kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Így kell egy főnökkel kommunikálni!

Ha az előző akadályokat sikerrel vetted, főnököddel való viszonyod javult, világosak számodra a veled kapcsolatos elvárásai, jobban élvezed a munkádat. Megkapod a szükséges elismerést, a hatékony munkához szükséges információkat és erőforrásokat, segít elhárítani a csapat munkáját akadályozó tényezőket. Jó esetben nőtt a hatásköröd és a szakmai respekted is és a szakmai előmeneteled esélye is. Jöhetnek a haladóbb lépések.

Légy az időzítés mestere és kommunikálj hatékonyan

A vezetőknek általában időből van legkevesebb, ezért minél rövidebb idő alatt minél pontosabb üzenetet kell célba juttatnod akár írásban akár szóban és amellett, hogy megnyomtad az ADÁS gombot, lehetőleg győződj meg róla, hogy ő megnyomta a VÉTELT. Fentiek megkönnyítésére alkalmazkodj a főnök kommunikációs stílusához.

  • Inkább gyorsan és impulzívan dönt, vagy szereti elmélyülten elemezni a rendelkezésre álló adatokat? Ha kell, hagyj neki időt, de vasald be rajta az eredményt.
  • A nagy összefüggéseket nézi, vagy szeret elmerülni a részletekben? Ennek megfelelően tálald a problémákat, ötleteket is!
  • Hangosan gondolkodik, vagy csak a végeredményt mondja? Légy partnere, ha szüksége van rá!
  • Bevon másokat, vagy egyedül elemez és dönt? Állj rendelkezésre és segítsd a munkáját, ha igényli.
  • Érzelmes és temperamentumos, vagy hideg racionális? Nem kell neked is ilyennek lenned, de ismerd meg!
  • Fontos számára az esztétikus tálalás, vagy elég, ha egy cetlin megvannak a sarokszámok? Ne csiszolj fényesre olyan dolgokat, amelyeket észre sem vesz. De ha az kell neki, ragyogjon a prezentációd!

    Időzítés:

  • Légy proaktív! Inkább te kezdeményezz, minthogy kérni kelljen és várni kelljen rád
  • Ha megbeszélésetek van, mindig pontosan érkezz!
  • A saját vezetőjével való meetingje után hagyd békén (ha feladatot, vagy letolást kapott, ilyenkor hajlamosabb továbbadni)!
  • A folyosó, liftben, ebédlőben, vagy a dohányzóban mindig lehet pár perce, készülj fel úgy, hogy el tudd mondani közlendőd figyelem felkeltő részét ennyi idő alatt
  • Tájékozódj, illetve vedd észre, ha éppen ráér, ekkorra időzítsd a hosszabb témákat!

    Írásban:

  • Röviden és lényegre törően írj, kerüld a magyarázó és főleg a magyarázkodó körmondatokat!
  • Ha szépnek kell lennie, tényleg legyen szép!
  • A Follow-up-ok esetén emeld ki a lényeget (eredmények, döntési pont, határidő, felelős)
  • Ha egy levelet küldesz át, amely érdekes lehet, írj hozzá egy pár mondatos összefoglalót, mi ez, miért küldöd és neked mi a véleményed róla
  • Ne áraszd el CC-zett levelekkel és olyan üzenetfolyamokkal, amelyekből csak lefelé lapozásokkal derül ki a lényeg
  • Ha baj van, időben szólj! A főnökök sokkal jobban utálják, az utolsó pillanatban kiderülő problémákat, mint az időben jelzett gondokat. Inkább írj is, hogy nyoma maradjon annak, hogy jelezted
  • Nagyon fontos, hogy ügyelj a helyesírásra és a nyelvtanra!

    Szóban:
  • Légy rövid és lényegre törő!
  • A beszélgetés végén összegezd röviden amit hallottál, hogy elkerüld az esetleges félreértést
  • Egyszerre csak egy rossz hírt közölj és lehetőleg csomagold be két, vagy több jó hír közé!
  • Meetingekre, projekt review-ra mindig felkészülten érkezz, hogy le tudjatok ásni a részletekig ha szükséges. Kellemetlen, ha a főnöknek van néhány kérdése a számok hátteréről és egyikre sem tudsz kapásból válaszolni

    Ismerd fel a főnök gyengéit és kovácsolj belőlük előnyt

    Mivel a főnök is ember, neki is lehetnek frusztráló gyengéi. Jó esetben ezek csak számára okoznak stresszt, rohanást és pluszmunkát, de a legtöbb esetben azzal járnak, hogy egyrészt csökken munkájának hatékonysága, másrészt a beosztottjaira, így rád is több teher hárul emiatt. Vegyünk át néhány gyakoribb problémát és lehetséges megoldásokat:

  • Döntésképtelenség, halogatás
  • Nem kellő körültekintéssel hozott döntések
  • A munkák átpasszolása a beosztottaknak akár időzavar, akár inkompetencia miatt
  • Köntörfalazás a problémák, konfliktusok felvállalása helyett
  • Saját főnökével való konfrontációra való képtelenség

    A főnököt ezekben a helyzetekben támogatni nem csak szép gesztus, amelyért hálás lesz, de remek alkalom a védett környezetben való gyakorlásra is amely jól jöhet a karriered építése szempontjából. Ebből a szempontból a főnök minden gyengéje, vagy hiányossága remek tanulási lehetőséget jelenthet számodra. Minél többet teszel, annál jobban kitűnsz kollégáid közül, annál inkább javítod saját főnököd, sőt a felsőbb vezetés veled kapcsolatos percepcióját. A következő stratégiák mentén tudsz leginkább előnyt kovácsolni főnököd gyengéiből:

  • Fedezd őt a krízishelyzetekben - Ha olyankor történik valami azonnali beavatkozást igénylő esemény, ha a főnök éppen üzleti úton vagy szabadságon van, két választási lehetőséged van: magasabb szintre eszkalálod a problémát, ezzel a csapatodra és a főnökre is rossz fényt vethetsz, vagy megoldod saját hatáskörben. Ha szakmailag ehhez kellően felkészült vagy, okosan teszed, ha felvállalod a döntést és annak megfelelően kezeled a kialakult helyzetet. Ekkor a felelősség és a dicsőség is a tiéd és a főnököd is hálás, hogy a felmerült problémát saját hatáskörben profi módon elhárítottad.

  • Ellensúlyozd a hiányosságait - A közös munka során minden lehetőséged adott, hogy feltérképezd a főnököd gyenge pontjait és segítsd őt ezeken a területeken. Ő a csapat kapitánya és a csapat sikere érdekében támogasd őt, így mindkettőtök neve sikeres projektekhez kapcsolódhat.

    Ha fenti két területen eredményesen tudod őt támogatni, a főnököd számára kimondatlanul is nyilvánvaló lesz, hogy ismered a kvalitásait és bízhat a lojalitásodban, támogatásodban és képességeidben. A korábbi hierarchikus viszony helyett kialakítottál egy erős partneri kapcsolatot.

    Egy dologra ügyelj még:
    Tartsd meg magadnak a véleményedet - Nagyon figyelj oda, kinek mit mondasz róla. Az elégedetlenség és a feszültség miatt könnyen kicsúszhat néhány negatív megjegyzés a szádon a kollégák előtt. Lehet olyan is köztük, akivel jóban van, vagy pletykás, vagy kifejezetten jó pontot akar szerezni azáltal, hogy visszamondja neki, amit tőled hallott. Egy ilyen malőr percek alatt képes romba dönteni a gondosan felépített, jól működő kapcsolatot.

    A cikkekben szereplő tanácsok kipróbált, működő módszerek, az alkalmazotti lét bármely szintjén hatékonyan használhatók, a gyártósortól egészen a középvezetői szintig, sőt bizonyos elemeket akár a felső vezető is bevethet a regionális vezetői réteggel, vagy a tulajdonosi körrel.
    Természetesen minden vezető más és a cégek szervezeti kultúrája is egyedi, így az alkalmazott módszert ezeknek megfelelően kell megválasztani. A változtatás elkötelezett, kitartó munkát igényel, amely azonban minden esetben megéri a befektetett energiát.

    Izsó Gábor
    vezetői tanácsadó, coach
    az Üzleti Coach Egyesület tagja

    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

    Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

    Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

    Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

    Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

    A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk