munkavállalói oldalon - mely lehet kevés munkavállaló szűk területen vagy sok munkavállaló elterjedt szakmában -, az ilyen típusú portálok életképesek, sikeresek lehetnek" - vélte Sós János.

A tematikus portálok előnyei

A szakember szerint a tematikus állásoldalak előnyét egyértelműen a specializáció adja. Náluk például azért éri meg SAP-s álláslehetőséget hirdetni, mert ebben a témában hozzájuk koncentrálódik a munkavállalói oldal. Mint közölte, egy senior tanácsadó ritkán néz meg egy általános álláskereső portált, viszont az övéket minden bizonnyal felkeresi. A visszajelzésekből tudják azt is, hogy az általános álláskereső oldalakon meghirdetett SAP-s pozíciókra jelentkezők minősége nem a legjobb. Az sapjobs.hu egy viszonylag szűk rétegnek szól, meg tudják őket szólítani, ezáltal sikeresek lehetnek, a munkaadók pedig jó minőségű jelentkezőket kapnak.

Hasonlóan vélekedett Tézsla Tünde is: szerinte egy tematikus állásportál használata - ha szakmailag megfelelő - sokkal egyszerűbb a munkaadóknak és a munkavállalóknak is, hiszen egy általános állásportállal szemben a hirdetéseket sokkal mélyebben lehet kategorizálni. Emellett szűrik a látogatókat is, az álláshirdetés targetáltan jut el a célközönséghez, vagyis az álláskeresőkhöz. Az eredmény: színvonalas, megfelelő minőségű jelentkezők - ezért érdemes a szakmai portálokon hirdetni - vélte.

A hirdetőknek nem elhanyagolható szempont, hogy a tematikus portálokon jóval kedvezőbb áron tudnak hirdetni, mint egy általános álláskereső oldalon. A Mérnökállások.hu-n például egy hirdetés megjelenés alapára négy hétre 29 800 forint darabonként. (Összehasonlításképpen például a CV-Online oldalán egy 14 napos hirdetés kerül 39 500 forintba.) A Medijobs.hu-nál egy pozíció hirdetésének megjelentetése két hétre 9900 forint, négy hétre pedig 14 900 forint. Természetesen több hirdetés elhelyezésekor további kedvezményekben részesülhetnek a munkáltatók.

Még olcsóbban tudnak álláshirdetéseket elhelyezni az újságírókat, médiamunkásokat vagy kommunikációs szakembereket keresők. Az újságírói állást kínáló hirdetéseket a honlapunkon ingyen jelentetik meg - a hírlevélben egy alkalommal ingyen, majd megjelenésenként bruttó 1200 forintért. A nem újságírói álláshirdetések ára a honlapon bruttó 4800 forint hetente, a hírlevélben pedig bruttó 3600 forint egy ajánlat megjelentetése. A honlapon az állást kereső újságíróknak is érdemes feltenni hirdetésüket, ezt az érvényes MÚOSZ-igazolvánnyal rendelkező kollégák ingyen megtehetik. Nem MÚOSZ-tagok ugyanitt hetente bruttó 2400 forintért hirdethetnek.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek?

A munkáltatók olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdetnek meg az állásportálokon vagy börzéken, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Mi... Teljes cikk

Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső?

A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk

Égető dilemma: honnan lesz 300 ezer új munkavállaló Magyarországon?

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé a kormány: 2030-ra 85%-ra szeretnék emelni a magyarországi foglalkoztatottsági rátát. Ehhez főleg a 15-29 éves... Teljes cikk