Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 12 éve

Online toborzás: több mint hirdetésfeladás

images

Napjainkban gyakori az állásváltás - folyamatosan alakulnak át cégek, amelyek között érezhető különbségek is vannak. Nő az üres pozíciók és az álláskeresők száma, az üres helyek betöltése pedig nem várhat sokáig, így szükségszerű, hogy a toborzás-kiválasztási folyamat is gyorsuljon. Hét-nyolc éve találkoztunk az első internetes állás-portálokkal, amelyeken hirdetéseinkre elektronikusan érkeznek az önéletrajzok. Az online toborzás azonban ma már ennél több. A szolgáltatás két alapvető használója, a hirdetők és az álláskeresők ugyanazt várják el az állás-oldalaktól: a keresés egyszerű, gyors és hatékony legyen, lehetőleg csak az jelentkezzen, aki megfelel.

Kiss Mónika, a Santander Consumer Finance Zrt. HR vezetője szerint ez egyelőre nem igazán teljesül. A gyakorlatban például egy-egy meghirdetett értékesítési képviselői állásra boldog-boldogtalan elküldi pályázatát, dacára a pontos feladat-megjelölésnek és a szigorú követelményeknek.

Az online toborzás módszereket kínál, hogy az állásajánlat precízebben találkozzon a munkavállalóval
A nagy múltú, európai piacvezető Jobpilot már két éve ingyenesen ajánlja a hirdetésekhez az "ellenőrző kérdéseket". A hirdető így olyan kulcsfontosságú információkat kérhet be a pályázóktól, amelyek számítanak a kiválasztás során és a válaszokat a jelentkezéssel együtt megkapja a rendszeren keresztül. A kiválasztást végző munkatárs így megspórolja a lényegi információ kihámozását a különböző szerkezetű önéletrajzokból, és a válaszok alapján könnyen rangsorolja a pályázatokat a kiíráshoz illeszkedés legalapvetőbb szempontjai szerint. A Jobpilot tanácsadó munkatársai minden hirdetőt megkérdeznek a kampány sikeréről, a tapasztalt hiányosságokról. "Ez a záloga annak, hogy cégünk nagyon rugalmasan és gyorsan képes reagálni a felhasználók új igényeire" - mondta el Buda Diána key account manager. "De gondoltunk a profikra is, akik nem igénylik a támogatásunkat és a hirdetés feladásától kezdve a javításon át mindent maguk szeretnek kézben tartani. Ők legszívesebben a Toborzás-menedzsment szolgáltatásunkat használják, amelynek keretén belül személyes azonosítóval érik el a Jobpilot rendszerét hirdetésszámtól függő csomagár fejében, ami kedvezőbb az egyedi hirdetés-feladási áraknál" - fogalmazott.

A jelenleg leglátogatottabb állásoldal, a Profession, az álláshirdetések fő profilja mellett tavaly kezdte jelentősen bővíteni szolgáltatásait. Az új szolgáltatás lényege, hogy a megadott kompetenciaprofil alapján vállalják a jelentkezők előszűrését, és jó vagy választható minősítéssel továbbítják azokat a hirdetőnek. A kiválasztási szakemberek szerint az egyébként roppant fáradságos első szűrést plusz 20-30 ezer forint díjért végzik. Ha további - első sorban személyesen tisztázható - információk szerint is szeretnénk szűkíteni a pályázatba bevonandók körét, kérhetjük a telefonos interjút, aminek díja pozíciónként 80 ezer forint. Ennek fejében, a megadott szempontok alapján rövid jellemzést kapunk a követelményeknek megfelelő jelentkezőkről.

Az egyik első hazai álláskereső oldal, a HVG Jobline is a folyamatos fejlesztésnek köszönheti töretlenül magas látogatottságát. "Nem megkerülhetőek a további fejlesztések, bár a felhasználóknak csak kis hányada veszi igénybe az olyan extra szolgáltatásokat, mint az előszűrés vagy böngészés az önéletrajz adatbázisban" - árulta el Deutschlander Edit online termékmenedzser. "Legkedveltebb szolgáltatásunk, amikor az ügyfél kombinált hirdetést helyez el a Jobline és a HVG felületén egyszerre, lefedve ezzel az egész álláskereső piacot" - jegyezte meg a szakember.

