Autóipar: csak az óriások maradnak talpon?
A járműgyártás a korábbi válságokat könnyebben vette: egyszerűen a világ más tájaira koncentráltak az eladások területén, így újabb fejlesztések révén ismét növelni tudták eladásaikat. Most azonban minden piac ugyanattól a válságtól szenved. Vajon hová vezetnek azok a HR-es intézkedések, amelyeket a vergődő ágazat a túlélés reményében bevet? A szakemberek sötét jövőt jósolnak.
A korábbi válságokat könnyebben vette az autógyártás, egyszerűen a világ más tájaira koncentráltak az eladások területén, és újabb fejlesztések révén az újabb gazdasági megerősödés idején ismét növelni tudták eladásaikat. De most minden piac ugyanattól a válságtól szenved. Az autóipari cégek pedig kénytelenek a kormányhoz fordulni támogatásért. Olyan nagy nevek, mint a Jaguár Land Rover, General Motors, Ford vagy James Bond kedvenc márkája, az Aston Martin kerültek veszélybe. A kormányok pedig tudják, hogy itt nem csak a patinás nevek fennmaradása a tét, sokkal inkább, hogy az adott iparág életben tud-e maradni az adott országban / térségben vagy sem. A foglalkoztatási adatokat tekintve pedig ez nagyon is lényeges kérdés. Amerikában 1,3 millió, Angliában 850 ezer, Szlovákiában 76 ezer és Magyarországon is több mint 60 000 ember dolgozik-dolgozott az ágazatban. Nem is említve az autóipari beszállítók által foglalkoztatottakat.
Mi is történt eddig? Egy viszonylag pozitív kezdet után 2008 második félévében egyszerűen összeomlott az autóipar. Múlt év novemberéig Nyugat Európában 7,6 százalékkal csökkentek az eladások, a legnagyobb visszaesés Spanyolországban volt tapasztalható, ahol 28,1 százalékkal kevesebb autót vásároltak.
Hogyan reagáltak erre a gyártók? A válság észlelésekor az autóipari cégek rendkívüli gyorsasággal visszavettek a termelésből, költségeiket csökkentendő első lépésben a termelésben dolgozó bérelt munkaerőtől váltak meg. A közvetlen alkalmazottak esetében pedig munkaidőcsökkentést, a műszakok redukálást kezdeményezték.
A következő értelemszerű lépés a szerződéssel foglalkoztatott szakember gárda csökkentése volt, ami szintén nem elhanyagolható számú munkaerő leépítését eredményezte. A kereslet azonban olyannyira visszaesett, hogy ezek az intézkedések sem bizonyultak elegendőnek, így a következőkben a minimálisra csökkentett létszámú munkavállalói gárdát kényszerszabadságra küldték december közepétől. Ezt a szabadságok terhére vagy (optimistán) a jövőbeni túlórák terhére számolják el a cégek. A karácsonyi ünnepek és a szilveszteri mulatságok lefoglalták a munkavállalók gondolatait, kicsit örültek is talán a hosszabbra nyúlt vakációnak, de közeledve a kényszerszünet végéhez, mindenki azon gondolkodik, mi lesz a következő lépés? További leépítések vagy további, hónapokra nyúló és ezúttal fizetetlen kényszerszabadságok? Az ágazatot jól ismerő szakemberek egyáltalán nem derűlátóak a közeljövőt illetően.
Az emberi erőforrás tervezésekor pengeélen táncolnak a vállalalatok. Amellett, hogy igyekeznek veszteségeiket minden területen, így az emberi erőforrás területén is a minimálisra csökkenteni, fontos számukra a szakember gárda megtartása, sőt erősítése, hiszen a válság enyhülésével csak azok a cégek jutnak túl a financiális megrázkódtatáson, amelyek új sikertermékkel robbannak be a piacra és tornázzák fel eladásaikat. Nos, így az érintett vállalatok menedzsmentje bizonyára mindent megadna egy biztos prognózisért, de csak annyi hangzik el hozzáértők részéről, hogy a rossz csak még rosszabb lesz mielőtt javulásnak indulna. Hogy ez mennyi időt jelent? A legoptimistább előrejelzések szerint 2010-től lehet csak remélni, hogy ismét elindulnak az eladások, mások hosszan elhúzódó lassú folyamatokról tesznek óvatos kijelentéseket.
Szakemberek szerint a folyamat végeredménye az lesz, hogy összesen 5-6 autógyártó óriás marad meg a piacon, akik képesek évente 5,5 milliónál is több autót legurítani a gyártósorról. Ez pedig autógyárak teljes bezárását jelentheti majd, vagyis a HR-re hatalmas feladatok várnak ebben az ágazatban, sajnos a szakállas vicc így igaz lehet munkájukra: a műtét sikerült, a beteg meghalt.
Krista Zita, HR Portal
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk
Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk
- Körülbelül 13 000 munkahelyet szüntet meg a Bosch 2 hónapja
- Thyssenkrupp: 80 főt elküldenek, 100 új pozíciót hirdetnek Budapesten 3 hónapja
- Álláspara Németországban: munkahelyek tízezrei veszélyben 3 hónapja
- Autóipari visszaesés Romániában: több tízezer munkahely forog kockán 4 hónapja
- 3000 elektromos gépkocsira fizettek ki támogatást a vállalati programban 8 hónapja
- Több tízezer autóipari munkahely megszűnését okozhatják az amerikai importvámok 8 hónapja
- Tízmilliókat ad dolgozóinak egy cég, ha felmondanak 8 hónapja
- Brutális leépítésbe kezd az Audi 9 hónapja
- Közel húszezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban - ez csak a kezdet? 9 hónapja
- Elmondta a Bosch vezér, hány munkahely szűnik majd meg 9 hónapja
- 1900 munkahelyet számol fel a Porsche 10 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?