Digitális kompetenciák - mutatjuk, milyen szinten használják az internetet a magyarok
A digitális kompetenciák egyre inkább felértékelődnek a munkaerőpiacon, a munkatermelékenység pedig nagyban függ attól, hogy a foglalkoztatottak komfortosan használják-e az új technológiákat. A magas hozzáadott értékű munkák végzéséhez az esetek nagy többségében valamilyen digitális kompetencia szükséges, tehát a gazdasági felzárkózás egyik kulcsa, hogy a lakosság rendelkezzen ezekkel a képességekkel. A GKI Gazdaságkutató Zrt. elemzéséből kiderül, miként teljesít Magyarország.

2010-ben a háztartások 58%-a rendelkezett szélessávú internetkapcsolattal, mely jelentős lemaradás volt az EU-s átlaghoz képest. 2023-ra ez az arány elérte a 93%-ot, mely lényegében megegyezik az uniós szinttel. Bár összességében jól állunk a mutató tekintetében, éles területi különbségek figyelhetők meg:
Észak-Alföldön 10 százalékponttal alacsonyabb az internetkapcsolattal rendelkezők aránya, mint a fővárosban (98%).
A demográfiai különbségek más szempontból is szembetűnőek: az alapfokú végzettséggel rendelkezők 75%-a, míg a felsőfokú végzettséggel rendelkezők 97%-a használja naponta az internetet. Korosztályi bontásban vizsgálva a 16-24 évesek körében közel 100%-os, míg az 55-74 évesek körében 78%-os az internethasználók aránya.
Nem mindegy azonban, hogy mire használjuk az internetet
A lakosság többsége leginkább kapcsolattartásra és szórakozásra használja azt, online híroldalakat csupán a magyar internetezők 43%-a olvas, podcasteket 18%-a hallgat. Minden negyedik internetező él az online ügyintézés lehetőségével, és csak minden ötödik vesz igénybe online tananyagokat, tanfolyamokat.
Ez utóbbi adat elmarad az uniós átlagtól, melyet részben az alacsonyabb vásárlóerő magyaráz.
Mindemellett az online vásárlások aránya is egy jó indikátora a digitális nyitottságnak. 2020-ban a hazai lakosság 60%-a vásárolt egy éven belül az interneten, majd jött a koronavírus, mellyel párhuzamosan az online világ szerepe felértékelődött.
Így 2023-ra ez a mutató 70%-ra ugrott, elérve az EU-s átlagot.
Hazánkban az infokommunikációs területen végzett hallgatók aránya 2022-ben 6,8% volt, ami meghaladja a 4,5%-os uniós átlagot. Ugyanakkor nálunk az IKT szektorban foglalkoztatottak aránya csak 4,2%, szemben az EU 4,8%-os átlagával.
A digitális kompetenciák fejlesztéséért nemcsak az állam és a lakosság felelős, hanem a vállalatok is
E tekintetben viszonylag jól állunk: míg 2022-ben a 10 vagy annál több fős uniós vállalatok 22%-a nyújtott informatikai képzést munkavállalóinak, addig Magyarországon ez az arány 18% volt, miközben hazánkban az informatikai tudást nem igénylő, egyszerű összeszerelő tevékenység súlya magasabb.
Összességében a hazai lakosság 64%-a rendelkezik legalább alapszintű általános digitális készségekkel, míg az uniós polgároknak a 61%-a. A V4-es országok közt sincs okunk szégyenkezni, hiszen a magyarok digitális kompetenciái meghaladják a lengyelekét és a szlovákokét, egyedül az uniós összevetésben is kiemelkedő csehek előznek meg minket.
Különböző digitális készségszintekkel rendelkezők százalékos aránya a lakosságon belül (2023)
Forrás: KSH (2024)
Különböző „valóságok” a világhálón
Bár népszerű érv, hogy a digitalizáció a tudás demokratizálódását hozta el, szemmel látható, hogy különböző társadalmi csoportok másra használják digitális eszközeiket, különböző „valóságokkal” szembesülnek a világhálón. A digitális kompetenciák tekintetében szembetűnőek a különböző demográfiai csoportok közti különbségek. Ezeknek az eltéréseknek a csökkentéshez elengedhetetlen a társadalmi egyenlőtlenségek mérséklése, a periférián élők felkarolása.
Mivel a digitális képességek megléte egyfajta belépési küszöb lesz a jövő munkaerőpiacán, ha nem juttatunk el mindenkit az informatikai tudás minimum szintjére, elkerülhetetlen a további társadalmi polarizáció.
Ugyanakkor mind az Európai Unió, mind a hazai kormányzat felismerte a lakosság digitális kompetenciáinak fejlesztésének fontosságát. Jó iránynak tűnik az új, informatikai tudást fejlesztő szakképzési programok indítása, a digitális kultúra nevű középiskolai tantárgy bevezetése, valamint az ingyenes laptopok biztosítása a diákok számára.
fotó: freepik
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Idén a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatóját választották meg 2024 Év Menedzserének. Teljes cikk
Az első önéletrajz, az első motivációs levél, és a bizonytalanság: mit írjak, hova küldjem, mit is akarok egyáltalán? Ha úgy érzed, vakon... Teljes cikk
Egyre gyakrabban merül fel az igény, és néhol már történtek is lépések a készségalapú szervezet vagyis a skill based organization kialakítására.... Teljes cikk
- Itt a tanév vége, pontozással értékelik a pedagógusok egyéni teljesítményét 1 hete
- Balatoni Katalin: a pedagógusok digitális mentorok, lelki támaszok, kreatív alkotók 2 hete
- Hankó Balázs: öt tudásközpontot alakítanak ki a szakképzés további fejlesztése érdekében 2 hete
- Munkaerőhiány? Itt a rejtett 400 ezres tartalék - digitális, rugalmas, elérhető 2 hete
- A szakképzésbe is begyűrűzik a mesterséges intelligencia 2 hete
- KIM: Technikumi végzettséggel magasabb jövedelem érhető el, mint gimnáziumival 3 hete
- Új vezérigazgató a Roche Magyarország gyógyszeripari divíziójánál 3 hete
- Felmérés: Romániában a felnőtt lakosság több mint harmada funkcionális analfabéta 3 hete
- Így nézhet ki a 2025/2026-os tanév szakképzési tanév rendje 3 hete
- Több mint 1300 diák szakképzését támogatja egy alapítvány 3 hete
- Kihirdették a 2025/2026-os tanév rendjét 3 hete