Legújabb a "totál online"
A nagyon önálló felhasználókra építi rendszerét a Szlovákiában piacvezető Profesia, amely Magyarországon augusztusban indította el a workania-t. Itt az állásajánló és a -kereső közvetlenül találkoznak. Európa szerte óriási sikere van az oldalnak - tudtuk meg Kis Györgytől, a cég egyik magyarországi munkatársától. A szolgáltatás szisztémája a közvetítő szereplőt teljes mértékben kiiktató, aktív online rendszer. Minden adat friss, ugyanis a feltöltéstől számított két hónap elteltével az anyagok inaktívvá válnak a felhasználó újraaktiválási kéréséig. A hirdetések és a feltöltött önéletrajzok hitelessége, valamint a tartalmak törvényi követelményeknek való megfelelése felett természetesen itt is emberek őrködnek. A felhasználó a regisztrálást követően kereshet a rendszerben vagy kérheti a beállított profiljához illeszkedő jelentkezők illetve állásajánlatok küldését a címére. A www.workania.hu oldalon jelenleg mintegy 80 cég és 1500 önéletrajz található.

És ha azt hisszük, hogy nem lehet tovább fokozni az elektronikus toborzást, tévedünk. Decemberben indult a magyar fejlesztésű HRM.hu, egy komplex "totál online" toborzási megoldás. Az állásajánló itt az elektronikus információcserének köszönhetően, gyorsan eljuthat a hirdetésben megfogalmazott elvárásoktól a megfelelő jelölt(ek)ig. Mert ha úgy tetszik, van rá lehetőség, hogy csak az egyetlen legjobb jelölttel foglalkozzon. A rendszer több szűrő-szolgáltatást is biztosít azért, hogy megtaláljuk az "igazit": első lépésben összeveti az elvárásokat a pályázók adatlapjával és egy megfelelési indexet rendel a jelentkezőhöz. Ha azonban még így is sokalljuk a megfelelőnek látszó pályázók számát, tesztre is meghívhatjuk a jelentkezőket. Végül csak a legjobb(ak) önéletrajzát kell megrendelni a HRM-től és csak ez(ek)ért fizetünk. Az, hogy létre jön-e a nagy egymásra találás, már a felek őszinteségén és bátorságán múlik. Az online rendszereknél ugyanis a kereső csak azt látja, amit a másik feltölt magáról.

Miért nem használjuk az adatbázisokat?
Az internetes toborzási oldalakon található pályázói adatbázisokból válogathatnának az állásajánlók a pályázók között, de valamiért nem népszerű ez a funkció. Kipróbáltunk mi is néhány adatbázist. A használat nagyon praktikus, igazán egyszerűen juthatnánk hozzá a megfelelő pályázóhoz, de! És itt de-k egész sorát hozhatjuk: de nem elég finomak a szűrőfeltételek, de túl sok önéletrajzot kapok, és csak egyesével tudom őket megnézni, de az álláskereső minden kategóriát bejelölt és egyáltalán nem felel meg azoknak, de az adatlapból semmi nem derül ki, olyan szűkszavú. Bizony, a bátorsággal hadilábon állunk. Az álláskereső felhasználó, főleg, ha még állásban van, nem meri felvállalni a keresést, ezért olyan kevés adatot ad meg magáról, hogy ne lehessen ráismerni. Igen ám, de így nem lehet ráismerni a tényleges tapasztalatára és szakmai ismereteire sem. Míg Nyugat-Európában az a nézet terjedt el, hogy mindenkinek joga van tisztában lenni munkaerőpiaci értékével és lehetőségeivel, mi magyarok kétségbe vonjuk az adatbázisokba regisztrált nem aktív keresők lojalitását.

A technikai nehézségek megszűntetésén, ha hihetünk az ígéreteknek, dolgoznak a portál üzemeltetők. A sikeres online toborzáshoz elengedhetetlen bátorságot és őszinteséget viszont az állásajánlónak és a keresőnek magának kell bevállalnia!
Ez esetben, úgy tűnik, puhatolózó lépésekkel követjük a változásokat. Valószínűleg azonban, hozzá fogunk szokni az új toborzási stílushoz. Kezdetnek érdemes kipróbálni, mit hoznak számunkra a szolgáltatási extrák. Hiszen nem kevesebbel, mint csupa megfelelő jelölttel és jó pár munkaóra megtakarításával kecsegtetnek az újítások!

Petrány Viktória, HR Portal
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Virtuális pályaválasztási napot tart a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár

Virtuális kalandozás a szakmák világában címmel rendhagyó, interaktív, virtuális és 3D-megoldásokat is alkalmazó ingyenes pályaválasztási napot... Teljes cikk

Miért nem engem vettek fel?

Az álláskeresők szeretnék tudni a választ arra, miért nem őket vették fel az állásra - elmondásuk szerint -, hogy okuljanak, tanuljanak belőle, de... Teljes cikk

A fiatalok nem maradnak pár évnél tovább egy munkahelyen

Nem meglepő, hogy a hosszú távú karrierlehetőség biztosítása előkelő helyen szerepel a pályakezdő munkavállalók listáján. Ennek ellenére az Y... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár