Megjelent: 3 éve

Megkezdődhetnek a bértárgyalások a BKV-nál

Napokon belül megkezdődhetnek a 2018-as bértárgyalások a BKV-nál - tudta meg a Városi Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége. A VKSZSZ-hez tartozó érdekvédelmi szervezetek, így a fővárosi cégnél működő Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) is már júniusban kezdeményezte az előrehozott egyeztetést - az ország összes önkormányzati közlekedési vállalatnál egyszerre -, s jelezte, egységesen 15 százalékos béremelést követel az ágazatban dolgozók számára.

images

Soha ilyen korán nem kezdődtek még bértárgyalások a BKV-nál mint idén. Legalábbis akkor, ha a cégvezetés tartja magát a napokban kiszivárgott információhoz, miszerint szakszervezeti kezdeményezésre és nyomásra még ezen a héten elkezdődhet az egyezkedés a jövő évi béremelésről - tudatta Nemes Gábor, a VKSZSZ és az EKSZ elnöke.

Nemes emlékeztet: a VKSZSZ-hez tartozó szakszervezetek már júniusban kezdeményezték - egyszerre, összehangoltan - az összes közlekedési vállalat vezetőjénél a bértárgyalások előrehozatalát, s egyben jelezték, 2018-ra 15 százalék a munkavállalói oldal követelése. A korai kezdést az érdekvédők tapasztalatai indokolják: az ágazatban legalább 6 hónapig tart, mire a munkáltatók engedélyt kapnak a tulajdonostól arra, hogy konkrét béremelési ajánlatot is tehessenek. Ráadásul az önkormányzati tulajdonú cégeknek már ősszel le kell tenniük a jövő évi üzleti tervet a tulajdonosi képviselőtestület elé, s ennek elvileg már tartalmaznia kell a béremelés költségeit is - érvelt az elnök.

Ébredeznek a szakszervezetek


A júniusi levelet néhány nagyvárosi cégnél kedvezően fogadta a vezetőség, Szegeden már akkor jelezték, hogy egyetértenek a felvetéssel, s hamarosan meg is kezdődik az egyeztetés. A BKV-nál azonban szűkszavúan és határozottan elutasították a felvetést azzal, hogy a béremelésről még „idő előtti” beszélni. Igaz, mondta Nemes, az EKSZ akkoriban magára maradt és szokás szerint egyetlen társ-szakszervezet sem csatlakozott - pedig jó néhány működik a cégnél -, hogy együttes erővel kényszerítsék tárgyalóasztalhoz a munkáltatók.

Mostanra azonban szerencsére a menedzsmenthez lojális, általában az EKSZ-nél lényegesen kevésbé harcos érdekvédők is felocsúdtak, s a kezdeményezés mellé álltak. Vélhetően ezért is döntött úgy a cégvezetés, hogy elkezdi az egyeztetést. Igaz, egyelőre nem tudni, hogy a többi szakszervezet hány százalékos követeléssel fog előrukkolni, mint ahogy azt sem, hogy a munkáltatói oldal milyen ajánlattal érkezik. Nemes szerint azonban a jogos 15 százalékos emelést csak úgy lehet elérni, ha a tárgyalóteremben minden érdekvédő egységesen és hitelesen ezt követeli. Az elnök hangsúlyozza: a kiszámítható és biztos jövő évi béremelés életmentő lehet az ágazatban - a BKV-nak különösen nagy mentőöv kellene -, mert lassan kritikussá válik a munkaerőhiány. A fővárosban ez most kiemelten fontos, hiszen a metrópótlás miatt a BKV akár azonnal felvenne kétszáz sofőrt, ám alig van jelentkező.


Kritikus munkaerőhiány



A szakszervezetek a júniusi levelükben is jelezték a munkáltatóknak, hogy megfelelő, időben eldöntött béremelés nélkül nem fogják tudni a cégeknél tartani az embereket. Az érdekvédők szerint a munkáltatóknak és a tulajdonosoknak is fel kell ébredniük, s tenniük kell valamit az elvándorlás ellen, új munkavállalók felvételéért és megtartásáért. Ehhez hosszú távú, biztonságos, garantált béremelési stratégia kell - szögezi le Nemes hozzátéve, hogy a tulajdonosok kötelessége, s egyben felelőssége is, hogy a bértömeghez szükséges forrásokat időben előteremtsék. Az elnök emlékeztet: az állami tulajdonú közlekedési vállalatoknál 3 évre szóló megállapodást kötöttek - a MÁV-nál a napokban újabb béremelésről lehetett hallani -, míg az önkormányzati vállalatoknál minden évben hosszú, kilátástalannak tűnő harcot kell folytatni az 1-2 százalékos ajánlatokért is.

Az elnök bízik benne, hogy ezúttal néhány nagyvárosi közlekedési cég vezetéséhez hasonlóan a BKV-nál is ráébredtek: ígéretek helyett cselekedni kell, például egy időben érkező, komoly, hiteles, eredményes béremelési megállapodással.

A VKSZSZ felszólítja a városi közösségi közlekedési cégek vezetőit, hogy országszerte mindenhol haladéktalanul kezdjék meg a tárgyalásokat.
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
  • 2020.10.16XIII. LEAN FÓRUM - KONFERENCIA A Fórum fókuszai: Lean Vezetés - Lean coaching Ipar 4.0. és a Lean a gyakorlatban Lean Quality – Lean Six Sigma Lean Office - Folyamatfejlesztés Részletek Jegyek
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Óriási magyar siker: nemzetközi COVID-projekt élén a SZTAKI

A Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézet (SZTAKI) vezetésével 21 tagú uniós COVID-projekt indul az európai gyártóipar és... Teljes cikk

Felére estek a tréningcégek bevételei - merre tovább, fejlesztők?

A koronavírus-járvány hónapjait a szervezetfejlesztők is hullámvasútként élték meg volt. A vállalati megrendelések leállása, a gyors digitális... Teljes cikk

Figyelj oda a legjobb embereidre! A túlélést is jelenthetik

Akad vezető, aki a koronavírus okozta új helyzetben máris váltott. Fenyegető hangnemmel, rosszabb feltételekkel akarja rövid pórázon tartani az újra... Teljes cikk