PokemonGo-tól az Országfutásig - rendhagyó toborzó kampányok
Új és kreatív megszólítási módokat kerestünk, amelyek éppen arra ösztönöznek, hogy keressenek szokatlan megoldásokat a toborzók. Jó példa erre egy tech cég, a Doctusoft példája, a légiforgalmi irányítással foglalkozó HungaroControl tapasztalata, és a Honvédelmi Minisztérium is felsorakozott ezek közé az innovatív szervezetekhez. PokemonGo-val, Országfutással, és figyelemfelkeltő installációval, illetve játékkal építették ezek a szervezetek a munkáltatói márkát, és szólították meg a fiatalokat.
Azt, hogy nincs megfelelő munkaerő, és a fiatalokat szinte lehetetlen megszólítani, „betoborozni”, sokfelé hallani. Kicsit túl sokat is ahhoz, hogy a tétlenségre bélyegként rá lehessen nyomni ezt a tényt. De, nem látni olyan, innovatív, nemcsak „-szerű”, hanem valóban új ötleteket, amelyek első hallásra talán több mint meglepőek, de hatékonyak.
Ilyen megoldásokat kerestünk, mert ezzel is szeretnénk felrázni a HR-es közvéleményt. Ha ezeknek a szervezeteknek sikerült a jó példát kidolgozni, miért ne indulhatna el hasonló úton bárki más?
Inkább ismertségnövelés volt a célja a PokemonGo-s kampánynak
Ahogy arról a HR Portál is hírt adott a „PokémonGo” őrületet kihasználva kezdett kampányba augusztus első hetében a Doctusoft. A cég a város több „poke-stopján” helyezte el és szponzorálta a pokémonokat odahívó speciális csalikat. Ezzel csalogatta oda saját közönségét is, ahol a Doctusoft munkatársai várták őket egy nyereményjátékkal.
A Pokemonos toborzás ötletét a játék hirtelen felfutása adtaAz eredményekről kérdeztük Kovács Bernadettet, a cég Marketing és PR menedzserét. A szakember elmondása szerint a kampány által nem vettek fel közvetlenül új munkatársat, de jó eredménynek könyvelik el azt, hogy többen játszottak velük. „A célunk elsősorban az ismertségnövelés volt, illetve elsőként meglovagolni a PokémonGo őrületet a toborzás terén.” Azt is megállapította a marketing és PR menedzser, hogy újszerű, de egy kifejezetten olcsó kísérlet volt ez a PokemonGo-s próbálkozás. ”Nyilván nagyobb, rendelkezésre álló költségvetésből másképpen kiviteleztük volna a kampányt, most csak egy - remélhetőleg - üde színfolt voltunk a városban. A visszajelzések a játékosoktól viszont nagyon pozitívak voltak, és nagy volt a nyitottság a munkatársainkkal való beszélgetésre is.”
Közvetlenül talán inkább a junior célcsoportot lehet könnyebben ehhez hasonló, játékos módon megszólítani, Kovács Bernadett szerint. „A jelöltek minősége a „pull-jellegű” toborzási kampányoknál széles skálán mozog, ezért nagy hangsúlyt fektetünk az előszűrésre. A senior pozíciók esetében - mindkét fél konkrétabb igényei miatt - több esetben fejvadász céggel dolgozunk, akik szintén nem csak a tehetségre, szakmai tudásra figyelnek, hanem arra is, beleillik-e valaki a csapatba vagy sem.”
Speciális készségek mérésére is alkalmas egy új toborzó kampány
A három könnyűzenei fesztiválon kimagasló érdeklődést hozott az impozáns, 18 méteres „TORONY!MAGAS” installáció, valamint a hozzá tartozó „AIRbility” applikáció, amelyet a HungaroControl „vetett be” az idei, nyári toborzó kampány-körútján. A „behúzás” ideje alatt közel 3000 látogatót értek el személyesen, több mint 3700 érdeklődő regisztrált online, akik összesen 10.800 játékot indítottak- nyilatkozta a légiforgalmi irányítással foglalkozó cég a HR Portálnak. Ez az eredmény a toborzás szempontjából kiemelkedőnek számít, mert a statisztikáik azt mutatják, hogy kb. 4-500 jelentkező optimális egy 10-12 fős légiforgalmi irányító képző tanfolyam elindításához.
A megszólítást a cég rögtön össze is kötötte egy alapszintű készségméréssel, mert az „AIRbility” iOS és Android platformon is futó játékai a légiforgalmi irányításhoz szükséges készségek közül is mérnek néhányat. A kompetencia-mérést előzetesen egy kontrollcsoporton tesztelték, akik a saját légiforgalmi irányítóikból álltak. Az általuk elért eredményekhez viszonyítva mondható el, hogy több játékos is kimagasló pontszámot ért el.
Felmérték a légiirányításhoz fontos készségeket
Most az következik, hogy a legjobb eredményt elérő játékosokat még az ősszel meghívják a HungaroControlhoz, ahol személyesen is megismerhetik a légiforgalmi irányító szakmát, valamint az arra alkalmasak részt vehetnek a kiválasztási folyamatban, és akár légiforgalmi irányító is válhat belőlük. A fiatalok aktivitása minden elvárásukat túlszárnyalta. „Meglepő volt azt tapasztalnunk, hogy mennyire nyitottak, ha képesek vagyunk megfelelő módon megszólítani és aktivitásra bírni őket”- hangzott a cég álláspontja. Ki tudja, ha a jövőben valahová repülőgéppel utazunk, lehet, hogy egy fesztiválon „betoborzott” légiforgalmi irányító navigálja majd a gépünknek.
Toborzó futás
Az egyik, legkülönlegesebb kampányt a Magyar Honvédség Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnoksága (KIKNYP) szervezte ebben az évben. A „ Toborzó Országfutás 2016” a Honvédség Sajtóosztályától kapott tájékoztatás szerint egy egész országot megmozgató, sikeres rendezvény volt. A Magyar Honvédség különös hangsúlyt helyez az egészséges életmód és a sport népszerűsítésére, és a futás, a legegyszerűbb és az egyik legnépszerűbb mozgásforma. Ráadásul több hazai és nemzetközi példa mutatja, hogy nagy tömegeket lehet vele megmozgatni. Ezen kívül a katonák egyik kötelessége a fizikai követelmények teljesítése, amelynek egyik eleme a 3200 méter futás, így közel áll ez a sportág hozzájuk.
A honvédségnek is új toborzási módszerekhez kell nyúlnia
Eredményét tekintve összesen több mint 11.000 fő hivatásos, szerződéses és önkéntes tartalékos katona, közalkalmazott és civil személy vett részt az akcióban. Közel 220 települést érintve, több mint 30 toborzó rendezvényt szerveztek. A toborzást ráadásul összekötötték a karitatív tevékenységgel is. Mivel a KIKNYP fontos feladatának tekinti a szolgálatteljesítés közben elhunyt katonák gyermekeiről történő gondoskodást is, ezért a futás ideje alatt felajánlásokat is fogadtak erre a célra. Az eredmény az lett, hogy az MH Szociálpolitikai Közalapítvány számlájára több mint egymillió forintnyi adomány érkezett be különböző szervezetektől és magánszemélyektől.
A recruitment a katonai szakzsargonból érkezett a multinacionális vállalatok, és azon belül a HR világába. Már csak ezért is érdekes visszanézni, a „gyökerekhez”, milyen kampányokkal tudja ma a katonaság népszerűsíteni a toborzást. A Magyar Honvédség nyilatkozott a HR Portálnak az eredményekről is. Egy toborzó rendezvény eredményét nehéz számszerűsíteni, hiszen vannak, akik azonnal, vagy napokon belül jelentkeznek, de akár évekre előremutató hatása is lehet az eseménynek. Az viszont, a Magyar Honvédség szerint, nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a parancsnokság idei toborzó eredménye jobb, mint az előző éveké, és ebben a rendezvény is fontos szerepet játszott.
Célcsoport: mindenki
A katonai toborzás célcsoportjai, a kapott tájékoztatás szerint, a 8 általános iskolai végzettségtől a felsőfokú végzettségűekig terjedően minden képzettségi rétegre kiterjed, ezért rendkívül széles a merítési lehetőség. A toborzás területén az érettségizett jelentkezők számában várnak növekedést. Fontos újítás volt a kampány során, hogy megfordították a kereslet-kínálat eddigi rendjét, és az országfutás során a toborzók mentek az emberekhez, nem pedig nekik kellett felkeresni a toborzó irodákat, így megszólításuk egyszerűbb és könnyebb volt.
Ami működött, és amin változtatni kell
Megkérdeztük a szervezőket arról is, milyen tanulságokat gyűjtöttek be a rendhagyó kampányok során, és mi az, amin a közeljövőben változtatni szeretnének.
A Toborzó Országfutást első alkalommal szervezte meg a KIK NY Parancsnokság. A rendezvény ideje alatt az apróbb akadályokat elhárították, és a jövőben is nagy figyelmet fordítanak a programok időpontja és az adott város életritmusának összehangolására. Jó volt az együttműködés más - állami, sport és civil - szervezetekkel, ami a szervezésben és az emberek bevonásában is hasznosnak bizonyult. Összességében sikeres volt a rendezvény és pozitívak voltak a visszajelzések.
A Doctusoftnál azt látják, hogyha nagyobb a budget, több a helyszín, nagyobb értékű a nyeremény, illetve be lehetne egy napra sűríteni az egész versenyt, nőne a hatékonyság. Azonban, ahogy Kovács Bernadett összefoglalta: „Ennek a kampánynak pontosan az volt a szépsége, hogy egyszer lehetett ellőni. Talán máskor egy másik ötlettel még előrukkolunk.”
Ez a toborzás élmény marad
A HungaroControlnál amin mindenképp változtatnának, az a torony tetején kialakított mini irányító központ. „Az, hogy itt helyeztük el az irányítók által is használt technikai berendezéseket, beleillett ugyan a koncepcióba, de sajnos a fényviszonyok és sokszor az időjárás gátja volt az itt megszerezhető élményeknek”- említették a hatást befolyásoló tényezőket. Természetesen a jövőben is szeretnének minél valósághűbben bemutatni az érdeklődőknek, hogyan dolgoznak az irányítók, de az ideinél alkalmasabb környezetben, és izgalmas technikai vívmányokkal kiegészítve.
Országfutás képek forrása: www.honvedelem.hu
Ilyen megoldásokat kerestünk, mert ezzel is szeretnénk felrázni a HR-es közvéleményt. Ha ezeknek a szervezeteknek sikerült a jó példát kidolgozni, miért ne indulhatna el hasonló úton bárki más?
Inkább ismertségnövelés volt a célja a PokemonGo-s kampánynak
Ahogy arról a HR Portál is hírt adott a „PokémonGo” őrületet kihasználva kezdett kampányba augusztus első hetében a Doctusoft. A cég a város több „poke-stopján” helyezte el és szponzorálta a pokémonokat odahívó speciális csalikat. Ezzel csalogatta oda saját közönségét is, ahol a Doctusoft munkatársai várták őket egy nyereményjátékkal.
A Pokemonos toborzás ötletét a játék hirtelen felfutása adtaAz eredményekről kérdeztük Kovács Bernadettet, a cég Marketing és PR menedzserét. A szakember elmondása szerint a kampány által nem vettek fel közvetlenül új munkatársat, de jó eredménynek könyvelik el azt, hogy többen játszottak velük. „A célunk elsősorban az ismertségnövelés volt, illetve elsőként meglovagolni a PokémonGo őrületet a toborzás terén.” Azt is megállapította a marketing és PR menedzser, hogy újszerű, de egy kifejezetten olcsó kísérlet volt ez a PokemonGo-s próbálkozás. ”Nyilván nagyobb, rendelkezésre álló költségvetésből másképpen kiviteleztük volna a kampányt, most csak egy - remélhetőleg - üde színfolt voltunk a városban. A visszajelzések a játékosoktól viszont nagyon pozitívak voltak, és nagy volt a nyitottság a munkatársainkkal való beszélgetésre is.”Közvetlenül talán inkább a junior célcsoportot lehet könnyebben ehhez hasonló, játékos módon megszólítani, Kovács Bernadett szerint. „A jelöltek minősége a „pull-jellegű” toborzási kampányoknál széles skálán mozog, ezért nagy hangsúlyt fektetünk az előszűrésre. A senior pozíciók esetében - mindkét fél konkrétabb igényei miatt - több esetben fejvadász céggel dolgozunk, akik szintén nem csak a tehetségre, szakmai tudásra figyelnek, hanem arra is, beleillik-e valaki a csapatba vagy sem.”
Speciális készségek mérésére is alkalmas egy új toborzó kampány
A három könnyűzenei fesztiválon kimagasló érdeklődést hozott az impozáns, 18 méteres „TORONY!MAGAS” installáció, valamint a hozzá tartozó „AIRbility” applikáció, amelyet a HungaroControl „vetett be” az idei, nyári toborzó kampány-körútján. A „behúzás” ideje alatt közel 3000 látogatót értek el személyesen, több mint 3700 érdeklődő regisztrált online, akik összesen 10.800 játékot indítottak- nyilatkozta a légiforgalmi irányítással foglalkozó cég a HR Portálnak. Ez az eredmény a toborzás szempontjából kiemelkedőnek számít, mert a statisztikáik azt mutatják, hogy kb. 4-500 jelentkező optimális egy 10-12 fős légiforgalmi irányító képző tanfolyam elindításához.
A megszólítást a cég rögtön össze is kötötte egy alapszintű készségméréssel, mert az „AIRbility” iOS és Android platformon is futó játékai a légiforgalmi irányításhoz szükséges készségek közül is mérnek néhányat. A kompetencia-mérést előzetesen egy kontrollcsoporton tesztelték, akik a saját légiforgalmi irányítóikból álltak. Az általuk elért eredményekhez viszonyítva mondható el, hogy több játékos is kimagasló pontszámot ért el.
Felmérték a légiirányításhoz fontos készségeketMost az következik, hogy a legjobb eredményt elérő játékosokat még az ősszel meghívják a HungaroControlhoz, ahol személyesen is megismerhetik a légiforgalmi irányító szakmát, valamint az arra alkalmasak részt vehetnek a kiválasztási folyamatban, és akár légiforgalmi irányító is válhat belőlük. A fiatalok aktivitása minden elvárásukat túlszárnyalta. „Meglepő volt azt tapasztalnunk, hogy mennyire nyitottak, ha képesek vagyunk megfelelő módon megszólítani és aktivitásra bírni őket”- hangzott a cég álláspontja. Ki tudja, ha a jövőben valahová repülőgéppel utazunk, lehet, hogy egy fesztiválon „betoborzott” légiforgalmi irányító navigálja majd a gépünknek.
Toborzó futás
Az egyik, legkülönlegesebb kampányt a Magyar Honvédség Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnoksága (KIKNYP) szervezte ebben az évben. A „ Toborzó Országfutás 2016” a Honvédség Sajtóosztályától kapott tájékoztatás szerint egy egész országot megmozgató, sikeres rendezvény volt. A Magyar Honvédség különös hangsúlyt helyez az egészséges életmód és a sport népszerűsítésére, és a futás, a legegyszerűbb és az egyik legnépszerűbb mozgásforma. Ráadásul több hazai és nemzetközi példa mutatja, hogy nagy tömegeket lehet vele megmozgatni. Ezen kívül a katonák egyik kötelessége a fizikai követelmények teljesítése, amelynek egyik eleme a 3200 méter futás, így közel áll ez a sportág hozzájuk.
A honvédségnek is új toborzási módszerekhez kell nyúlniaEredményét tekintve összesen több mint 11.000 fő hivatásos, szerződéses és önkéntes tartalékos katona, közalkalmazott és civil személy vett részt az akcióban. Közel 220 települést érintve, több mint 30 toborzó rendezvényt szerveztek. A toborzást ráadásul összekötötték a karitatív tevékenységgel is. Mivel a KIKNYP fontos feladatának tekinti a szolgálatteljesítés közben elhunyt katonák gyermekeiről történő gondoskodást is, ezért a futás ideje alatt felajánlásokat is fogadtak erre a célra. Az eredmény az lett, hogy az MH Szociálpolitikai Közalapítvány számlájára több mint egymillió forintnyi adomány érkezett be különböző szervezetektől és magánszemélyektől.
A recruitment a katonai szakzsargonból érkezett a multinacionális vállalatok, és azon belül a HR világába. Már csak ezért is érdekes visszanézni, a „gyökerekhez”, milyen kampányokkal tudja ma a katonaság népszerűsíteni a toborzást. A Magyar Honvédség nyilatkozott a HR Portálnak az eredményekről is. Egy toborzó rendezvény eredményét nehéz számszerűsíteni, hiszen vannak, akik azonnal, vagy napokon belül jelentkeznek, de akár évekre előremutató hatása is lehet az eseménynek. Az viszont, a Magyar Honvédség szerint, nagy biztonsággal kijelenthető, hogy a parancsnokság idei toborzó eredménye jobb, mint az előző éveké, és ebben a rendezvény is fontos szerepet játszott.
Célcsoport: mindenki
A katonai toborzás célcsoportjai, a kapott tájékoztatás szerint, a 8 általános iskolai végzettségtől a felsőfokú végzettségűekig terjedően minden képzettségi rétegre kiterjed, ezért rendkívül széles a merítési lehetőség. A toborzás területén az érettségizett jelentkezők számában várnak növekedést. Fontos újítás volt a kampány során, hogy megfordították a kereslet-kínálat eddigi rendjét, és az országfutás során a toborzók mentek az emberekhez, nem pedig nekik kellett felkeresni a toborzó irodákat, így megszólításuk egyszerűbb és könnyebb volt.
Ami működött, és amin változtatni kell
Megkérdeztük a szervezőket arról is, milyen tanulságokat gyűjtöttek be a rendhagyó kampányok során, és mi az, amin a közeljövőben változtatni szeretnének.
A Toborzó Országfutást első alkalommal szervezte meg a KIK NY Parancsnokság. A rendezvény ideje alatt az apróbb akadályokat elhárították, és a jövőben is nagy figyelmet fordítanak a programok időpontja és az adott város életritmusának összehangolására. Jó volt az együttműködés más - állami, sport és civil - szervezetekkel, ami a szervezésben és az emberek bevonásában is hasznosnak bizonyult. Összességében sikeres volt a rendezvény és pozitívak voltak a visszajelzések.
A Doctusoftnál azt látják, hogyha nagyobb a budget, több a helyszín, nagyobb értékű a nyeremény, illetve be lehetne egy napra sűríteni az egész versenyt, nőne a hatékonyság. Azonban, ahogy Kovács Bernadett összefoglalta: „Ennek a kampánynak pontosan az volt a szépsége, hogy egyszer lehetett ellőni. Talán máskor egy másik ötlettel még előrukkolunk.”
Ez a toborzás élmény maradA HungaroControlnál amin mindenképp változtatnának, az a torony tetején kialakított mini irányító központ. „Az, hogy itt helyeztük el az irányítók által is használt technikai berendezéseket, beleillett ugyan a koncepcióba, de sajnos a fényviszonyok és sokszor az időjárás gátja volt az itt megszerezhető élményeknek”- említették a hatást befolyásoló tényezőket. Természetesen a jövőben is szeretnének minél valósághűbben bemutatni az érdeklődőknek, hogyan dolgoznak az irányítók, de az ideinél alkalmasabb környezetben, és izgalmas technikai vívmányokkal kiegészítve.
Országfutás képek forrása: www.honvedelem.hu
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Már az interjúra sem jönnek el - miért tűnnek el a kétkezi munkások? 3 hete
- "Ha meg akarod szólítani az embereket, ne küldj emailt, hívd fel őket!" – James Reed HR-tanácsai az AI korában 3 hete
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 4 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 1 hónapja
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 1 hónapja
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 1 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 2 hónapja
- Toborzási roham a BMW-gyárban – ekkora bért kínálnak a kezdőknek 2 hónapja
- Számos nemzetközi pozíciót költöztet Budapestre az UNICEF 2 hónapja
- BMW, Lego, Suzuki: toborzás és képzés az automatizálás árnyékában 2 hónapja
- Felmondani az öregek szoktak, a Z generáció csak simán nem megy be többet 2 hónapja


Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja