Megjelent: 6 hónapja

Jelöltélmény: Hogyan hat az üzleti sikerre a jelentkezőkkel való bánásmód?

A jelentkezők jó vagy rossz kezelése nem csupán a munkáltatói márkára, hanem az üzletre is hatással van. Sőt, aki méltánytalanságot tapasztal álláskeresőként, még kapcsolati hálójában is terjeszti érzéseit cégünkről. Varga Krisztina személyzeti tanácsadó több részes cikksorozatban mutatja be, hogyan lehet jó jelöltélményt adni, milyen csapdákba ne sétáljunk bele és milyen jó gyakorlatokat látott.

images

Az elmúlt években erőteljesen megváltozott a munkaerőpiac: a „kereslet- kínálat egyensúly” felborult, és a munkavállalót keresők egyöntetű véleménye, hogy nincs „ember” a piacon. Azt gondolom, csak félig tudok egyetérteni a fenti állítással.

Mi is lehet a háttérben? Nem találjuk meg a jelölteket a szokásos csatornákon, vagy a lehetséges jelentkezőknél nem tudjuk elérni, hogy érdekelje őket a folyamat, hogy jelöltté váljanak.

Miből is tevődik össze a jelöltek tapasztalata és miért fontos ez? A „social media” használata felerősítette az információáramlást, és a jelöltek megosztják tapasztalataikat az álláskeresés során. Gyorsan kiderül, milyen bánásmódban részesültek a folyamat alatt, hogyan értékelték képességeiket, milyen ajánlatot kaptak.
Az egymás iránti tisztelet, az erőfeszítések értékelése a pályázóknál nem fejeződhet be egy „nem Önt választottuk” e-maillel, vagy még rosszabb esetben hallgatással. A kutatások szerint ez nem csak a munkáltatói márkánkat képes lerontani, de kihathat a cég forgalmára is.

Alapvetésként fogadjuk el, hogy ez a folyamat mindkét oldalon - a túlterheltségéből fakadóan is - tele van hibalehetőségekkel és érzelmileg megterhelő folyamat. A kölcsönös tisztelet, egymás tévedéseinek elfogadása és megfelelő kommunikációja máris javíthat a helyzeten.

Elsőként is tisztázzuk, mit jelent az a szó, hogy jelentkező és jelölt?

Tudományosan fogalmazva, a „jelölt” az, aki jelentkezik az állásra és megfelelő végzettséggel, tapasztalattal bír az általunk betölteni kívánt pozícióra.  A „jelentkező” csak akkor lesz jelölt, amikor bizonyos fázisokon túljut a kiválasztási folyamatban. Ez lehet akár jelentős része is a kiválasztásnak, vizsgálva a toborzó cégek vagy a HR működését.  A jelentkező részt vehet több csatornás tesztelésen, interjúsorozaton, mielőtt potenciális jelölt válik belőle. 

Mi történik addig a jelentkezővel? Itt követjük el az első hibákat, amikor a jelentkezőkkel másként foglalkozunk. Ő csak akkor kerül megfelelő szinten az érdeklődés központjába, amikor az előzetes szűréseken sikeresen átjutott, és a profil szempontjából szükséges kritériumoknak megfelel.

A szükséges, de elégséges kritériumok a profil megalkotásakor:

Ez olyan, mint amikor párt keresünk magunknak.
Leírjuk az összes olyan szempontot, amit elvárunk a másiktól.....milyen hosszú is ez a lista?  Sokszor 10-100 jellemző is belekerülhet. A sikeres párkeresők tapasztalhatják, hogy ez a rendszer mennyire nem működik, hogyan eshetünk szerelembe valakivel, aki csak bizonyos pontjaiban felel meg az előzetesen felállított kritériumrendszerünknek. Épp ezért szoktam javasolni, hogy fogalmazzuk meg azt az 5 kritériumot, ami valóban fontos, és koncentráljunk utána a megérzéseinkre. Ugyanez igaz a munkavállaló keresésekor is.  Vegyük figyelembe a vállalati kultúrát, mérjük a csapatba beillesztés szempontjait, az egyéni fejlesztési lehetőséget, coacholhatóságot, és azokat az alkati sajátosságokat, amik nem változtathatók-tanulhatók.

