Autóipar: csak az óriások maradnak talpon?
A járműgyártás a korábbi válságokat könnyebben vette: egyszerűen a világ más tájaira koncentráltak az eladások területén, így újabb fejlesztések révén ismét növelni tudták eladásaikat. Most azonban minden piac ugyanattól a válságtól szenved. Vajon hová vezetnek azok a HR-es intézkedések, amelyeket a vergődő ágazat a túlélés reményében bevet? A szakemberek sötét jövőt jósolnak.
A korábbi válságokat könnyebben vette az autógyártás, egyszerűen a világ más tájaira koncentráltak az eladások területén, és újabb fejlesztések révén az újabb gazdasági megerősödés idején ismét növelni tudták eladásaikat. De most minden piac ugyanattól a válságtól szenved. Az autóipari cégek pedig kénytelenek a kormányhoz fordulni támogatásért. Olyan nagy nevek, mint a Jaguár Land Rover, General Motors, Ford vagy James Bond kedvenc márkája, az Aston Martin kerültek veszélybe. A kormányok pedig tudják, hogy itt nem csak a patinás nevek fennmaradása a tét, sokkal inkább, hogy az adott iparág életben tud-e maradni az adott országban / térségben vagy sem. A foglalkoztatási adatokat tekintve pedig ez nagyon is lényeges kérdés. Amerikában 1,3 millió, Angliában 850 ezer, Szlovákiában 76 ezer és Magyarországon is több mint 60 000 ember dolgozik-dolgozott az ágazatban. Nem is említve az autóipari beszállítók által foglalkoztatottakat.
Mi is történt eddig? Egy viszonylag pozitív kezdet után 2008 második félévében egyszerűen összeomlott az autóipar. Múlt év novemberéig Nyugat Európában 7,6 százalékkal csökkentek az eladások, a legnagyobb visszaesés Spanyolországban volt tapasztalható, ahol 28,1 százalékkal kevesebb autót vásároltak.
Hogyan reagáltak erre a gyártók? A válság észlelésekor az autóipari cégek rendkívüli gyorsasággal visszavettek a termelésből, költségeiket csökkentendő első lépésben a termelésben dolgozó bérelt munkaerőtől váltak meg. A közvetlen alkalmazottak esetében pedig munkaidőcsökkentést, a műszakok redukálást kezdeményezték.
A következő értelemszerű lépés a szerződéssel foglalkoztatott szakember gárda csökkentése volt, ami szintén nem elhanyagolható számú munkaerő leépítését eredményezte. A kereslet azonban olyannyira visszaesett, hogy ezek az intézkedések sem bizonyultak elegendőnek, így a következőkben a minimálisra csökkentett létszámú munkavállalói gárdát kényszerszabadságra küldték december közepétől. Ezt a szabadságok terhére vagy (optimistán) a jövőbeni túlórák terhére számolják el a cégek. A karácsonyi ünnepek és a szilveszteri mulatságok lefoglalták a munkavállalók gondolatait, kicsit örültek is talán a hosszabbra nyúlt vakációnak, de közeledve a kényszerszünet végéhez, mindenki azon gondolkodik, mi lesz a következő lépés? További leépítések vagy további, hónapokra nyúló és ezúttal fizetetlen kényszerszabadságok? Az ágazatot jól ismerő szakemberek egyáltalán nem derűlátóak a közeljövőt illetően.
Az emberi erőforrás tervezésekor pengeélen táncolnak a vállalalatok. Amellett, hogy igyekeznek veszteségeiket minden területen, így az emberi erőforrás területén is a minimálisra csökkenteni, fontos számukra a szakember gárda megtartása, sőt erősítése, hiszen a válság enyhülésével csak azok a cégek jutnak túl a financiális megrázkódtatáson, amelyek új sikertermékkel robbannak be a piacra és tornázzák fel eladásaikat. Nos, így az érintett vállalatok menedzsmentje bizonyára mindent megadna egy biztos prognózisért, de csak annyi hangzik el hozzáértők részéről, hogy a rossz csak még rosszabb lesz mielőtt javulásnak indulna. Hogy ez mennyi időt jelent? A legoptimistább előrejelzések szerint 2010-től lehet csak remélni, hogy ismét elindulnak az eladások, mások hosszan elhúzódó lassú folyamatokról tesznek óvatos kijelentéseket.
Szakemberek szerint a folyamat végeredménye az lesz, hogy összesen 5-6 autógyártó óriás marad meg a piacon, akik képesek évente 5,5 milliónál is több autót legurítani a gyártósorról. Ez pedig autógyárak teljes bezárását jelentheti majd, vagyis a HR-re hatalmas feladatok várnak ebben az ágazatban, sajnos a szakállas vicc így igaz lehet munkájukra: a műtét sikerült, a beteg meghalt.
Krista Zita, HR Portal
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- Brutális leépítésbe kezd az Audi 3 hónapja
- Közel húszezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban - ez csak a kezdet? 4 hónapja
- Elmondta a Bosch vezér, hány munkahely szűnik majd meg 4 hónapja
- 1900 munkahelyet számol fel a Porsche 5 hónapja
- Közel 900 új munkahelyet teremt Magyarországon egy e-autós kínai cég 6 hónapja
- Nem kell pánikolni, de érdemes végiggondolni mi lenne, ha valaki elveszítené az állását 6 hónapja
- Mikor új és mikor használt egy autó? 6 hónapja
- Elnök-vezérigazgató: teljes lendülettel épül a debreceni BMW-autógyár 7 hónapja
- Ezreket elküld, tízezer munkavállaló munkaidejét és bérét pedig csökkenti a Bosch 8 hónapja
- Egységes budapesti diákváros épülne új kollégiumi férőhelyekkel 8 hónapja
- Megállapodással ért véget a sztrájk az Audi brüsszeli üzemében 10 hónapja