Milyen munkaerő lesz a net-generáció?
Tanulságos és mindenképpen elgondolkodtató olvasmány Don Tapscott, a torontói egyetem tanárának legutóbbi könyve, a Grown Up Digital. A könyv, amely az internetes korban felnövő net-generációról szól, az Amerikai Egyesült Államokban nagy sikert aratott, a magyar HR szakma számára azonban egyelőre csak angolul olvasható.
2001-ben, a Kossuth Kiadó gondozásában magyar nyelven is megjelent Digitális gyermekkor - Az internet generáció felemelkedése című munkája. A Digitális gyermekkor az interneten íródott s legfőbb forrása is maga a világháló volt. Hat földrészen, több száz felnőtt és gyermek bevonásával, az internet aktív alkalmazásával írták 1997-ben. Majd több éves kutatási projekt keretében, csaknem 10 000 interjú anyagára támaszkodva egy új, a digitális technológia korában felnövekvő generációról írt, akik - a digitális technika vívmányaival felvértezve - egészen más módon kommunikálnak, tanulnak, játszanak, mint szüleik. Nekik már mások a vásárlási szokásaik, s új módon, az interneten keresztül alkotnak és vállalnak közösségeket, szinte a cyber-kultúrában élik mindennapjaikat. Legfrissebb könyve, a Grown Up Digital az azóta eltelt több, mint 10 év alatt végbement változásokat jegyzi le, tovább dolgozva akkori felvetéseit.
A net-generáció tagjai 1977 és 1997 között születtek, s előbb tébláboltak a számítógép körül, mintsem beszélni tudtak volna. Számukra a technológia olyan, mint a friss levegő: nélkülözhetetlen és természetes. Az internet korszak szülöttei, akik az információs technológia korában látták meg a napvilágot. BlackBerry, Skype és iPod használók. Ellentétben az eggyel idősebb nemzedékkel, akik még csak a televíziózás egyoldalú (passzív és aszociális) kommunikációs lehetőségeit tapasztalhatták meg, addig a net-generáció már az internet, a digitális média interaktivitásra ösztönző világában nőtt fel, mely önálló, gyors és fogékony gondolkodást, odafigyelést, kreativitást és folyamatos tájékozottságot követel.
A net-generáció 80 százaléka aktív internet felhasználó. Nemcsak információgyűjtésre (azaz passzív befogadásra) használja az internetes portálokat, hanem minden nap figyelemmel követi egy-egy interaktív blog történéseit és aktív résztvevőként fejti ki véleményét, küld kommenteket vagy linkeket. Barátainak programjait közös elektronikus naptáron keresztül, vagy a Facebook-on követi. Sőt, a Twitter segítségével a munkája során felépített legfrissebb híreket, fejlesztéseket azonnal elérhetővé is teszi baráti köre, vagy egy-egy szűkebb szakmai társaság, közösség számára (pl. informatikusok körében, akik akár azonnal tesztelhetik is az adott fejlesztést). Természetes, hogy - a fent említett, eltérő szocializációs folyamat és a villámgyors technológiai fejlődés következtében - generációs hézag tátong az egymást követő két nemzedék között. A korábbi nemzedékek során még nem volt példa rá, de ezúttal a fiatalabbakra hárul a feladat, hogy megtanítsák szüleiket, nagyszüleiket az új eszközök, az új kommunikációs csatornák használatára, hogy felkészítsék őket a XI. századi életformára.
Hogy mindez jó-e vagy sem? Milyen lehetőségeket és veszélyeket hordoz? Csak találgatni lehet. Az azonban bizonyos, hogy a net-generáció új értékrendet képvisel és erre nemcsak a munkahelyi felvételik során kell kiemelt figyelmet fordítani - bár kétségtelen, hogy a munkával kapcsolatos elvárásaikat, igényeiket is nagymértékben befolyásolja -, hanem a mindennapi életben is. Hogy milyen tulajdonságokkal, elvárásokkal és világképpel rendelkezik ez a korosztály? Milyen munkaerő válik belőlük? Milyen fogyasztó? És hogyan fogják átformálni a világot? Ezekről olvashatunk Don Tapscott könyvében, ami érdekfeszítő, tudományos olvasmány nemcsak HR menedzsereknek, szülőknek, tanároknak, hanem mindenkinek, akit érdekelnek a XI. századi szociális és társadalmi változások. Elgondolkodtató olvasmány, ami új megvilágításba helyezi a fiatalok mindennapi életében tapasztalt társas viselkedést.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A magasan képzett egészségügyi szakdolgozók a jövőben önállóan, saját jogon is elláthatnak olyan tevékenységeket, amelyeket eddig kizárólag... Teljes cikk
Egy 2025-ös felmérés szerint a technológiai újdonságok miatt a meglévő készségek 40 százaléka avulhat el vagy alakulhat át 2030-ig. Egy másik,... Teljes cikk
Az elmúlt két évben többszörösére nőtt a szövetkezeti foglalkoztatásban dolgozó kismamák száma, ami növekvő tendenciára enged következtetni... Teljes cikk
- Kihalás szélére kerülhet ez a vezetői réteg - mi lesz a multikkal? 1 hónapja
- Miért kerüli a Z generáció a vezetői szerepeket és hogyan változtathat ezen a HR? 2 hónapja
- Pályaválasztástól a karrierváltásig - Útkeresés generációkon át 2 hónapja
- A Z generáció nem igazítja az életét a munkához 2 hónapja
- Megszűnik a TB-kiskönyv - mi lesz helyette? 3 hónapja
- "Karrier-hack" fiataloknak: miért érdemes visszatérni az irodába? 3 hónapja
- Jönnek az ötgenerációs munkahelyek: hogyan lehet jól együttműködni? 3 hónapja
- Generációkra szabott megoldások: egymás után harmadszor lett Top Employer az MBH Bank 3 hónapja
- Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára? 3 hónapja
- Fokozódó trend: egyre többet esnek ki a munkából a dolgozók 3 hónapja
- Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció? 3 hónapja