Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 éve

Cafeteria: mi motiválja a munkavállalókat?

A munkavállalók leginkább az alapbér, a jó megközelíthetőség és a vonzó munkakör miatt döntenek egy munkahely mellett. Ugyanakkor a béren kívüli juttatások is az élbolyban szerepelnek, mint a döntést befolyásoló tényezők. „Az OTP SZÉP kártyához kapcsolódó reprezentatív cafeteria kutatás eredményei szerint a válaszadók 38%-a számára fontos szempont a cafeteria-csomag, 24% pedig a TOP 3 tényező között jelölte meg” – mondta el a HR Portalnak Lendvai Mónika, az OTP SZÉP kártya üzletágvezetője.

Lendvai Mónika, OTP-
images

Végzettségtől és életkortól is függ, kinek melyek a legfontosabb tényezők a munkahely kiválasztásánál. A fiatalok körében egyértelműen fontos – a korábban említetteken felül - a rugalmas munkaidő és a home office lehetősége. A diplomások elsősorban számukra a karrierút szempontjából ígéretes alternatívákat keresik. A fizikai munkavállalók és az alapfokú képzettségűek esetében kiemelkedik a cafeteria csomag és az utazási költségek, a munkába járás térítése is. Sőt a válaszadók 24%-a még azzal is egyetértett, hogy akár alacsonyabb bért is hajlandó lenne elfogadni, ha jó juttatási csomagot kap. 72% gondolja úgy, hogy az alap juttatási csomag része legyen a SZÉP-kártya, ami még mindig az egyik legnépszerűbb cafeteria. Összességében a túlnyomó többség - mintegy 89%-a a résztvevőknek - elvárja, hogy a bére minden évben emelkedjen, de legalábbis fix és kiszámítható legyen. 

OTP SZÉP-kártya, szempontok

Szintén a megkérdezettek több mint fele az alapbér mértékére figyel elsősorban, amikor a munkahelyi juttatásait mérlegeli, 42% ezzel szemben az egész fizetési csomagra (alapbér + juttatások) egységként tekint. 

OTP SZÉP-kártya, alapbér, juttatások

Elkötelezés vagy adókedvezmény?

A juttatási csomag célja munkáltatói szemszögből, hogy építse és erősítse a munkahely iránti lojalitást és elkötelezettséget, valamint kifejezze a munkavállalók iránti megbecsülést is. A kutatásból kiderült, hogy a dolgozók ezt gyakran nem teljesen így értelmezik. Közel kétharmaduk gondolja, hogy a cafeteriát a munkáltatók elsősorban azért adják, mert előnyösebben adózik utána. 

OTP SZÉP-kártya, megbecsülés, adózás

Élményszerzés, feltöltődés

A juttatásokat a válaszadók 51%-a a felmérés szerint olyasmire használja fel, amire egyébként az alapbéréből kellene költenie, ezért úgy éli meg, hogy utóbbiból így több marad meg. 46% pedig lehetőségként fogja fel, hogy olyan dolgokra is költhet, amire nem tenné, például kikapcsolódásra, utazásra. Így valósulhat meg a munkáltatók azon célja, hogy dolgozóik megőrizzék a munka és a magánélet közötti egyensúlyt. Mely harmónia megteremtése egyben az alkalmazottak irányából is egyre inkább elvárás, különösen a fiatalabb korosztályok részéről. 

OTP SZÉP-kártya, költés

 

A munkavállalók valószínűleg kevésbé szánnának ezekre a célokra jövedelmükből, ha ez az összeg nem cafeteriában lenne dedikálva” - hangsúlyozta Lendvai Mónika. A felmérésben résztvevő SZÉP-kártya birtokosok 59%-a olyan dolgokat is kipróbál a kártya használatával, amire különben nem költene, legyen szó belföldi utazásról, kulturális, illetve gyermek és sport programról, illetve bármi egyébről, ami az élményszerzés, a feltöltődési lehetőségek körébe tartozik. Az üzletágvezető szerint ez a tendencia előremutató a jövőre nézve is. Kiemelte, hogy éppen ezen lehetőségek bővítése érdekében tavaly 8000 új elfogadóhellyel kötöttek megállapodást. A cél pedig a kör további bővítése annak érdekében, hogy a kártyának minél erősebb motiváló és lojalitást növelő ereje legyen.

Amit a munkavállalók szeretnének

A SZÉP-kártya a kedvezményes adózás, a zsebek átjárhatósága, és az egyre tágabb használati lehetőségek miatt vezető szerepben van a juttatások között, hiszen a cafeteriát kapó munkavállalók 89%-a kapja. Azonban még számos egyéb olyan elem van, amit szívesen látnának a munkavállalók a cafeteria részeként, bár jelenleg nem kapják. Így például az élelmiszerüzletekben elkölthető utalványt – ez február 1-től meg is valósult, hiszen a SZÉP-kártya minden alszámlájáról lehet hideg élelmiszert vásárolni május 31-ig -, nyugdíjpénztári befizetést vagy nyugdíjbiztosítást, egészségpénztári befizetést, illetve magánegészségügyi szolgáltatás igénybevételének lehetőségét. 

OTP SZÉP-kártya, vágyak

A cafeteria megszüntetése a dolgozók majdnem negyedét sarkallná munkahelyváltásra, míg 56% elégedetlen lenne ebben az esetben. Azokat zavarná a kutatás szerint leginkább, akiknek vagy a legalacsonyabb, vagy a legmagasabb kategóriába tartozó juttatási csomagjuk van, vagyis 100 ezer forint alatti vagy 500 ezer forint feletti összeget kapnak. 

OTP SZÉP-kártya, megszűnés

A kutatás eredményei azt jelzik, hogy a cafeteria mind a munkahelyválasztásban, mind a munkahely iránti lojalitásban ugyanolyan fontos szerepet tölt be. Ugyanakkor az is látszik, hogy a munkáltatók számára akad még teendő annak terén, hogy az ajánlott juttatási csomagot a munkavállalók igényeihez igazodva állítsák össze, illetve ezzel összefügésben egyértelműen kommunikálják feléjük, mi is a céljuk ezen juttatások biztosításával.

Nyitóképen Lendvai Mónika

 

  • 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BMEinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ennyivel nőtt átlagosan idén az egy dolgozóra jutó cafeteria keret

Az Országos Cafeteria Felmérés átfogó képet ad a béren kívüli juttatások 2024-es trendjeiről. A kutatásból kiderül, hogy a cafeteria átlagos... Teljes cikk

A Szallas.hu elárulta, mennyire népszerű a SZÉP-kártya

Az őszi belföldi foglalásokhoz kapcsolódó online fizetések összértékének negyedét SZÉP-kártyával rendezték a Szallas.hu oldalán, ami jól... Teljes cikk

Cafeteria kisokos 2025

Jövőre több olyan új lehetőség is érkezik, mellyel kedvező adózással vagy éppen adómentesen támogathatja a munkáltató a munkavállalóit a... Teljes cikk