16 ezer diák vett részt a természettudományos szakokat népszerűsítő programban
A magyar felsőoktatásban nagy hagyományokkal rendelkeznek a természettudományos szakok, mégis egyre kevesebben jelentkeznek ezekre.
A napokban lezárult az ELTE IK, az ELTE TTK és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság közös, MTMI (Matematikai, Természettudományi, Műszaki és Informatikai tudományterületek) szakokat és pályákat a középiskolások körében népszerűsítő projektje. A négyéves futamidejű projekt 440 millió forint támogatást nyert el arra a célra, hogy Budapesten és Szombathelyen a felsőoktatásba való bekerülést elősegítő, a technológiai fejlődés által létrehozott új oktatási stratégiákra és módszertanokra épülő készségfejlesztő és kommunikációs programokat szervezzen, valamint népszerűsítse az MTMI szakokat a felsőoktatásba bekerülni vágyó diákok körében.
A magyar felsőoktatásban nagy hagyományokkal rendelkeznek a matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai (MTMI) szakok. Az itt végzett hallgatóknak kiemelkedő elhelyezkedési lehetőségeik vannak a munkaerő-piacon, mégis egyre kevesebben jelentkeznek ezekre a szakokra. Szakemberek szerint ez egyértelműen a motiváció hiányára, a pályaorientáció hiányosságaira, a közoktatási MTMI képzés problémáira vezethető vissza, valamint arra, hogy a középiskolás diákok nem – vagy tévesen – látják azt, hogy mi lesz belőlük egy-egy adott szak elvégzése után. Tanulmányok kimutatták azt is, hogy az ország kevésbé fejlett régióiból átlagnál is alacsonyabb a felsőoktatás MTMI szakjaira jelentkező diákok száma.
Az ELTE IK, az ELTE TTK és a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság programjának elsődleges és közvetlen célja volt, hogy elősegítse a felsőoktatás MTMI szakjaira való bekerülést az ELTE-n, javítsa a hátrányos földrajzi, társadalmi, gazdasági helyzetből származó fiatalok képzettségi szintjét és elősegítse a felsőfokú végzettséghez történő jutásukat az MTMI szakokon, fokozza a matematikai, természettudományi, informatikai, műszaki (MTMI / STEM) szakokra való jelentkezések számát, közvetett célként pedig csökkentse a területen jelentkező szakemberhiányt és javítsa a foglalkoztatottsági arányokat a hátrányos helyzetű régiókban is.
A projekt keretein belül szervezett 719 szakmai rendezvényen közel 16 000 tanuló vett részt, ezek között voltak az ELTE-n szervezett egyetemi nyílt napok, több éven keresztül megrendezett Kutatók Éjszakája programok és számos szakmai, iskolai ismeretterjesztő és képzésismertető előadás és roadshow.
A VálaszOnline május 5-ei podcastjében Szakmány Csaba kémia- és fizikaszakos tanárt (ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium) és Weiszburg Tamás professzort (ELTE TTK Környezettudományi Centrum) kérdezték a természettudományos képzésről, és mint a beszélgetésből kiderült,
- a 2022-es felvételi eljárásban fizikaszakos tanárnak első helyen 22-en, kémiaszakosnak 25-en jelentkeztek, és a szakon 25-50 százalékos a lemorzsolódás
- előfordul, hogy három iskolának csak egy kémiatanára van
- biológiára idén 70-en jelentkeztek
- nagyfokú, többszöröző béremelés nélkül a tanárok fogyása megállíthatatlan
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk
A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk
Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk
- Bérpapírjaikkal vonultak a minisztérium elé a felsőoktatási dolgozók 2 hete
- Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről 2 hete
- 75-150 millió forint támogatással képezhetik munkavállalóikat a cégek - Még elérhető az év slágerpályázata 2 hete
- A középiskolai felvételi jelentkezések április 8. és 10. között módosíthatók 3 hete
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 1 hónapja
- Megkezdődik az E-felvételi ügyintézési időszaka 1 hónapja
- Kárpótlás az Erasmusért: a világ bármely egyetemére eljuthatnak a magyar diákok ezzel az ösztöndíjprogrammal 1 hónapja
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 1 hónapja
- Pölöskei Gáborné: az idei év a látványos fejlesztések éve lesz a szakképzésben 1 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- Egy egyetemi hallgató egy évvel a diplomája megszerzése után többet keres, mint korábbi egyetemi oktatója 1 hónapja