Miért hasznos a nagyvállalati közösségi háló?
- Mi keltette életre és mit értünk nagyvállalati közösségi hálón?
- A nagyvállalati közösségi hálózat gyakorlatilag egy privát Facebook, olyan felület, ahol a cég munkatársai ellenőrzött körülmények között, a bizalmas információk kiszivárgásának veszélye nélkül oszthatják meg egymással legjobb tapasztalataikat, információikat, közös dokumentumaikat, lájkolhatnak, valamint cseveghetnek egymással. Még egy zárt Facebook csoportban is erősen fennáll az érzékeny adatok kiszivárgásának veszélye, azonban ez a vállalati közösségi háló esetén kontrollált. A Yammer célja igen sokrétű: egyrészt a munkavégzés hatékonyabbá tétele a munkavállalók közötti kommunikáció intenzitásának növelésével, másrészt jobb munkavállalói bevonódás elérése a javuló belső kommunikáció segítségével. Fontos tulajdonsága, hogy serkenti az innovációt az ötletek könnyebb áramlása révén, valamint segíti a sok cégnél haldokló intranet életre keltését.
- Kimondottan nagyvállalatoknak ajánlható, vagy kkv-knak is érdemes használniuk?
- Természetesen igen! Míg a legtöbb nagyvállalat esetében a Yammer elsősorban kiegészítő funkciót láthat el - hiszen már működik intranet vagy SharePoint oldal - addig a kkv-k esetében a Yammer maga lehet az intranet.
- A vállalati háló elterjedése hozhat-e magával szervezeti változást vagy megváltoztathatja-e a cégen belüli folyamatokat, és ha igen, hogyan?
- Azáltal, hogy egyszerűbbé teszi a cégen belüli kommunikációt, laposabbá teszi a szervezetet, hiszen a vezetők könnyebben hozzáférhetővé válnak a beosztottak számára. Ezzel a vállalat iránti lojalitás is növelhető, illetve az egyazon téma iránt érdeklődő emberek könnyebben egymásra találhatnak. A vállalati háló a belső kommunikáció fokozásával javítja a cégen belüli együttműködést, ezáltal növeli a hatékonyságot, és mivel jobban bevonja a munkavállalókat a cég ügyeibe, fokozza a lojalitást.
- Hatással lehet-e a vállalati háló a piaci kapcsolatokra, hogyan használható az üzleti partnerekkel, ügyfelekkel történő kommunikációra?
- A nagyvállalati közösségi háló elsősorban belső kommunikációs eszköz, így a vállalat külső érintettjeire kevésbé, maximum közvetett módon lehet hatással. Az ügyfélmenedzserek jól informáltak lesznek, így hasznosabb információkat oszthatnak meg a meglevő vagy potenciális ügyfelekkel. Röviden összefoglalva: a belső, agilisabb kommunikáció előnyösen hat a külső kommunikációra is. A nagyvállalati közösségi háló hozzáférési jogosultságai sokrétűen szabályozhatók - a külső hálózatba, az ún. External Networkbe bárki meghívható -, ezért akár arra is lehetőség van, hogy egy vállalat ily módon tartsa a kapcsolatot beszállítóival, partnereivel, ügyfeleivel. Az elektronikus levelezés maradandóságával egyesíti az azonnali üzenetküldés gyorsaságát, és mindez a legkülönfélébb mobil eszközökön is elérhető. Akár az ügyfélszolgálat is megoldható ily módon.
- Hogyan csatlakozhatnak a dolgozók a Yammerhez, hogyan történhet a munkavégzés a közösségi hálón?
- Mivel a Yammer online szolgáltatás, ezért nem igényel telepítést. Nagyon egyszerűen, intuitíven használható mindenki számára, aki látott vagy használt már csevegőprogramot vagy Facebookot. A terjedelmet tekintve 5 gigabájtnál nagyobb fájlokat senki sem tölthet fel - de lássuk be, erre igen ritkán lehet szükség.
- A Microsoftnál használják már a Yammert? Ha igen, mi a véleményük a dolgozóknak?
- Természetesen igen, több mint egy évvel ezelőtt, tavaly nyáron vezettük be a cég több mint 150 országban dolgozó közel 100 ezer alkalmazottjának. A tapasztalatokról nyugodtan mondhatom, hogy abszolút kedvezőek. Például sok olyan külföldi, érdekes, itthon is hasznosítható kezdeményezésről értesülünk a segítségével, amelyekről egyébként valószínűleg nem hallottunk volna.
- Mi jellemezhet egy céget mondjuk 10 év múlva, ahol már több éve használnak vállalati közösségi hálót?
- Ha egy szóban akarnék válaszolni a kérdésre, azt felelném: sikeresebb. Mégpedig azért, mert munkavállalókat is bevonják a cég ügyeibe, ezáltal jobban informáltak és jobban érdekeltek, azaz lojálisabbak és motiváltabbak is. Emellett pedig a gördülékenyebb kommunikáció révén hatékonyabbak is, akár csoportmunkáról, akár egyéni innovációról van szó.