A napokban beszéltem egy jelentkezővel, aki pár éves operátori gyakorlattal a háta mögött lett értékesítő. A cég, aki kiválasztotta, a jelentkező ambícióját, alkatát nézte és jó érzékkel látta meg benne a lehetőséget.

A jelentkezők is tehetnek a folyamat javításáért, önfejlesztéssel, önismerettel, és a kompetenciáikat tükröző korszerű önéletrajzzal, hogy ebben a felgyorsult, pozíció megnevezés szempontjából is sokszínű világban megtalálják a számukra alkalmas állást és cégtípust.

Tekintsünk a jelentkezőre vásárlóként, aki venni szeretne tőlünk valamit

Aki jól érzi magát az üzletünkben, akkor is jó hírünket viszi, ha éppen nem sikerült vásárolnia. Ugyanakkor, ha nem elégedett, ha számára nem volt kellemes a találkozás, akkor biztosak lehetünk benne, hogy erről beszélni fog másokkal, elmondja a barátjának vagy a családjának, a hír terjed, és ebből nehéz pozitívan kijönni.
A Harvard Business Review szerint a pozitív tapasztalatokkal rendelkező ügyfelek 140%-kal több pénzt költenének egy bizonyos vállalatnál, mint azok a jelöltek, akik negatív tapasztalatról számoltak be (Kriss, 2014).
Erre már vannak hazai jó gyakorlatok is, főként a fogyasztási termékekkel foglalkozó cégek ismerték fel a jelentőségét és egyben a veszélyt, hogy nem csak a munkáltatói márka sérülhet.  Ennek elkerülésére és a márka erősítésére találták ki, hogyfájdalomdíjjal, termék-vagy szolgáltatás csomaggal jutalmazzák a bejutáshoz közel kerülő jelölteket. Eredmény? Megmarad a jó emlék, legközelebb is megkereshető a munkavállaló és viszi jó hírünket.

Megállapíthatjuk, hogy ez az elhanyagolt jelentkező kezelési terület valójában egy fontos része márkánknak.

Varga Krisztina személyzeti tanácsadó, szervezetfejlesztő, executive coach,  a WorkPlus Hungary Kft. ügyvezetője

Varga Krisztina, Workplus-

 

Folytatjuk. Cikkünk következő részében a jelöltkezelés pozitív és negatív gyakorlatát és hatásait vizsgáljuk.

  • 2022.08.29Mit tegyél, hogy tőled vásároljanak? Értékesítése mindig szükség van; nem csak akkor, ha a cégnek jól megy, de akkor is, amikor nehéz időszak következik. Részletek Jegyek
  • 2022.09.28 recruiTECH BLUE Kékgalléros foglalkoztatók, termelő logisztikai vállalatok = recruiTECH BLUE konferencia, ahol újra a fizikai toborzáson lesz a hangsúly. Harmadik országbeliek foglalkoztatása, szállásoltatás, online toborzás, outsourcing és még számos aktuális téma! Részletek Jegyek
  • 2022.10.05Tréning Kerekasztal Konferencia 2022. Folytonos változások, aggodalom, stressz, hybrid működés, motivációvesztés, soha nem látott fluktuáció - napjainkban számos már korábban is tapasztalt és rengeteg új kihívással küzdenek a cégvezetők, HR és képzési szakemberek. Az idei Tréning Kerekasztal konferencia több évtizedes hagyományt követve az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Részletek Jegyek
  • 2022.11.09Új EU-s irányelvek a Munka Törvénykönyvében Jelentős munkaügyi adminisztratív feladat ősz elején - két irányelv átültetésével módosul a munka törvénykönyve. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mitől vonzó egy munkaadó?

A telekommunikációs szektor “Legvonzóbb munkaadója” címet nyerte el a Yettel Magyarország Zrt. (még az előző márkanéven) a Randstad... Teljes cikk

Így bánjunk a pályázókkal állásinterjún

Egy udvariatlan irodai portás is romba dönthet egy kiválasztási folyamatot – figyelmeztet cikksorozata negyedik részében Varga Krisztina személyzeti... Teljes cikk

Itt van 22 megbízható munkaadó - eredményt hirdettek

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) éves taggyűlésén 22 tagvállalat vehette át a „Megbízható Munkaadó 2022/23“ címet. Teljes cikk

Facebook