kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 10 éve

A legjobb munkahelyek Magyarországon

A Hilti, a Microsoft, és a Provident végeztek első helyen az idei legjobb munkahely felmérésben, amelynek során több mint 34 ezer munkavállaló mondta el véleményét munkahelyéről. A magyar munkavállalók körében érezhetően csökken az állásuk elvesztésétől való félelem, de 10-ből 7 ember még mindig úgy érzi, hogy komoly nehézségekbe ütközne, ha új munkalehetőséget kellene keresnie. Ez az arány jóval alacsonyabb az Y generáció tagjai között, szinte kivétel nélkül biztosak abban, hogy könnyedén találnának új munkát szükség esetén.

A legjobb munkahelyeket a hiteles felsővezetés, a teljesítményközpontú kultúra, valamint a vonzó és hiteles munkáltatói márka különbözteti meg leginkább az átlagos vállalatoktól az Aon Hewitt felmérése alapján.

A legjobb munkahely felmérés 2014-ben már tizennegyedik alkalommal készül. A kisebb, maximum 250 munkavállalót foglalkoztató cégek között a Hilti Hungária Kft. lett a legjobb munkahely, a második helyen a Milupa-Nutricia, a harmadik helyen pedig az AbbVie Gyógyszerkereskedelmi Kft. végzett.

A 250-1000 embert foglalkoztató vállalatok kategóriájában a Microsoft Magyarország Kft. lett az első, amelyet a Fundamenta-Lakáskassza Zrt. és az SAP Hungary Kft. követett. Az 1000-nél több alkalmazottal rendelkező cégek között a Provident Pénzügyi Zrt. lett az első, a Vodafone Magyarország Zrt. pedig a második. A Monsanto Hungária Kft. a termelés-gyártás iparág különdíját nyerte el.


Miben jobbak a Legjobbak?



A Legjobbakat a hiteles felsővezetés, a teljesítményközpontú kultúra, valamint a vonzó és hiteles munkáltatói márka különbözteti meg leginkább az átlagos vállalatoktól.

A vezetői csapat kiemelkedő szerepe tagadhatatlan a magas elkötelezettség kialakításában: a Legjobbaknál dolgozók több mint háromnegyede gondolja úgy, hogy a felsővezetés a vállalat legértékesebb erőforrásaként bánik az alkalmazottakkal, míg az átlagos cégeknél ez az arány csupán 43 százalék. Ehhez a különbséghez hozzájárul az is, hogy a győztes vállalatok első emberei sokkal hatékonyabban motiválják alkalmazottaikat, képesek lelkesítő jövőképet felvázolni, nyíltan tájékoztatják kollégáikat a céget érintő kérdésekről és hosszú távú célkitűzéseiről. A Legjobb Munkahelyek a teljesítmény anyagi és erkölcsi elismerésében is jelentős előnnyel rendelkeznek: munkatársaikat sokkal inkább a feladataiknak és felelősségi körüknek megfelelő díjazásban részesítik, mint az átlagos vállalatok.

A Legjobb Munkahelyek emellett vonzóbb munkáltatói márkával rendelkeznek, és rendkívül fontosnak tartják a vállalatról kialakult kép hitelességét is, hiszen nem csupán a potenciális munkatársak vonzása, hanem a tehetségek megtartásának képessége is elengedhetetlen a hosszú távú üzleti sikerhez.

A felmérés eredményei szerint a legjobb munkahelyeken dolgozók több mint háromnegyede gondolja úgy, hogy a felsővezetés a vállalat legértékesebb erőforrásaként bánik az alkalmazottakkal, míg az átlagos cégeknél ez az arány csupán 43 százalék. Ehhez a különbséghez hozzájárul az is, hogy a győztes vállalatok első emberei sokkal hatékonyabban motiválják alkalmazottaikat, képesek lelkesítő jövőképet felvázolni, nyíltan tájékoztatják kollégáikat a céget érintő kérdésekről és hosszú távú célkitűzéseiről.


Erősödő elkötelezettség, lassan javuló magabiztosság



Az elmúlt közel másfél évtized során megkérdezett közel 400 000 dolgozó válaszai az elkötelezettség folyamatos javulását mutatják, ugyanakkor a válság idején megrendült munkaerőpiaci magabiztosság csak lassan erősödik. Tíz megkérdezett munkavállalóból csupán három érzi úgy, hogy munkahelyének elvesztése esetén könnyen találna állást, és még mindig minden negyedik kolléga kimondottan fél kimenni a munkaerőpiacra. Ezzel az eredménnyel a kelet-közép európai régióban évek óta a sereghajtók közé tartozunk. Az átlagos magyar vállalatoknál a dolgozók emellett nem elégedettek a számukra biztosított előrelépési lehetőségekkel, kritikusak a javadalmazás teljesítményarányosságát illetően és sokan kifogásolták a mindennapos munkafolyamatokat, amelyek nem a hatékonyság irányába mutatnak.


Tiszta jelen, ködös jövő



Az Aon Hewitt a Felmérés keretében vizsgálta a munkaerőpiac jelenét és jövőjét egyaránt meghatározó 30 évnesnél fiatalabb Y generációs munkavállalók motivációit is. Az átlaghoz viszonyítva ők kevésbé elégedettek a jelenlegi munkahelyük által nyújtott anyagi juttatásokkal és a felsővezetés emberközpontúságával. Kisebb az érzelmi kötődésük munkahelyükhöz, többen gondolkoznak közülük munkahely-változtatáson is. Ráadásul, ha váltaniuk kellene, ők sokkal magabiztosabbak lennének, hiszen közel felük gondolja azt, hogy könnyen találna állást. A teljesen új, határozott elképzeléssel a munkaerőpiacra kilépő Y generációsok magabiztosságuk mellett erős, és újfajta elvárásokat támasztanak a munkahelyek felé mind rugalmasság, karrierlehetőségek, társadalmi felelősségvállalás vagy éppen fejlődés tekintetében. „Ezek az igények már csak azért is kiemelten fontosak, mert 10 éven belül az Y generációsok elvárásai fogják dominálni a munkaerőpiacot” – mondta el Szirbik Edina, a Legjobb Munkahely Felmérés Díjátadója előtt megrendezett, a jövő munkahelyeivel foglalkozó Next HouR 2025 eseményén – „ezért rendkívül fontos, hogy a vállalatok – inkább előbb, mint később – adekvát válaszokat találjanak a fiatalok által felvetett kérdésekre”.


Nemzetközi összehasonlítás: Magyarország jobban teljesít



A vállalatok teljesítményét erősen meghatározza, hogy dolgozóik mennyire hajlandóak kihozni magukból a maximumot és elvárásokon felül teljesíteni. Nemzetközi szinten a munkavállalók 61 százaléka vallotta magát elkötelezettnek, ami 1 százalék javulást jelent a tavalyi szinthez képest, ugyanakkor a közép-kelet-európai régió országainál ez a szám csak 54 százalék és enyhe csökkenést mutat 2013-hoz képest (-1 százalék). A régiós átlagnál Magyarországon 6 százalékponttal jobb ez az arány, 10-ből 6 kolléga elkötelezett, ami azért is rendkívül fontos, mert ezekre a munkavállalóra jellemző a jobb hatékonyság, minőség, innovációs hajlam és ügyfélkiszolgálás. Ezek az elkötelezettségből fakadó jellemzők növelik az elégedett vásárlók számát, s új vagy újraéledő üzleteket eredményeznek, támogatva a vállalatokat üzleti céljaik jobb elérésében.
  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan találhatják meg és tarthatják meg a legjobb dolgozókat a cégek?

Csak a személyre szabott és élményalapú munkahelyek képesek hosszú távon megtartani az értékes munkaerőt – hangzott el a Fivosz... Teljes cikk

Munkahelyi ergonómia

Korábban az volt a szempont, hogy egy iroda funkcionális, biztonságos legyen, megfelelő legyen a zajszint, a világítás, tehát támogassa a hatékony... Teljes cikk

Itt van Magyarország 37 megbízható munkaadója

A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) éves taggyűlésének keretében rekordszámú, 37 tagvállalat vehette át a „Megbízható Munkaadó... Teljes cikk