Megjelent: 3 éve

Magasabb a bér, mégis kevés buszsofőr

Hiába magasabbak a bérek, ahogy a MÁV-nál, úgy a BKK-nál és a Volán-társaságoknál is problémát jelent a munkaerőhiány, főleg vidéken van kevés buszsofőr - írja a Magyar Nemzet.

Néhány napja számoltunk be róla, hogy hiába kaptak bérkorrekciót, akkora a munkaerőhiány a MÁV-nál, hogy jutalékot fizetnek, ha valaki olyan személyt ajánl be, aki végül munkába is áll.

A Magyar Nemzet információi szerint, a busztársaságoknál is kevesebb az ember, mint amennyire szükség lenne. A BKV-nál például legalább 150-200 sofőr hiányzik. Az érdekképviseletek itt 500 emberről beszélnek; más szakszervezeti képviselők szerint ekkora lehet a munkaerőhiány a vidéki Volán-társaságoknál is.

A lap úgy tudja míg egy kezdő BKV-sofőr 180-200 ezer forintot is megkeres egy hónapban, addig a vidéki buszvezetők átlagosan nettó 130-170 ezret kapnak.

A Volánbusz Zrt. tájékoztatása szerint a cégnél nettó 170 ezer forintot keresnek a sofőrök, ehhez jön havonta - átlagosan - 39 ezer forintos, üzemanyag-megtakarításért járó összeg, bruttó 40 ezer forint cafeteria, valamint háromszázalékos önkéntes nyugdíjpénztári támogatás. Szerepel a juttatási csomagban a családtagoknak adott kedvezményes utazási és üdülési lehetőség, valamint életbiztosítás.

A Volánnál saját képzéseikre akár már 20 éveseket is felvesznek, akik mire elvégzik a közel egy éves képzést, elérik a buszvezetéshez szükséges 21. életévet. Idén 13, jövőre 12, 2019-ben pedig 5 százalékos emelést ígér a vállalat.

Baranyai Zoltán, a Közúti Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint nemcsak a külföldi munka jelent alternatívát a sofőröknek, hanem gyakorlatilag bármi, ahol több pénzt kapnak. - Úgy véli, komoly probléma az is, hogy megszűnt a korkedvezményes nyugdíj, így ha egy 60 éves járművezető nem megy át az egészségügyi alkalmassági vizsgálaton, akkor ott áll munkanélküliként néhány évvel nyugdíjazása előtt.

A BKK-nál azt mondják, hogy a tapasztal sofőrök az átlagos 180-200 ezres fizetésnek a másfélszeresét is megkereshetik. Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke elmondása szerint ez csak a régóta a vállalatnál dolgozókra igaz, és ebben az összegben már - az éjszakai pótléktól kezdve a különféle juttatásokig - minden benne van.

A BKK tájékoztatása szerint nemcsak járművezetőből van kevés, hanem szakmunkásból és mérnökből is: intenzívebb hirdetéssel próbálják a létszámot feltölteni, de a fő céljuk a versenyképes jövedelmek elérése. Gulyás Attila szakszervezeti vezető a lapnak elmondta: mindenképpen két számjegyű bérnövekedést akarnak elérni, az erről szóló tárgyalások pedig a szokásoktól eltérően nem tavasszal, hanem már idén ősszel megkezdődhetnek. A tervek szerint 2018 januárjáig megállapodnak a bértarifarendszerről is, azután a fizetéseket a munkakör és a szolgálati idő alapján határozzák majd meg, így teljesen átlátható és kiszámítható rendszer jönne létre. Ugyanakkor az érdekképviseleti vezető elmondta, egyelőre az idei béremelés fedezete sincs biztosítva.

Fotó: Wikipedia
Magyar Nemzet
  • 2020.03.207 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz Részletek Jegyek
  • 2020.03.31Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter