Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 4 éve

Mozgásra ösztönöz a biciklisisak az íróasztalon

images

Evelin (35) hajába belekap a szél, testét a szabadság érzése járja át, miközben rója a kilométereket Budapest utcáin. Hol a bicikliúton, hol a reggeli csúcsforgalomban idegeskedő autósok között szlalomozva szerez némi izomlázat. Az utcákon suhanva kitisztul az elméje, életöröm és a napban rejlő lehetőségekre gondolva, jókedv tölti el. Elnézve sportos öltözetét, biciklisisakját, nem sokan gondolnák, hogy egy multinacionális vállalat alkalmazottja. A munkahelyére beérve lerakja kerékpárját az erre a célra kialakított tárolóban, és kissé remegő lábakkal, kipirosodott, kiizzadt arccal vágtat be az iroda öltözőjébe. Egy zuhanyzást követően, csinosan és energikusan ül be monitorja elé.

Gábor (26), a budapesti NAV-székházban dolgozó adóellenőr szintén imád eszeveszett sebességgel száguldozni az autósok között és borsot törni az orruk alá. A sportembernek tartott revizor napi 20-30 kilométert biciklizik általában sportfelszerelésben, melyet ingre és farmerra cserél munkahelyén. A mozgás része az életének, ezért fontos szempont jövendőbeli munkahelye kiválasztásánál a fizetés nagyságán túl a kerékpáros közlekedés támogatása is.

Egyre több cég támogatja a kerékpárosokat

Egyre többen választják a kerékpárt a munkába járáshoz a tömegközlekedés vagy autó helyett és nemcsak Budapesten - tapasztalja a HR Portál. A biciklizés élvezetes, egészséges, levezeti a stresszt, adrenalin termelődése révén jobban felébreszt, mint több kávé, nem szennyezi a környezetet, és az energiánk befektetésén túl semmibe nem kerül.

Szerencsére az állam is igyekszik ösztönözni a vállalkozásokat, hogy a megfelelő infrastruktúra kialakításával és aktív szemléletformálással tegyék vonzóbbá a biciklis közlekedést. Az idén kilencedszerre kiírt Kerékpárosbarát Munkahely pályázatra évről évre több cég pályázik. Míg 2014-ben a munkahelyeknek és településeknek szóló két kiírásban összesen 69 nyertes volt, idén már 122 - tájékoztatták portálunkat. A részvételi kedv növekedésében a pályázati anyagok elektronikus kitöltésének lehetővé tétele, a közönségdíj bevezetése és a több százezres elérést produkáló online kampány játszott döntő szerepet az Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szerint.

A HR Portal a szaktárcától megtudta, a bíráló bizottság a pályázathoz rendelt pontozási rendszer alapján választotta ki a 76 jelentkező vállalkozás és intézmény közül azt a 67-et, amelyek egy évig használhatják ezt a címet. A legmagasabb pontszámot a több kerékpártúrát is szervező Halasi Média és Kultúra Nonprofit Kft. érte el.

A vállalatok különbözőképpen támogatják a kerékpáros életmódot anyagi lehetőségeik függvényében. A legtöbb helyen közös programokkal és kerékpártárolókkal segítik a biciklivel közlekedőket, de van, ahol öltözőt, zuhanyzót, sőt akár külön edzőtermet is biztosítanak a munkavállalóknak - tudta meg a HR Portal a szaktárcától.

Ilyen egy Kerékpárosbarát Munkahely

A K&H például nemcsak biciklitárolót, de zuhanyzót, öltözőt és kerékpárjavító eszközöket is biztosít biciklivel közlekedő több mint 400 dolgozójának, akik között több felsővezető is van. Az országszerte 210 lakossági fiókot működtető pénzintézet mindezért kiérdemelte - másodszor - a Kerékpárosbarát Munkahely díjat.

- Az új székházunk kialakításakor széleskörű igényfelmérést folytattunk a kollégák körében, törekedve a vonzó munkahely kialakítására. Komoly érdeklődés mutatkozott az akkorinál nagyságrendekkel nagyobb kerékpáros infrastruktúra kialakítására. Ezen igényekkel összhangban alakítottuk ki azt a kerékpáros infrastruktúrát, amely hatására jelenleg a központi dolgozók több mint 10 százaléka rendszeresen kerékpárral közlekedik és a központi kollégák több mint 12 százaléka rendelkezik saját kerékpáros öltözőszekrénnyel - tájékoztatta a cég a HR Portált.

A pénzintézet munkatársai ugyanakkor nemcsak munkába járnak két keréken, rendszeresen vesznek részt a K&H által szervezett tömegsport rendezvényeken is – így például a K&H mozdulj! kerékpáros napon májusban a Velencei-tavat tekerték körbe.

A K&H különösen fontosnak tartja, hogy dolgozói sportos, egészséges életet éljenek, és az ehhez szükséges feltételek létrehozásával igyekszik számukra hozzájárulni a teljes élet megteremtéséhez. A juttatási csomagjuk részeként például lehetőség van egészségmegőrzéssel kapcsolatos szolgáltatásokat igénybe venni egészségpénztáron keresztül.

A tavalyi évben a kollégák összesen 500 000 km nagyságrendben közlekedtek kerékpárral, kizárólag munkába járási céllal.

A Diageo megduplázta a kerékpáros dolgozók számát

Szőcs László
Több cikkben lehet olvasni a munkahelyi testmozgást támogató programok pozitív hatásairól: csökkennek a hiányzások és a kilépések (fluktuáció) az egészségi állapot javítása révén, így apadnak a hiányzásokból és az orvosi kezelésekből fakadó költségek is, javul a munkahelyi légkör és a cég megítélése a közös programokkal, továbbá növekszik a vállalat termelékenysége.

A számok azonban tévútra is vihetnek. Hiszen ha egy cég kizárólag a befektetés megtérülése alapján döntene programokról, gyorsan apadnának a sportot gálánsan támogató munkahelyek. Gondolunk itt egy ingyenes fitness-terem létrehozására. A hosszú távon és felelősségteljesen gondolkozó cégek azonban szélesebb perspektívába helyezve hozzák meg ez irányú döntéseiket.

- A fenntarthatóság, a környezetvédelem, a zöld mozgalmak az "Y" és a "Z" generációknak különösen fontos téma. Vonzóbbá válik az a munkáltató, amelyik foglalkozik ezekkel és támogatja valamilyen formában - mondta a HR Portálnak Szőcs László, a Diageo HR igazgatója. Különösen igaz ez a szolgáltató szektorra, ahol folyton betöltetlen pozíciókról, tehetségvadászatról cikkezik a média, melyet Szőcs László sem vitat el. - Verseny van a tehetségekért, ez kétségtelen. Hiszen 10-15 éve érkeztek meg a szolgáltató központok hazánkba, amikor 4-5 cég néhány száz munkavállalót foglalkoztatott. Ma 80 cégről, több mint 30 ezer munkavállalóról beszélünk. Egy dolgozó két azonos kompenzációt, munkakört kínáló cég közül oda fog menni, ahol extrákat talál, és közelebb áll életkori sajátosságából fakadó igényeihez - fejtette ki Szőcs László.

A Diageonál is vannak betöltetlen pozíciók, a fluktuáció pedig az iparági átlaghoz képest jónak mondható - mondta Szőcs László, majd hozzátette: átlagosan 50-100 fővel bővül a szolgáltató központ évente, előreláthatólag ebben az évben is pozitív lesz a szaldó. A munkakörök a kezdetek óta és különösen az elmúlt években komplex feladatokkal bővültek.

- Szeretnénk többféleképpen megkülönböztetni magunkat a piacon, erre adott lehetőséget legutóbbi biciklis kezdeményezésünk, a Budapest Cycle - mondta Szőcs László. E program keretében a cég több mint ötmillió forint értékben, 74 Csepel kerékpárt vásárolt munkavállalóinak, akik a bolti árhoz képest jelentős kedvezménnyel - harminc százalékkal - juthattak hozzá a kerékpárokhoz. Ezek ellenértékét havi bérükből négy egyenlő részletben egyenlíthetik ki. - A Diageon belül hagyományai vannak ennek a kezdeményezésnek, hiszen Írországban, az Egyesült Királyságban és Hollandiában is működik ilyen program, de ezekkel ellentétben a cég Magyarországon állami támogatás nélkül, saját források felhasználásával indította útnak - tudtuk meg Szőcs Lászlótól.

A Diageo dolgozóinak többsége harminc év körüli, mozgékony társaság, ennél fogva egyre nagyobb az igény a sportos programokra. - Dolgozóinknak lételemük a fizikai erőnlét, egészség. Ugyanakkor a cégnek is érdeke, mert kevesebbet betegeskednek, jobban koncentrálnak a rendszeresen sportolók - mondta a HR Portálnak a Diageo HR igazgatója, Szőcs László.

A szolgáltató központ is többféleképpen támogatja a sportos, egészséges életmódot: cafeteriarendszerén belül lehetőség van egészségmegőrzésére szolgáló szolgáltatásokat igénybe venni. A dolgozóknak rendelkezésükre áll az épületben egy éjjel-nappal, hétvégén is működő edzőterem, melyet ingyen vehetnek igénybe.

Ösztönző a biciklisisak az asztalon

Sok szervezet a saját HR-részlegén keresztül működtethet egészségmegőrző, -fejlesztő programot, de ki is szervezheti egy részét vagy teljesen. A Diageo-nál nincs erre szükség, a fiatalos, sportos dolgozók önmaguktól szerveznek programokat. Ezt a biciklisvásárlást például Somogyváry Péter, az európai HR részleg egyik csoportvezetője kezdeményezte - a megvalósításban több csapat segítette munkáját. A program révén megduplázódott a munkahelyre kerékpárral tekerők száma. (kb 130 fő)

A kampány tehát elérte a célját: felhívták a munkavállalók figyelmét az egészségtudatos és környezetbarát közlekedés fontosságára, valamint megteremtették az ehhez szükséges feltételeket. - A dolgozóink egymást motiválják a kerékpáros munkába járásra. Hiszen ha valaki úgy érkezik meg az irodába, hogy leteszi az asztalra a biciklisisakját, a másik kolléga is előbb utóbb kedvet kaphat - mondta Szőcs László.
A program népszerűségén felbuzdulva tervezik a program folytatását, a kerékpár tároló helyiségek megduplázását.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Megnő az agyvérzés kockázata a túlórázástól

Napi több mint tíz óra munka évente legalább ötven napon át növeli az agyvérzés kockázatát francia tudósok új tanulmánya szerint - írta meg az atv.hu. Teljes cikk

Globálisan a vállalatok csupán 27 százaléka rendelkezik komplex egészségprogramokkal

Már rég elavult az a nézet, hogy az egészség meg van írva a génjeinkben, és nem tehetünk semmit érte. Ikerkutatások tanulságai szerint a gének... Teljes cikk

Munkáltatók figyelem: nagyon nem mindegy, hogy milyen állampolgárságú a munkavállaló!

Nem egységesek a szabályok Európai Unión belül és kívül. Az unió határain túlról érkező munkavállalók esetében eltérő pl. az egészségügyi... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár