kapubanner for mobile
Megjelent: 1 éve

Burjánzanak a helikopter-főnökök a távmunka terjedése miatt

Mikromenedzserek mindig is léteztek, de a távmunka terjedésével egyre több helikopter-főnök keseríti meg alkalmazottai életét.

helikopter főnök vezető bbc vezetés távmunka-

Ritkán telik el úgy egy óra, hogy Alison, a szoftvermérnök ne hallana a feletteséről.

"Ha azt látja, hogy a státuszomat "nem elérhető" állapotra állítottam, a következő fél órában biztosan érkezik egy e-mail tőle, amelyben megkérdezi, hogy haladok valamelyik projektemmel" - mondja a 24 éves, az Egyesült Királyságban, Bristolban élő Alison. Neki és kollégáinak minden reggeli megbeszélésen fel kell sorolniuk, min dolgoznak éppen - azokat a hosszú távú munkákat is, amelyekben lényegében semmilyen változás nem történik egyik napról a másikra. 

Alison szerint a helyzet közel sem volt ilyen rossz, amikor a csapat fizikailag egy térben volt. A világjárvány óta azonban az egészségügyi szolgáltató, amelynek dolgoznak, úgy döntött, hogy számos technikai szerepkört tartósan távmunkába tesz át. "Úgy tűnik, a főnököm nem hiszi, hogy bármelyikünk is képes lenne elvégezni a munkáját az ő állandó közreműködése nélkül. Ez rettentő dühítő" - mondja Alison.

A mikromenedzsment természetesen nem új jelenség; mindig is voltak olyan főnökök, akik állandóan szemmel tartották alkalmazottaikat. De mivel a távmunkában dolgozók számának növekedése egyes vezetőkben bizonytalanságot kelt, szakértők szerint a járvány a helikopter-szülőkhöz hasonló, egyre népesebb csoportot termelt ki, a helikopter-főnököket. Ahogy a szülők gyermekeik felett lebegnek és folyamatosan figyelik őket, ezek a főnökök a munkahelyen teszik ugyanezt. 

A Harvard Business Review 2020 júliusában megjelent tanulmánya, amely 24 különböző országban több mint 1200 ember megkérdezésével készült, kimutatta, hogy a távmunkások ötöde úgy érezte, felettese folyamatosan figyeli, és egyharmaduk egyetértett azzal, hogy vezetőik nem bíznak bennük és a munkájukban. Nem csak képzelődtek: ugyanez a tanulmány kimutatta, hogy a vezetők 38%-a úgy érezte, hogy a munkavállalók egyszerűen nem olyan produktívak otthon, és 40%-uk nem bízik abban, hogy képesek távolról irányítani a munkájukat. Még most is sok vezetőnek okoz nehézséget a távoli csapatok vezetése azokkal a hagyományos eszközökkel, amelyekre egykor támaszkodtak.

Ezek a távoli mikromenedzserek állandó ellenőrzésekkel és hívásokkal, szükségtelen Zoom megbeszélésekkel vagy túlságosan részletes utasításokkal bombázzák a munkatársakat - és a szakértők szerint ez jelentős károkat okoz - írja a BBC.

Azok a távmunkások, akik úgy érzik, hogy a főnökük mikromenedzseli őket, kevésbé elkötelezettek, kevésbé motiváltak és kevésbé produktívak.

"A távmunkára való áttérés óta két vezetési stílus erősödött meg" - magyarázza Katleen De Stobbeleir, a belgiumi Vlerick Business School vezetőképző és coaching professzora. Sajnos egyik sem pozitív irányba mutat. Az egyikben a vezetők elzárkóznak otthonról dolgozó munkatársaiktól, sőt, el is felejtkeznek róluk, ami azt eredményezi, hogy a munkavállalók elszigeteltnek vagy elidegenedettnek érzik magukat; a másik stílus pedig ennek szöges ellentéte: a mikromenedzsment.

"Ezek a vezetők folyamatosan ellenőrzik az alkalmazottakat, sőt, még arra is ösztökélik őket, hogy térjenek vissza az irodába" - mondja De Stobbeleir. Előfordulhat, hogy szinte végtelen számú videokonferenciát szerveznek, ragaszkodnak ahhoz, hogy minden e-mailre tegyék rá őket, vagy olyan rendkívül szűk mozgásteret biztosító utasításokat adnak, amelyek nem hagynak teret a kreativitásnak és a függetlenségnek.  

Az ilyen típusú túlbuzgó felügyelet okai egyértelműek Arielle Sadan, a New York-i székhelyű vezetőfejlesztő és coach szerint. "A mikromenedzsment mindig is olyan probléma volt, amely elsősorban a vezető és csapata közötti bizalomhiányban gyökerezett" - mondja. Amikor a vezetőnek nincs lehetősége a közvetlen fizikai felügyeletre, úgy érzi, nem tudja pontosan, mit csinálnak az alkalmazottai, ezért a bizalmatlanság felerősödik. Mindannyian arra vágyunk, hogy kontrolláljuk az eseményeket, ám azoknál a vezetőknél, akik nem látják az alkalmazottakat, ez még égetőbb szükségletté válik.

A digitális platformok és eszközök ráadásul meg is könnyítik számukra, hogy virtuálisan leskelődjenek a csapattagok válla fölött. Az állapotjelzők, amelyek azt mutatják, hogy az alkalmazottak a számítógépük előtt ülnek-e, igazi áldást jelentenek egy mikromenedzser számára.

Az International Data Corporation piackutató cég 2022 júliusi felmérése szerint a legalább 500 alkalmazottal rendelkező észak-amerikai munkáltatók 68%-a használ valamilyen, a munkavállalókat ellenőrző szoftvert. A Digital.com egy másik, 1250 amerikai munkáltató körében végzett 2021 szeptemberi felmérése pedig azt mutatta, hogy azok közül, akik azt mondták, hogy használnak megfigyelőszoftvert, közel 90% bocsátott már el munkavállalókat emiatt.

Néhány alkalmazott már olyan eszközökbe is beruház, mint az "egérrázók", amelyek aktívan tartják a státuszukat, így elkerülhetik a folyamatos ellenőrzést.

"Természetesen a mikromenedzsmentet nem mindig a rosszindulat szüli" - hangsúlyozza De Stobbeleir. A helikopter-főnökök egy része egyszerűen csak azért próbál folyamatosan kapcsolatot tartani a kollégákkal, hogy a távmunkások érezzék a támogatást és kötődjenek a csapathoz.

A szakértők szerint azonban, függetlenül a vezető szándékától, a mikromenedzsment szinte mindig negatív következményekkel jár - minden érintett számára.

"A mikromenedzsment bizonyos mértékig a rossz vezetési gyakorlatból és az irányításátadási-képesség hiányából eredő magatartás" - mondja Mark Williams, a WorkJam EMEA ügyvezető igazgatója, aki a termelékenység javítását célzó digitális eszközöket fejleszt, és rendszeresen dolgozik olyan vállalatokkal, ahol az alkalmazottak mikromenedzsmenttel vádolják a főnökeiket.

Ennek az a következménye, hogy az emberek úgy érzik, alulértékelik, ötleteit és gondolatait nem veszik komolyan. Ezért fokozatosan elszakadnak a vállalattól és az általa képviselt márkától is. 

Ez pedig végső soron a felmondások számának növekedését eredményezheti.

Sadan szerint a mikromenedzsment könnyebben kezelhető személyes környezetben, hiszen ilyenkor a vezetők kevésbé tolakodó módon tudják szemmel tartani a kollégákat. Amikor azonban mindez állandó e-mailek vagy hívások formájában jelentkezik, sokkal erőteljesebb a munkahelyi kapcsolatokra gyakorolt romboló hatás. A vezető egyre több frusztrációt és szorongást okoz, ami csökkenti a motivációt, az elköteleződést, végül pedig az emberek elmennek a cégtől.

Léteznek hosszabb távú hatások is, amelyek végigkísérhetik a munkavállalókat egész pályafutásuk során. Ha ugyanis valakit túl sokáig mikromenedzselnek, végül képtelenné válik az önálló feladatvégzésre, nem fog tudni kilépni a komfortzónájából, rezilienciája drasztikusan csökken. A kreativitás, a kritikus gondolkodás és a magabiztosság minden szervezet és egyéni karrier fejlesztésének is a kulcsa. 

Ráadásul maguk a mikromenedzserek sem járnak jól.

"Nagyon gyakran látjuk, hogy ezek a vezetők rendkívül stresszesek. Úgy érzik, olyan munkát végeznek, ami mások feladata lenne. Ennek következtében nem koncentrálnak eléggé a stratégiára, a hosszú távú tervezésre, hiszen a napi működési kérdésekkel pepecselnek" - magyarázza Sadan.

Mivel a home office megváltoztatta a munkahelyeket, a vezetők új módszereket kerestek a csapataikkal való kapcsolattartásra, például arra, hogyan értékeljék a jó teljesítményt, ha fizikailag nem látják, mi is történik valójában.

"Ez egy tanulási folyamat" - mondja De Stobbeleir. Szerinte a távmunka és a hibrid munkavégzés általánossá válásával a helikopter-főnökök idővel valószínűleg megnyugszanak, és megtanulják, hogyan alakítsanak ki bizalmi légkört a távollévőkkel is.

Alison reméli, hogy ez így lesz. Addig is részt vesz a napi Zoom megbeszéléseken, és a lehető legudvariasabban válaszol a folyamatosan érkező e-mailekre. Reméli, hogy egy ponton a főnöke rájön majd, hogy képes elvégezni a munkáját anélkül, hogy állandóan a válla fölött lebegne. Egyelőre azonban ez az idő még nem jött el.

Fordította: Willin-Tóth Kornélia

Fotó: unsplash.com

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk

Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk