Mészáros Etelka
Megjelent: 7 éve

Miért hasznos a nagyvállalati közösségi háló?

images

- Miért döntött úgy a Microsoft, hogy felvásárolja a Yammer céget? Miben nyújt többet a Yammer, mint egy vállalati levelező lista?

Ferencz Gyula
- A kapcsolati hálón alapuló kommunikáció egyre fontosabb az üzleti életben, a Yammer pedig tökéletesen kiegészíti az Office jól ismert és jól bevált szolgáltatásait. A Yammer mind vertikális, mind horizontális irányban jelentősen felülmúlja a levelező listákat. Egyrészt lényegesen sokrétűbb szabályozási, hozzáférési opciókat nyújt, másrészt pedig felhasználói élmény tekintetében is úgy viszonyul az egyszerű elektronikus levélhez, mint a Wartburg a Mercedeshez. Hadd emeljem ki, hogy visszakereshető marad a tartalom a vállalathoz később csatlakozók számára is, dokumentumok fűzhetők a bejegyzésekhez, és a megosztási lehetőségek is sokkal gazdagabbak. Bizalmas információk közlésére is alkalmas, mivel a hozzáférési jogosultságok sokrétűen szabályozhatók.

- Mi keltette életre és mit értünk nagyvállalati közösségi hálón?

- A nagyvállalati közösségi hálózat gyakorlatilag egy privát Facebook, olyan felület, ahol a cég munkatársai ellenőrzött körülmények között, a bizalmas információk kiszivárgásának veszélye nélkül oszthatják meg egymással legjobb tapasztalataikat, információikat, közös dokumentumaikat, lájkolhatnak, valamint cseveghetnek egymással. Még egy zárt Facebook csoportban is erősen fennáll az érzékeny adatok kiszivárgásának veszélye, azonban ez a vállalati közösségi háló esetén kontrollált. A Yammer célja igen sokrétű: egyrészt a munkavégzés hatékonyabbá tétele a munkavállalók közötti kommunikáció intenzitásának növelésével, másrészt jobb munkavállalói bevonódás elérése a javuló belső kommunikáció segítségével. Fontos tulajdonsága, hogy serkenti az innovációt az ötletek könnyebb áramlása révén, valamint segíti a sok cégnél haldokló intranet életre keltését.

- Kimondottan nagyvállalatoknak ajánlható, vagy kkv-knak is érdemes használniuk?

- Természetesen igen! Míg a legtöbb nagyvállalat esetében a Yammer elsősorban kiegészítő funkciót láthat el - hiszen már működik intranet vagy SharePoint oldal - addig a kkv-k esetében a Yammer maga lehet az intranet.

- A vállalati háló elterjedése hozhat-e magával szervezeti változást vagy megváltoztathatja-e a cégen belüli folyamatokat, és ha igen, hogyan?

- Azáltal, hogy egyszerűbbé teszi a cégen belüli kommunikációt, laposabbá teszi a szervezetet, hiszen a vezetők könnyebben hozzáférhetővé válnak a beosztottak számára. Ezzel a vállalat iránti lojalitás is növelhető, illetve az egyazon téma iránt érdeklődő emberek könnyebben egymásra találhatnak. A vállalati háló a belső kommunikáció fokozásával javítja a cégen belüli együttműködést, ezáltal növeli a hatékonyságot, és mivel jobban bevonja a munkavállalókat a cég ügyeibe, fokozza a lojalitást.

- Hatással lehet-e a vállalati háló a piaci kapcsolatokra, hogyan használható az üzleti partnerekkel, ügyfelekkel történő kommunikációra?

- A nagyvállalati közösségi háló elsősorban belső kommunikációs eszköz, így a vállalat külső érintettjeire kevésbé, maximum közvetett módon lehet hatással. Az ügyfélmenedzserek jól informáltak lesznek, így hasznosabb információkat oszthatnak meg a meglevő vagy potenciális ügyfelekkel. Röviden összefoglalva: a belső, agilisabb kommunikáció előnyösen hat a külső kommunikációra is. A nagyvállalati közösségi háló hozzáférési jogosultságai sokrétűen szabályozhatók - a külső hálózatba, az ún. External Networkbe bárki meghívható -, ezért akár arra is lehetőség van, hogy egy vállalat ily módon tartsa a kapcsolatot beszállítóival, partnereivel, ügyfeleivel. Az elektronikus levelezés maradandóságával egyesíti az azonnali üzenetküldés gyorsaságát, és mindez a legkülönfélébb mobil eszközökön is elérhető. Akár az ügyfélszolgálat is megoldható ily módon.

- Hogyan csatlakozhatnak a dolgozók a Yammerhez, hogyan történhet a munkavégzés a közösségi hálón?

- Mivel a Yammer online szolgáltatás, ezért nem igényel telepítést. Nagyon egyszerűen, intuitíven használható mindenki számára, aki látott vagy használt már csevegőprogramot vagy Facebookot. A terjedelmet tekintve 5 gigabájtnál nagyobb fájlokat senki sem tölthet fel - de lássuk be, erre igen ritkán lehet szükség.

- A Microsoftnál használják már a Yammert? Ha igen, mi a véleményük a dolgozóknak?

- Természetesen igen, több mint egy évvel ezelőtt, tavaly nyáron vezettük be a cég több mint 150 országban dolgozó közel 100 ezer alkalmazottjának. A tapasztalatokról nyugodtan mondhatom, hogy abszolút kedvezőek. Például sok olyan külföldi, érdekes, itthon is hasznosítható kezdeményezésről értesülünk a segítségével, amelyekről egyébként valószínűleg nem hallottunk volna.

- Mi jellemezhet egy céget mondjuk 10 év múlva, ahol már több éve használnak vállalati közösségi hálót?

- Ha egy szóban akarnék válaszolni a kérdésre, azt felelném: sikeresebb. Mégpedig azért, mert munkavállalókat is bevonják a cég ügyeibe, ezáltal jobban informáltak és jobban érdekeltek, azaz lojálisabbak és motiváltabbak is. Emellett pedig a gördülékenyebb kommunikáció révén hatékonyabbak is, akár csoportmunkáról, akár egyéni innovációról van szó.
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
  • 2021.02.23 Adatvédelmi tisztviselő képzés Megújult blended képzésünk során a jogi háttér áttekintése mellett gyakorlati példák, megtörtént esetek és a résztvevők által hozott problémák közös elemzése segíti a szabályok értelmezését először e-learning, majd egy online konzultációs nap keretein belül. Részletek Jegyek
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Decemberi kérdések

Az advent az ünnepre készülődés ideje, amikor a vállalatok és a vezetők is egy kicsit visszatekintenek az elmúlt évre, megköszönik a kollégák... Teljes cikk

11 tipp a sikeres céges vitákért (1.)

Egy jó vita konstruktív, és előreviszi a feleket. Egy jó céges vitakultúra segíti a munkatársak közötti sikeres együttműködést és a... Teljes cikk

Így működjünk jobban online

A kapcsolattartás, a tárgyalások jelentős része átkerült az elektronikus térbe, amire sem pszichológiailag, sem pedig technikailag nem vagyunk... Teljes cikk