Diákmunka nem csak nyáron, avagy az iskolaszövetkezeti foglalkoztatás fortélyai
A közhiedelemmel ellentétben a diákmunka napjainkban nem a tanulók nyári foglalkoztatását jelenti csak, hanem egy egész évben folyamatosan működtettet szolgáltatási formává nőtte ki magát. Természetesen munkavállalói oldalról a legnagyobb kereslet nyáron jelentkezik, hiszen a diákok évközben – szorgalmi időszakban – tanulói kötelezettségüknek kell, hogy eleget tegyenek. De a több éves tapasztalat alapján kijelenthető, hogy a munkáltatói oldal is nyáron veszi igénybe kiemelten ezt az egyre elterjedtebb foglalkoztatási formát. És közeleg a nyár!
Ez ma Magyarországon a költséghatékonyság és rugalmasság szempontjából a legjobban alkalmazható foglalkoztatási forma, amit több ezer cég választ a jelentkező többlet munkaerő szükségletek kielégítésére. Több mint 150 ezer fiatal fordul meg éves szinten az iskolaszövetkezeteknél, mint foglalkoztatóknál. A felsőoktatásban résztvevők száma 230–250 ezer fő, az iskolaszövetkezeteknél az állomány 70-80 százaléka innen kerül ki – a többiek közoktatásban résztvevők –, vagyis minden második egyetemista, főiskolás kapcsolatba kerül a munka világával már a tanulmányai alatt. Ez tapasztalatszerzés szempontjából is kiemelten fontos.
A szektor súlyát figyelembe véve aktuálissá vált, hogy ezen foglalkoztatás főbb szabályai, speciális volta miatt bekerüljön a Munka törvénykönyvébe, mely 2012. év augusztusában meg is történt. 2012. évi I. törvény XVII. fejezetét kell alkalmazni az iskolaszövetkezet által nyújtott szolgáltatás jogosultjaira.
Az erre a területre specializálódott diák munkaerő közvetítő, szervező cégek, elsősorban diákmunka közvetítéssel foglalkozó iskolaszövetkezetek nagyon professzionálisan, a törvényi előírásokat szem előtt tartva végzik munkájukat, ki kisebb, ki nagyobb lefedettséggel az ország határain belül. Gyors, rugalmas, nagyon jól alakítható a szolgáltatást igénybe vevő cég munkaerőtervéhez, ügyviteli szempontból nem jelent plusz terhet, mert az adminisztráció (munkaszerződés megkötése, NAV bejelentés, bérelszámolás, stb.) nagy részét a szolgáltató munkatársa végzi. A hallgató számára is több pozitívuma van, hiszen ellenőrzött, biztosan legális keretek között vállal munkát. Tanulás mellett gyakorlati tapasztalatot is szerez, támogatással, segítséggel lép be a munka világába és szembesül annak jó és rossz oldalával egyaránt.
Az iskolaszövetkezeteknél dolgozó diákok a feladatok széles tárházát képesek ellátni az egyszerű betanított munkától kezdve a speciális szaktudást igénylő munkákon keresztül akár a bonyolult szellemi munkákig. Gyártósori összeszereléstől adatrögzítésen, programozáson, tolmácsoláson, adminisztrációs munkakörökön, hostesskedésen át egészen a különböző gyakornoki pozíciókig nagyon tág a paletta. Gyakori jelenség, hogy a korábban diákként dolgozó munkatársat a tanulmányai befejezését követően felveszi a megrendelő saját állományába, hiszen kipróbált, a munkát elsajátító kollégáról van szó, ami mindkét fél számára előnyös. Az is tény, hogy az iskolaszövetkezetben dolgozott és gyakorlati tapasztalattal bíró végzős hallgatók elhelyezkedési esélyei sokkal kedvezőbbek azokkal a társaikkal szemben, akik semmilyen munkát nem végeztek.
Az iskolaszövetkezetek nagyon fontos szereplői a hazai munkaerőpiacnak. Csak az marad talpon, aki felkészült, naprakész piaci információkkal bír, fejleszt, képzi munkatársait, értékeli a teljesítményeket, minőségi teljesítményt nyújt megrendelői számára. Verseny folyik a diákokért is, hiszen csökken a diákok száma, a diák munkaerőre pedig növekszik az igény. De a verseny itt is jó tesz, hiszen folyamatos innovációra és megmérettetésre sarkallja az iskolaszövetkezeteket. Annak ellenére, hogy maga a feladat nem túl bonyolult, a háttérben az iskolaszövetkezetet működtető csapatnak nagyon komoly rendszereket kell felállítania annak érdekében, hogy a szolgáltatás megfelelő legyen. Természetesen a megrendelő „csak” azt látja, hogy megérkezett hozzá egy diák munkavégzésre, de ezt megelőzően ezt a diákot meg kell találni (az adottságok miatt „a munkaerő nem raktározható, nincs a polcon, fogason”), fel kell készíteni a munka világára, el kell végezni a szervezést, munkavégzést követően számfejteni, bért utalni. És eközben el kell nyerni mind a munkáltatók elégedettségét, mind a diákok bizalmát.
Az iskolaszövetkezetek jelentős hányada csatlakozott érdekvédelmi szervezethez – jelenleg kettő létezik, a DiákÉsz és az ISZOSZ – melyek eltökélt szándéka, hogy a több mint 30 éve létező és azóta intézményesült foglalkoztatási forma Hungarikummá válhasson.
Laczi Péter
Pannon-Work Iskolaszövetkezet
elnök
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A diákok foglalkoztatása még az egyszerűsített foglalkoztatásnál (EFO) is kedvezőbb ez a megoldás a cégek számára. Teljes cikk
Hiánypótló kezdeményezést indított el tavaly az UniYou digitális iskolaszövetkezet, amely a diákmunkában dolgozó fiatalok számára hirdetett... Teljes cikk
A tanulás melletti munkavégzés leginkább a nem nappali munkarendben tanuló hallgatókat jellemzi. Teljes cikk
- Lázár János: megépítjük a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusát 2 hete
- 2000 forint az átlagos diákórabér, nyáron pedig újabb emelkedésre lehet számítani 2 hete
- Íme az UniYou Év Diákmunkahelye pályázatának győztesei 1 hónapja
- Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni 1 hónapja
- Itt a legnagyobb diákmunka-közvetítők listája 2 hónapja
- Köves Slomóékhoz kerülhet a Veres Péter Gimnázium 2 hónapja
- Kiemelten fontos a magyar munkavállalók megtalálása és felvétele 2 hónapja
- Elfogyott a magyar munkaerő? Főszerepben a toborzás! 2 hónapja
- Új márka- és marketingkommunikációs igazgató a Yettelnél 3 hónapja
- "Ne hagyjuk magunkat" - utolsó soraival a nőknek üzent az államfői tisztjéről lemondó Novák Katalin 3 hónapja
- Melyek a legnépszerűbb diákmunkák és mennyit lehet keresni? 3 hónapja