Szerző: Szarka Dóra
Megjelent: 11 éve

Na de mit keres a burkoló a megrendelő kádjában?

Villanyszerelő, víz-gáz-fűtésszerelő, burkoló, festő, kőműves, ács, asztalos - szakismeretük nélkülözhetetlen. Mesteremberekre szükség van, mivel olyan tudás birtokában vannak, amilyennel a legtöbb ingatlantulajdonos nem rendelkezik. Hiszen például nem szívesen nyúlunk az elromlott villanykapcsolóhoz, és a tetőre se megyünk ki, ha nem muszáj. Folyamatos igény van a mesteremberek munkájára, szolgáltatásukra mégis sok a panasz. A HR Portál egy megbízót és egy mesterembert megszólaltatva járta körül a témát.

A mesteremberek világával kapcsolatban két érintettet kérdeztünk meg: egy festő-mázoló mestert és egy ingatlanok felújításával foglalkozó vállalkozót. A vélemények, tapasztalatok jobb összehasonlíthatósága érdekében az egyes témákkal kapcsolatos válaszaikat külön pontokba szedtük.


Mesterekkel, megrendelőkkel szembeni elvárások



Megrendelő-vállalkozó: "A legfontosabb elvárásom a megbízhatóság, ami alatt előre megbeszélt időpontok, határidők betartását értem. A beépített anyagok minősége is ide tartozik, például ha egy drágább csemperagasztót kérünk, akkor ne az olcsóbb, gyenge minőségűt használja a kivitelező. További elvárás a jó ár-érték arány is, a munka egészét illetően. Inkább sajnos negatív tapasztalataink vannak. Van természetesen két olyan cég, amelyekkel meg tud valósulni az együttműködés, de ez részünkről így is folyamatos kontrollt igényel, különben elcsúsznak a dolgok."
"Mikor újracsempéztettük a konyhát, a burkoló a munkanap végén törölközőt kért tőlünk és bement a fürdőszobába. Azt hittük, megmossa a kezét és az arcát, de a legnagyobb megdöbbenésünkre lezuhanyozott."

Mesterember: "Azoknak szeretek dolgozni, akikkel mindent meg lehet beszélni, és partnerként tekintenek az emberre. Akik tudják, mit szeretnének, és nem közben találják ki az újabb ötleteket, mert akkor időben és pénzben sem az elején megbeszéltek szerint alakulnak a dolgok - aminek persze nem örülnek a megbízók. A megbízó ne a hibát keresse a munkában, a végén fizesse ki a megbeszélt összeget, és ne kezdjen el alkudozni."


Kivitelező cég vagy szabadúszó mester



Megrendelő-vállalkozó: "Próbálkoztunk "szabadúszókkal", de nem váltak be. Általában cégeket bízunk meg, ahol valaki mindig felel a munkáért, illetve mindig van egy ember, akit el lehet érni bármilyen probléma esetén. Kivitelező céggel a munka megszervezése is egyszerűbb, hiszen nem a mi dolgunk, ki mikor jöjjön elvégezni a feladatot."

Mesterember: "Szerintem szabadúszóként jobb dolgozni, mert különben mindenki leveszi a részét és annak marad a legkevesebb, aki valóban dolgozott rajta. Úgy tapasztaltam, kivitelező cégnél az utolsó bőrt is lehúzzák az emberről."


Óra- vagy teljesítménybér



Megrendelő-vállalkozó: "Tapaszatalataink szerint a teljesítménybéres szakmunkás gyorsabb, és sokszor jobb minőségű munkát végez, mint akinek a munkaideje után fizetünk."

Mesterember: "Ha valaki szabadúszó, akkor természetesen teljesítménybért jobb kapni, ha viszont alkalmazottként dolgozik, akkor az órabér jobb."


Ár-érték arány



Megrendelő-vállalkozó: "Nem mondhatnám, hogy egységes árakat kapunk, sokszor két vagy akár két és félszeres szorzó van azonos munkára, más-más cégtől. Természetesen ekkora különbségek a minőségben nem lehetnek."

Mesterember: "Ellenben Nyugat-Európával, itthon a munkások nincsenek megfizetve. Minden megbízó gyors, olcsó, de minőségi munkát szeretne."


Szakismeret, munka minősége



Megrendelő-vállalkozó: "Ha nem figyelünk oda a munkásokra, mindig elúsznak, elsősorban időben. A minőség szintén kényes kérdés, ott kell lenni, hogy érezzék a figyelmet, de még így is előfordulnak problémák. A szakmai tudásban szintén nagy a szórás. Nehéz itthon jó szakembert találni, mert aki talpraesett, már külföldön dolgozik háromszor vagy négyszer annyiért, mint itthon."

Mesterember: "Ma Magyarországon nincs normális szakmunkásképzés, a fiataloknak kevés a szakmai ismerete. Ami a munka elvégzésének idejét illeti, nem szeretem a határidőket, mert a munka minőségének rovására megy. Általában körülbelüli időpontot mondok, amit tudok tartani. Közben folyamatosan tájékoztatom a megbízót arról, hogyan haladok, a száradás és egyéb felmerülő munkálatok függvényében."


Munkamorál



Megrendelő-vállalkozó: "Eddigi tapasztalataink szerint sok mesterembernek rossz a munkához való hozzáállása: sokszor isznak, dohányoznak a lakásban, nem dolgoznak, ha nem kéred számon őket. Ezért szerintem sokkal jobb cégekkel együttműködni, ahol ezek a vezető problémái."

Mesterember: "Ha felújításnál különböző mestereknek kell együttműködnie, hozzáállás kérdése, kivel mennyire lehet megbeszélni a munkamenetet. Sokszor zavarják egymást a különböző szakmák képviselői, főleg szűkös helyen. A munkaadónak kellene beosztani, kit mikor hív dolgozni, hogy ne hátráltassák egymást, illetve ne tegyenek kárt a másik munkájában. Volt már arra példa, hogy festés után lettek odahívva a villanyszerelők, akik kivésték a falat a vezetékeknek."


Garanciavállalás



Megrendelő-vállalkozó: "Cégek esetében, ahol folyamatos együttműködést és további munkát remélnek a megbízóktól, működik a garancia. Minden más esetben nehezen érvényesíthető. Természetesen, ha jó szerződést köt a megbízó a kivitelezővel, ilyen esetben is jól jöhet. A gyakorlati tapasztalat azonban az, hogy ilyen írásos megállapodások ritkán születnek."
Felcsiszoltattam és újrarakattam a parkettát, néhány héttel később azonban felpúposodott. A kivitelezők készségesen eljöttek, és ingyen kicserélték laminált padlóra. Az anyag árának felét viszont nekem kellett fizetnem."

Mesterember: "Változó és személyiségfüggő is. Nálam alap, hogy garanciát vállalok, természetesen visszamegyek, ha valami probléma merül fel vagy javítani kell."


Mesterember kiválasztása



Megrendelő-vállalkozó: "Megbízhatóság és ár-érték arány alapján választunk mesterembereket."

Mesterember: "A legjobb reklám szájról szájra terjed. Visszahívnak és ajánlanak másoknak. Igyekszem a megbízóim megelégedésére pontos, megbízható és alapos munkát végezni. A munkám az ajánlólevelem."
  • 2025.09.25recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogy kell jól tönkretenni a kolléga hétvégéjét? - avagy a visszajelzés művészete

A visszajelzés időzítése stratégiai jelentőséggel bír: bár a legtöbb vezető tisztában van a visszajelzés fontosságával, sokan nem gondolnak... Teljes cikk

Tanulmány: ez a leghatékonyabb munkaszervezés a szoftverfejlesztő csapatoknál

A hatékony munkaszervezés feltétele, hogy a projekttagok eltérő mértékben vegyenek részt a feladatokban, és legyen egy aktív, határozott vezető a... Teljes cikk

Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak

A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt... Teljes cikk