A bérek transzparenciája az egyik kulcs
A versenyképes bér helyett a bérek transzparenciája az, ami vonzza a fiatalokat. Egyre több helyen lehet látni, hogy a munkaerőt keresők már a hirdetésben megadják a várható keresetet. Ez nem véletlen, a Y és Z generáció tagjai látni akarják, hogy mit várnak tőlük, az mennyit hoz a cégnek, és abból mennyit ad át nekik a munkáltató. Elfogadják, és megértik, hogy a cégnek vannak más állandó költségei, amit ki kell termelni, ha megengedjük nekik, hogy rálássanak erre.
Egyre másra jelennek meg kutatási eredmények arról, hogy a fiataloknak csillagászati bérelvárásaik vannak. Ezek fals eredmények, mert a legfiatalabbaknak jellemzően fogalmuk sincs, hogy mennyit érnek, és azt sem tudják, hogy mennyibe kerül az önálló élet, és ez még a 25-30 éves korosztályra is gyakran igaz. Az ilyen kérdésekre adott válaszok ennek megfelelően álmokat fogalmaznak meg, amelyekből gond nélkül engednek, ha (éppen a transzparencia jegyében) azt látják, hogy az a realitás, és más területen vonzó ajánlatot tudunk számukra megfogalmazni.
Tipikusan ilyen más terület a tanulás lehetősége. „Aki átmenetiként képzeli el magát az egyik munkahelyen, az azt keresi benne, hogy ott milyen szkillekre tud szert tenni, és alapján hova tud továbblépni” - mondja Steigervald. Éppen ezért nagyon kell figyelni a folyamatos tudás átadásra. A hozzánk érkező fiatal munkavállaló a későbbiekben lehet akár egy másik projekt vezetője, ahol már neki kell átadnia a tudást. Fontos, hogy a munkája során erre is felkészüljön, az egész céges kultúrának erre kell épülnie.
Ha megkapják az önállóságot és az ezzel járó felelősséget, akkor képesek lesznek nagyon intenzíven dolgozni, és a valóságban ez lehet velük szemben az egyetlen releváns elvárásunk. Ezt kell kihasználni, és a cég növekedésének szolgálatába állítani. Rossz az a gyakorlat, hogy ha egy problémát jól megoldanak, akkor a következő nagyon hasonlót is rájuk bízzuk. A monotonitás, a feladatok ismétlése nem az ő világuk, mert pont azt veszi el tőlük, amire vágynak, azaz a folyamatos tanulás és ezáltal a váltás lehetőségét.
Ha ezeket a szempontokat szem előtt tarjuk, akkor cégünk hírneve fogja biztosítani a folyamatos utánpótlást, és okkal számíthatunk arra, hogy fiatal munkavállalóink kiveszik a részüket a cég dinamizálásából.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Nem megtartani kell a fiatalokat, hanem megdolgoztatni
2. oldal - A bérek transzparenciája az egyik kulcs