Jó munkahelyen hatékonyabb a munka
A cégeknek is megérné óvni a dolgozók egészségét, a munkáltatók mégsem áldoznak erre eleget. Pedig éppen a munkaadók érdeke lenne, hogy a munkavállalók a lehető legkevesebb időre essenek ki a munkából betegségük miatt. A jelenlegi helyzeten egy uniós kampány is próbál változtatni.
A magyar nők sem állnak jobban: 58 betegség nélkül eltöltött évükkel hátulról a második helyen végeztek az európai ranglistán. A kiadványt egyébként a nyáron Brüsszelben megrendezett Munkahelyi Egészségfejlesztés címet viselő konferencia háttéranyagaként prezentálták, külön kiemelve, hogy a tagállamok közti különbségek csökkentése, a lakosok egészségi állapotának javítása az európai gazdaság versenyképességének záloga. Így a munkáltatónak éppúgy felelőssége, sőt érdeke, hogy alkalmazottai minél ritkábban betegedjenek meg.
Megtérülő befektetés
Az EU kimutatásai alapján jelenleg 1,2 milliárd euró veszteséget okoz évente a hiányzások finanszírozása a közösségben. A dolgozók egészségére költött 1 euró ezzel szemben 2-3-szoros megtérülést is hozhat: a távollétek csökkentésével nő a termelékenység, mérséklődnek a táppénzkiadások és a kieső munkaerő helyettesítésével járó egyéb ráfordítások. Az Országos Egészségfejlesztési Intézet (OEFI) adatai szerint csak Magyarországon évi 400-500 milliárd forintot lehetne ilyen módon megspórolni.
Amennyiben egy cég a munkavállalók egészségi állapotára felelősen odafigyel, komoly megtakarításokat érhet el. Kapás Zsolt, az Egészségesebb Munkahelyekért Egyesület elnöke egy olyan vállalat példáját hozza fel, ahol különösen sok volt a mozgásszervi megbetegedés, s emiatt az alkalmazottaknak rendszeresen kezelésre kellett járniuk.
A céget mintegy 60 millió forintnyi, a távollétekkel kapcsolatosan fellépő költség terhelte évente. Miután e pénz alig egytizedéért felállítottak a vállalatnál egy rendelőt, szakorvossal, s így a kezelések időigényét optimalizálták, a kiesett munkaidőt lényegesen sikerült lefaragni; a ráfordítás néhány hónap alatt megtérült.
Az EU kutatja a megoldási lehetőségeket
A költségcsökkentés és az egészségfejlesztés összehangolására az Európai Bizottság még nem találta meg az általános receptet, de 2005 óta legalább már kutatja a legígéretesebb megoldásokat. Hasonló céllal mutatták be a konferencián a Move Europe néven futó kampányt, amelynek keretében most 26 európai országból keresik a legjobb példákat a munkahelyi egészségfejlesztésre.
Magyarországon főként mentalitásváltást, értékképzést szeretnénk kezdeményezni, nálunk ugyanis még nem divat a munkavállalókkal való törődés - véli Gábor Edina, az OEFI igazgatója, a Move Europe Magyarországi kampányának koordinátora. Ő úgy látja, a munkahelyi egészségfejlesztésből itthon még hiányzik a rendszerszemlélet.
A vállalatok 80 százaléka már tesz valamit
Egyesek a dohányzás ellen lépnek fel, mások szűréseket vagy családi napot rendeznek, többen osztanak fitneszbelépőket, sőt néhány cég még rekreációs szakembert is alkalmaz, de szinte sehol sem hatja át ez a gondolat az egész szervezetet.
Főként a multinacionális és kormányzati cégek mozgósíthatók könnyen; a nagyvállalatok 80 százaléka már ma is tesz valamit a dolgozók egészségéért. Ugyanakkor nemzetközi jelenség, hogy a kis- és középes vállalkozások viszonylag passzívak, s információhiánnyal is küzdenek e téren. Ez nálunk sincs másként, holott az 50 fősnél kisebb cégeknél 1,5 millióan dolgoznak. A kkv-knál gyakran még a munkavédelmi szabályok betartása is kérdéses - fűzi mindehhez Kapás Zsolt.
Apró trükkök
Egyébiránt a munkahelyi produktivitás apró trükkökkel és extrém kényelmi szolgáltatásokkal is javítható. Az angolszász világban például már számos céget megihletett a mediterrán szieszta - igaz, szigorúan tudományos alapon. A munkahelyi szundikálás divatja a New York-i Cornell Universityről indult, ahol néhány kutató önfeláldozó kísérletezéssel kimutatta: félórás szundikálás után órákig produktívabb az ember, így összességében megéri hagyni ledőlni a dolgozókat.
Hasonló alapvetésre építve januárban megnyílt New York első fizetős alvószalonja is, a Yelo. A környékbeli menedzserek pillanatok alatt megtöltötték az előjegyzési naptárat, hogy 12-24 dollárt fizessenek 20-40 perc szunyókálásért az ebédszünetükben - illatanyagokkal dúsított levegőben, saját hálófülkében és kasmírtakaró alatt. Az időtényező nagyon fontos: 40 percnél többet nem ajánlott hunyni, ez után ugyanis már sokkal nehezebb az ébredés, a nap hátralévő része inkább szenvedés lesz.
A szintén amerikai MetroNaps nevű cég más úton indult el; futurisztikus húsevő gömbre emlékeztető, félhomályt és csendet biztosító, adott esetben az iroda közepére elhelyezendő alvókabinjaikat cégeknek próbálják értékesíteni. A termékre az Egyesült Államok után immár Ausztráliában és Nagy-Britanniában is van rá igény, s a Procter & Gamble német központja révén nemrégiben a kontinentális Európából is befutott az első megrendelés.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk