Jelöltélmény: Hogyan hat az üzleti sikerre a jelentkezőkkel való bánásmód?
A jelentkezők jó vagy rossz kezelése nem csupán a munkáltatói márkára, hanem az üzletre is hatással van. Sőt, aki méltánytalanságot tapasztal álláskeresőként, még kapcsolati hálójában is terjeszti érzéseit cégünkről. Varga Krisztina személyzeti tanácsadó több részes cikksorozatban mutatja be, hogyan lehet jó jelöltélményt adni, milyen csapdákba ne sétáljunk bele és milyen jó gyakorlatokat látott.

Az elmúlt években erőteljesen megváltozott a munkaerőpiac: a „kereslet- kínálat egyensúly” felborult, és a munkavállalót keresők egyöntetű véleménye, hogy nincs „ember” a piacon. Azt gondolom, csak félig tudok egyetérteni a fenti állítással.
Mi is lehet a háttérben? Nem találjuk meg a jelölteket a szokásos csatornákon, vagy a lehetséges jelentkezőknél nem tudjuk elérni, hogy érdekelje őket a folyamat, hogy jelöltté váljanak.
Miből is tevődik össze a jelöltek tapasztalata és miért fontos ez? A „social media” használata felerősítette az információáramlást, és a jelöltek megosztják tapasztalataikat az álláskeresés során. Gyorsan kiderül, milyen bánásmódban részesültek a folyamat alatt, hogyan értékelték képességeiket, milyen ajánlatot kaptak.
Az egymás iránti tisztelet, az erőfeszítések értékelése a pályázóknál nem fejeződhet be egy „nem Önt választottuk” e-maillel, vagy még rosszabb esetben hallgatással. A kutatások szerint ez nem csak a munkáltatói márkánkat képes lerontani, de kihathat a cég forgalmára is.
Alapvetésként fogadjuk el, hogy ez a folyamat mindkét oldalon - a túlterheltségéből fakadóan is - tele van hibalehetőségekkel és érzelmileg megterhelő folyamat. A kölcsönös tisztelet, egymás tévedéseinek elfogadása és megfelelő kommunikációja máris javíthat a helyzeten.
Elsőként is tisztázzuk, mit jelent az a szó, hogy jelentkező és jelölt?
Tudományosan fogalmazva, a „jelölt” az, aki jelentkezik az állásra és megfelelő végzettséggel, tapasztalattal bír az általunk betölteni kívánt pozícióra. A „jelentkező” csak akkor lesz jelölt, amikor bizonyos fázisokon túljut a kiválasztási folyamatban. Ez lehet akár jelentős része is a kiválasztásnak, vizsgálva a toborzó cégek vagy a HR működését. A jelentkező részt vehet több csatornás tesztelésen, interjúsorozaton, mielőtt potenciális jelölt válik belőle.
Mi történik addig a jelentkezővel? Itt követjük el az első hibákat, amikor a jelentkezőkkel másként foglalkozunk. Ő csak akkor kerül megfelelő szinten az érdeklődés központjába, amikor az előzetes szűréseken sikeresen átjutott, és a profil szempontjából szükséges kritériumoknak megfelel.
A szükséges, de elégséges kritériumok a profil megalkotásakor:
Ez olyan, mint amikor párt keresünk magunknak.
Leírjuk az összes olyan szempontot, amit elvárunk a másiktól.....milyen hosszú is ez a lista? Sokszor 10-100 jellemző is belekerülhet. A sikeres párkeresők tapasztalhatják, hogy ez a rendszer mennyire nem működik, hogyan eshetünk szerelembe valakivel, aki csak bizonyos pontjaiban felel meg az előzetesen felállított kritériumrendszerünknek. Épp ezért szoktam javasolni, hogy fogalmazzuk meg azt az 5 kritériumot, ami valóban fontos, és koncentráljunk utána a megérzéseinkre. Ugyanez igaz a munkavállaló keresésekor is. Vegyük figyelembe a vállalati kultúrát, mérjük a csapatba beillesztés szempontjait, az egyéni fejlesztési lehetőséget, coacholhatóságot, és azokat az alkati sajátosságokat, amik nem változtathatók-tanulhatók.
A napokban beszéltem egy jelentkezővel, aki pár éves operátori gyakorlattal a háta mögött lett értékesítő. A cég, aki kiválasztotta, a jelentkező ambícióját, alkatát nézte és jó érzékkel látta meg benne a lehetőséget.
A jelentkezők is tehetnek a folyamat javításáért, önfejlesztéssel, önismerettel, és a kompetenciáikat tükröző korszerű önéletrajzzal, hogy ebben a felgyorsult, pozíció megnevezés szempontjából is sokszínű világban megtalálják a számukra alkalmas állást és cégtípust.
Tekintsünk a jelentkezőre vásárlóként, aki venni szeretne tőlünk valamit
Aki jól érzi magát az üzletünkben, akkor is jó hírünket viszi, ha éppen nem sikerült vásárolnia. Ugyanakkor, ha nem elégedett, ha számára nem volt kellemes a találkozás, akkor biztosak lehetünk benne, hogy erről beszélni fog másokkal, elmondja a barátjának vagy a családjának, a hír terjed, és ebből nehéz pozitívan kijönni.
A Harvard Business Review szerint a pozitív tapasztalatokkal rendelkező ügyfelek 140%-kal több pénzt költenének egy bizonyos vállalatnál, mint azok a jelöltek, akik negatív tapasztalatról számoltak be (Kriss, 2014).
Erre már vannak hazai jó gyakorlatok is, főként a fogyasztási termékekkel foglalkozó cégek ismerték fel a jelentőségét és egyben a veszélyt, hogy nem csak a munkáltatói márka sérülhet. Ennek elkerülésére és a márka erősítésére találták ki, hogyfájdalomdíjjal, termék-vagy szolgáltatás csomaggal jutalmazzák a bejutáshoz közel kerülő jelölteket. Eredmény? Megmarad a jó emlék, legközelebb is megkereshető a munkavállaló és viszi jó hírünket.
Megállapíthatjuk, hogy ez az elhanyagolt jelentkező kezelési terület valójában egy fontos része márkánknak.
Varga Krisztina személyzeti tanácsadó, szervezetfejlesztő, executive coach, a WorkPlus Hungary Kft. ügyvezetője
Folytatjuk. Cikkünk következő részében a jelöltkezelés pozitív és negatív gyakorlatát és hatásait vizsgáljuk.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
2025-ben már tizenötödik alkalommal hirdettek győzteseket Az Év Irodája versenyen. Ráadásul idén nem csak magyarországi, hanem külföldi irodák is... Teljes cikk
Mérnök leszel vagy kutató? Sajnos, ez a kérdés még mindig ritkán hangzik el a pályaválasztás előtt álló fiatal lányok körében. A Lányok Napja... Teljes cikk
A fogyasztói benyomás kulcsszerepet játszik az üzleti sikerben, a legtöbb cég azonban mégsem rendelkezik erre vonatkozó átfogó stratégiával; az... Teljes cikk
- Álláskeresés nyáron? Készülj extra körökre! 3 hete
- Ennyit számít a jelöltélmény a cég leendő dolgozóinak 1 hónapja
- Egyértelművé vált: egy jó szakma és a jó szakember is aranyat ér 2 hónapja
- Állásinterjún használható csalóprogramot fejlesztettek, kirúgták őket a Columbiáról 2 hónapja
- Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket? 3 hónapja
- Mit vegyél fel az állásinterjúra? Így öltözködj, hogy komolyan vegyenek! 3 hónapja
- Pusztai Krisztinát nevezte ki HR igazgatójának a Citibank 3 hónapja
- Nincs mozdíthatatlan munkavállaló: interjú Varga Péterrel, a Manpower ügyvezetőjével 3 hónapja
- Új HR vezető a Schneider Electric dunavecsei gyárában 3 hónapja
- Az állásinterjú nem színjáték 5 hónapja
- Így készüljünk fel a béralkura az állásinterjún 5 hónapja