Megjelent: 2 hónapja

Munkahelyi ajándékozás - Mit, mennyiért és hogyan?

Mindjárt itt a karácsony, ami az ajándékvásárlás miatt sokak számára különösen stresszes időszak. Nyolc tipp, hogy mivel lephetjük meg munkahelyi kollégáinkat, beosztottjainkat, és mik azok az ajándéktípusok, amiket érdemes elkerülnünk.

Bármilyen nehéz is kitalálni, hogy mit ajándékozzunk karácsonyra a családnak és a barátoknak minden évben, még nehezebb lehet az ajándékozás a munkahelyi környezetben. Legyen szó akár a főnökünkről, akár egy másik munkatársunkról vagy egy ügyfélről, nem szabad nyomásának éreznünk, hogy pénzt költsünk vagy ajándékot adjunk. De ha mégis úgy döntünk, hogy megajándékozzuk kollégánkat, itt van néhány tényező, amit a HBR cikke szerint érdemes figyelembe venni.

1. Ismerjük a vállalat ajándékozásra vonatkozó politikáját!

Bár az ajándékozás egyszerű, nagylelkűségen és megbecsülésen alapuló gesztusnak számít, számos iparág, például a pénzügyi szolgáltatások, az egészségügy, a gyógyszeripar és az orvostechnikai eszközök, valamint más vállalatok szigorú ajándékozási irányelvekkel rendelkeznek. Ezek a szabályok általában nem csak a megvesztegetés, hanem az összeférhetetlenség, vagy annak látszatának megelőzése érdekében is léteznek.

Richard Bistrong, a Front-Line Anti-Bribery vezérigazgatója azt tanácsolja, hogy ha olyan területen dolgozunk, ahol az ajándékozás különösen érzékeny természetű, akkor tájékozódjunk a vállalati magatartási kódexről. Azt is ajánlja, hogy területtől függetlenül, ha az ajándékozás nemzetközi vagy határokon átnyúló, akkor cégünkkel is egyeztessünk, hogy ne ütközzön annak magatartási kódexébe vagy bizonyos nemzetközi vesztegetésellenes törvényekbe.

2. Ne költsünk túlságosan sokat!

Ne költsünk méregdrága ajándékra! Ne okozzunk kellemetlen érzést a másik félnek, ha drágább ajándékot kapnak. "Ha valaki túlságosan extravagáns ajándékot ad, az kellemetlen érzéseket kelthet, különösen, ha nyilvánvaló, hogy nem fordított ugyanolyan extravagánsan arra, amit adott" - mondta Lindsay Roberts Schey, a TheGiftInsider.com ajándékozási szakértője. Mint kiemelte, munkatársak esetében az ünnepi ajándékok átlagos ára 25 dollár, de akár 50 dollárig is felmehet. Hozzátette: "Ha egy nagy irodáról van szó, és sokaknak ajándékozunk, 15-25 dollár a megfelelő".  A szakértő azt ajánlja, ne próbáljuk meg túlszárnyalni főnökeinket, költsünk kevesebbet náluk!

3. Az ajándék legyen személyre szabott, de ne túl személyes!

Az ajándék személyre szabásának egyik módja, ha a kolléga nevében adományozunk egy olyan jótékonysági szervezetnek, amit támogatnak, és ami jelentőséggel bír számukra.

Köthetjük az ajándékot az ajándékozott érdeklődési köréhez. Ha még nem tudjuk, hogy mik ezek, akkor kutakodjunk egy kicsit a közösségi médiában, vagy kérdezzünk meg másokat, akik ismerik őket. "Vegyük figyelembe a hobbijaikat, érdeklődési köreiket vagy olyan dolgokat, amelyekre szükségük lehet a munkahelyükön" - javasolta Schey. Ilyen lehet például egy személyre szabott jegyzetfüzet, ha szeretnek naplót vezetni, egy képkeret az asztalukra, amelyben kedvenc fotójukat tarthatják, egy kávézó ajándékkártya vagy egy bögre, amely melegen tartja az italukat. A szakértő azt tanácsolja, hogy az ékszereket vagy a ruhát semmiképp se ajándékozzunk, mert ezek túl intim ajándékok.

4. Ajándékozzunk élményt!

A kutatások azt mutatják, hogy azok az emberek, akik élményajándékot kapnak, közelebb érzik magukat és jobban kötődnek az ajándékozóhoz. A mozijegy vagy egy éttermi ajándékkártya olyan kis kényeztetés lehet, amit a kolléga nem tervezett volna magának.

Ha egy munkahelyi csapatot vezetünk, egy másik lehetőség, hogy csoportos kirándulást szervezünk, például egy ünnepi ebédet vagy vacsorát, vagy egy olyan aktív programot, mint a korcsolyázás vagy egy improvizációs óra. Bármilyen tevékenységet is szervezünk,  a részvételnek fakultatívnak kell lennie, hogy senki ne érezzen nyomást a részvételre.

5. Lehet vicces, de csak óvatosan!

Mindenki szeret egy jót nevetni. Egy hóbortos, de hasznos ajándék egyszerre lehet vicces és szórakoztató - az olyan ajándékok, mint egy jegyzetfüzet, amire az van írva, hogy "Dolgok listája, amikre nem fogok ráérni", lehetővé teszik, hogy nevessünk magunkon, miközben olyasmit adunk, amit valóban használni fogunk. Azonban érdemes vigyázni mindennel, ami túlságosan élesnek, durvának, vagy bármilyen módon sértőnek tűnhet. A szakértő szerint a tréfás ajándékokat tartogassuk a barátoknak és a családnak.

6. Az alkohol és az ital nem mindig a legjobb ötlet!

Az ételek, édességek általában elfogadhatóak a szabályok betartása szempontjából, és több munkatárssal is meg lehet osztani őket, ám rossz választás lehet, ha az ajándékozott fél egészségügyi, alkoholfüggőségi vagy vallási okok miatt nem fogyaszthatja őket.

7. Ajándékozzunk tudást!

Mindannyian szeretünk tanulni és fejlődni. Megfontolhatjuk, hogy a kollégánknak üzleti magazin előfizetést vagy egy ajándékkártyát ajándékozunk egy könyvesboltba. Vagy vehetünk nekik egy könyvet egy adott, őket érdeklő témában, akár olyan szerzőtől, akit kedvelnek, akár olyan műfajból, amelyhez vonzódnak, például életrajz, üzleti vagy történelmi témák.

8. A tárgyi ajándékokon túl

Nem feltétlenül kell pénzt költeni vagy tárgyi ajándékot adnunk ahhoz, hogy valami figyelmeset adjunk és mosolyt csaljunk a kolléga arcára. Fontoljuk meg, hogy kézzel írott elismerő üzenetet írunk! Christopher Littlefield, a munkavállalói megbecsülés szakértője és a Beyond Thank You alapítója azt mondja: "Az egyik legjelentősebb ajándék, amit egy kollégának adhatsz, egy kézzel írt üzenet, amelyben tudatod velük, hogy nagyra értékeled őket. Ez egy lehetőség arra, hogy az illető érezze, hogy elismerik, és kiemelje, hogy mit élvez a legjobban a vele való közös munkában"

A munkahelyi ajándékozás nem kell, hogy stresszt okozzon és nem muszáj mélyen a zsebünkbe nyúlni, sőt, nem is feltétlenül kell pénzt költeni rá. A fenti irányelvek betartásával úgy szerezhetünk örömet kollégáinknak, hogy közben megbecsülésünket is kifejezzük.

 

HBR

fotó: unsplash

  • 2023.02.16Lean black belt képzés A képzés során a résztvevő megismerhetik azokat a haladó és új lean módszereket, illetve az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek ráépülnek és kiegészítik a korábbi lean ismereteiket, ezzel szélesebb körben tudják a szervezetüknél folyó lean bevezetést támogatni. Részletek Jegyek
  • 2023.02.16CX-Ray elégedettségfelmérés online workshop A munkahelyi hatékonyság az elégedett kollégákkal kezdődik! Skálázható, szűrhető eredmények - tudd meg, munkatársaid szerint, mik a valóban égető problémák! Részletek Jegyek
  • 2023.02.23CX-Ray teljesítményértékelés online workshop Miért fontos a TÉR? Az egyértelmű egyéni és csapat célok és a folyamatos visszajelzés az elkötelezettséget és motivációt kiemelten meghatározó tényezők. Részletek Jegyek
  • 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek