Diákmunka nem csak nyáron, avagy az iskolaszövetkezeti foglalkoztatás fortélyai
A közhiedelemmel ellentétben a diákmunka napjainkban nem a tanulók nyári foglalkoztatását jelenti csak, hanem egy egész évben folyamatosan működtettet szolgáltatási formává nőtte ki magát. Természetesen munkavállalói oldalról a legnagyobb kereslet nyáron jelentkezik, hiszen a diákok évközben – szorgalmi időszakban – tanulói kötelezettségüknek kell, hogy eleget tegyenek. De a több éves tapasztalat alapján kijelenthető, hogy a munkáltatói oldal is nyáron veszi igénybe kiemelten ezt az egyre elterjedtebb foglalkoztatási formát. És közeleg a nyár!
Ez ma Magyarországon a költséghatékonyság és rugalmasság szempontjából a legjobban alkalmazható foglalkoztatási forma, amit több ezer cég választ a jelentkező többlet munkaerő szükségletek kielégítésére. Több mint 150 ezer fiatal fordul meg éves szinten az iskolaszövetkezeteknél, mint foglalkoztatóknál. A felsőoktatásban résztvevők száma 230–250 ezer fő, az iskolaszövetkezeteknél az állomány 70-80 százaléka innen kerül ki – a többiek közoktatásban résztvevők –, vagyis minden második egyetemista, főiskolás kapcsolatba kerül a munka világával már a tanulmányai alatt. Ez tapasztalatszerzés szempontjából is kiemelten fontos.
A szektor súlyát figyelembe véve aktuálissá vált, hogy ezen foglalkoztatás főbb szabályai, speciális volta miatt bekerüljön a Munka törvénykönyvébe, mely 2012. év augusztusában meg is történt. 2012. évi I. törvény XVII. fejezetét kell alkalmazni az iskolaszövetkezet által nyújtott szolgáltatás jogosultjaira.
Az erre a területre specializálódott diák munkaerő közvetítő, szervező cégek, elsősorban diákmunka közvetítéssel foglalkozó iskolaszövetkezetek nagyon professzionálisan, a törvényi előírásokat szem előtt tartva végzik munkájukat, ki kisebb, ki nagyobb lefedettséggel az ország határain belül. Gyors, rugalmas, nagyon jól alakítható a szolgáltatást igénybe vevő cég munkaerőtervéhez, ügyviteli szempontból nem jelent plusz terhet, mert az adminisztráció (munkaszerződés megkötése, NAV bejelentés, bérelszámolás, stb.) nagy részét a szolgáltató munkatársa végzi. A hallgató számára is több pozitívuma van, hiszen ellenőrzött, biztosan legális keretek között vállal munkát. Tanulás mellett gyakorlati tapasztalatot is szerez, támogatással, segítséggel lép be a munka világába és szembesül annak jó és rossz oldalával egyaránt.
Az iskolaszövetkezeteknél dolgozó diákok a feladatok széles tárházát képesek ellátni az egyszerű betanított munkától kezdve a speciális szaktudást igénylő munkákon keresztül akár a bonyolult szellemi munkákig. Gyártósori összeszereléstől adatrögzítésen, programozáson, tolmácsoláson, adminisztrációs munkakörökön, hostesskedésen át egészen a különböző gyakornoki pozíciókig nagyon tág a paletta. Gyakori jelenség, hogy a korábban diákként dolgozó munkatársat a tanulmányai befejezését követően felveszi a megrendelő saját állományába, hiszen kipróbált, a munkát elsajátító kollégáról van szó, ami mindkét fél számára előnyös. Az is tény, hogy az iskolaszövetkezetben dolgozott és gyakorlati tapasztalattal bíró végzős hallgatók elhelyezkedési esélyei sokkal kedvezőbbek azokkal a társaikkal szemben, akik semmilyen munkát nem végeztek.
Az iskolaszövetkezetek nagyon fontos szereplői a hazai munkaerőpiacnak. Csak az marad talpon, aki felkészült, naprakész piaci információkkal bír, fejleszt, képzi munkatársait, értékeli a teljesítményeket, minőségi teljesítményt nyújt megrendelői számára. Verseny folyik a diákokért is, hiszen csökken a diákok száma, a diák munkaerőre pedig növekszik az igény. De a verseny itt is jó tesz, hiszen folyamatos innovációra és megmérettetésre sarkallja az iskolaszövetkezeteket. Annak ellenére, hogy maga a feladat nem túl bonyolult, a háttérben az iskolaszövetkezetet működtető csapatnak nagyon komoly rendszereket kell felállítania annak érdekében, hogy a szolgáltatás megfelelő legyen. Természetesen a megrendelő „csak” azt látja, hogy megérkezett hozzá egy diák munkavégzésre, de ezt megelőzően ezt a diákot meg kell találni (az adottságok miatt „a munkaerő nem raktározható, nincs a polcon, fogason”), fel kell készíteni a munka világára, el kell végezni a szervezést, munkavégzést követően számfejteni, bért utalni. És eközben el kell nyerni mind a munkáltatók elégedettségét, mind a diákok bizalmát.
Az iskolaszövetkezetek jelentős hányada csatlakozott érdekvédelmi szervezethez – jelenleg kettő létezik, a DiákÉsz és az ISZOSZ – melyek eltökélt szándéka, hogy a több mint 30 éve létező és azóta intézményesült foglalkoztatási forma Hungarikummá válhasson.
Laczi Péter
Pannon-Work Iskolaszövetkezet
elnök
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A diákok munkahelyválasztásánál a társadalmi hasznosság erős motiváció: a diákok 80 százalékát inspirálja, ha munkája pozitív hatással van a... Teljes cikk
Májusról júniusra 700 fő felett nőtt a Tesco kiskereskedelmi lánc alkalmazottainak száma. Ugyan a Lidl is száz fő felett bővült, a Tesco... Teljes cikk
Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel sem igaz, hogy kizárólag erre az időszakra... Teljes cikk
- Debrecen száguld, a többi országrész cammog: itt tart a fizikai álláspiac 3 hete
- Már most keresik a diákokat a karácsonyi szezonra – ennyit lehet keresni 3 hete
- A kékgalléros valóság: élethelyzetek hatása a munka világára 1 hónapja
- "Utálom ezt a bértáblát" – Takács Péter szerint változhat az orvosok fizetése, ha nyer a Fidesz 1 hónapja
- Európa-bajnok lett Magyarország kínai beruházásokban 1 hónapja
- Szezonális munka, vagy hosszútávú karrier? Képes egy diák egész évben dolgozni? 2 hónapja
- Munkahelyteremtés a középpontban: 260 új állás született Ózdon 2 hónapja
- Új ügyvezető igazgató az SAP Hungary élén 3 hónapja
- Közel 30 ezren dolgoztak az idei Nyári Diákmunka Programban 3 hónapja
- Vagyonadó a milliárdosoknak: így változtatná meg a TISZA Párt az adórendszert 3 hónapja
- Generációváltás a földeken: a nyugdíjasok mentették meg a nyári mezőgazdasági szezont 3 hónapja



Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?