Sok munkahelyi balesetet eltitkolnak a cégek
Ugyan csökkenő tendenciát mutat a munkahelyi balesetek száma, még mindig sok ilyen eset történik. Míg néhány évvel ezelőtt évente több mint 25 ezren munkavállaló szenvedett balesetet, tavaly ez a szám már nem érte el a 23 ezret. Mfor.hu tudósítás.
Hangnemet váltott az OMMF
Változások nem csak a statisztikai adatokban, de a hivatal filozófiájában is tapasztalható. Az OMMF módosított szemlélet és gyakorlat alapján végzi a munkáját. 2006-ban elindították a Partnerség programot, amely révén nyitottak a munkáltatók és az érdekképviselet irányába. A hatóság egy másik feladatának tartja a munkahelyi egészség, -biztonság mint érték felismertetését, ennek érdekében elindították a munkavédelmi tanácsadó szolgálatot.
A felügyelőség elsősorban a kis- és középvállalatokat biztatja, hogy vegyék igénybe a tanácsadói szolgálatot, hiszen náluk nem kötelező munkavédelmi szakembert alkalmazni. Tapasztalatuk szerint elsősorban nem a forráshiány felelős a munkavédelmi balesetek esetében, hanem a tájékozatlanság.
Ahhoz, hogy a szervezet hatékonyságát növeljék, a súlyos veszélyeseteket helyezték a középpontba, és azoknak a munkáltatóknak a jegyzékét, amelyeknél ilyen előfordult, az OMMF honlapján közzéteszi. A felügyelőség szerint ez a lépés sikeres volt, hiszen már több mint félmillióan érdeklődtek a lista iránt.
A súlyos jogsértésekkel kapcsolatos bírságok alapján javuló helyzetről beszélhetünk, hiszen a múlt év első félévében 1955-ször büntettek, míg idén 16 százalékkal kevesebbszer, 1681 esetben. Tavaly a bírságok összege összesen 621 millió forint volt, míg idén 565 millió forint.
Az OMMF együttműködést alakít ki azokkal a munkáltatókkal, amelyek vállalják, hogy törekednek a munkaügyi, munkavédelmi előírások betartására. Cserébe a jogszabályok kialakításánál és a pályázatok írásánál kifejthetik véleményüket, enyhe jogsértések esetén pedig nem szankcionálják őket.
Sok balesetet eltitkolnak
Mivel a baleseti elemzéseket a munkáltató küldi az OMMF-hez, így elég nagy, nagyjából húsz százalékos a látencia. Nem csak a feketemunka miatt, hanem mert a munkáltatók sok esetben inkább kifizetik a munkabért, és nem jelentik be az esetet - közölte Bánné Koncs Zsuzsa, aki a munkahelyi balesetek okait ismertette a konferencián.
A baleseti statisztikák alapján meghatározták azokat az ágazatokat, amelyek a legveszélyeztetettebbek, ezek az építőipar, a mezőgazdaság és a feldolgozóipar, amelyeket fokozottabban kell ellenőrizni. 2006-ban körülbelül húszezer ellenőrzést végeztek, amelyeknek 75 százaléka a kiemelt ágazatokban történt.
Ezernél több munkabaleset történt a kiskereskedelemben (főként szúrás, vágás, elcsúszás), az építőiparban, az egészségügyi és szociális ellátásban, illetve a mezőgazdaságban és vadgazdaságban. Ez utóbbi a második helyen áll a halálos balesetek számát tekintve, idén már 12 haláleset történt ebben az ágazatban.
A nemeket tekintve a férfiak vannak nagyobb veszélyben elsősorban azért, mert a legtöbb esetben ők végzik a nehéz fizikai munkát. 2,3-szer több férfi szenved balesetet, mint nő. Nagy számban vannak a munkahelyi balesetek között a halálos közúti balesetek, 2006-ban 123-ból 54 ilyen eset történt.
Éjszaka történik a legtöbb baleset
Munkahelyi balesetek leggyakrabban áprilisban és májusban következnek be, hiszen ekkor kezdődnek az építkezések, de sokan szenvednek balesetet szeptemberben is, hiszen a legtöbb munkavállaló ekkor megy vissza a szabadságból, és ilyenkor nem olyan összeszedetten figyelnek a munkára. A napszakot tekintve délelőtt 10-11-kor és éjszaka egy és két óra között történik a legtöbb baleset.
A korcsoportok közül a legveszélyeztetettebbek a 25-34 évesek, elsősorban a rutin hiánya, a veszélyeztetés mértékének elbagatellizálása és a fiatalos meggondolatlanság miatt. A legtöbb halálos balesetről azonban a 45 év felettiek esetében beszélhetünk.
A balesetek 38 százaléka történik a több mint ötven főt foglalkoztató cégeknél. A halálos balesetek többsége az 1-9 fős mikro- és kisvállalkozásoknál következik be, 1042 balesetre 36 halálos eset jut ezeknél a cégeknél.
Munkakörök szerint a leginkább veszélyeztetettek között vannak a tehergépkocsi-vezetők, a segéd- illetve alkalmi munkások, a postai kézbesítők és az autóbusz-vezetők. Munkahelyi halálos balesetet pedig leggyakrabban alkalmi és segédmunkások szenvednek.
Megéri munkabiztonságra költeni
Minden egyes baleset - és ebbe nem tartoznak bele a halálos balesetek költségei nagyjából félmillió forintjába kerül a társadalombiztosításnak, illetve az OEP-nek mint közvetlen költség. Ettől sokkal magasabb a termelésből való kiesés, és az egyéb költségek összege. Európában ma már statisztikák bizonyítják, hogy ha egy eurót költenek munkavédelemre, illetve -biztonságra, akkor ennek hatására 5-6 euró megtakarítást vagy többletjövedelmet érhet el a munkáltató.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Friss, több mint 2800 magyar munkavállalót vizsgáló kutatás szerint a dolgozók jelentős része krónikus stresszel, alváshiánnyal és egészségtelen... Teljes cikk
Szeptember 15-től már minden régióban pályázhatnak a kkv-k a munkabiztonságot erősítő eszközökre - jelentette be hétfői közleményében Czomba... Teljes cikk
Egyre több magyar munkavállalót érintenek a mentális betegségek, elsősorban szorongás és depresszió, ami évente több mint 1,1 millió... Teljes cikk
- Kihirdették az idei BeneFit PRIZE 2025 – for Happy Employees pályázat győzteseit a Budavári Lovardában 6 napja
- Nincsenek nők és kisebbségek, csak fehér férfiak - ilyen lenne a munka világa? 1 hete
- Luxusfizetés, nulla bejárás, szabad délutánok – így dolgozik a jövő embere? 1 hete
- Még vizsgálják a Bakonyi Erőműben történt baleset körülményeit 1 hete
- Súlyos üzemi baleset történt az ajkai erőműben 2 hete
- Lebuktat a WIFI: mostantól pontosan lehet tudni, ki honnan dolgozik 3 hete
- A britek majdnem fele toxikus munkakörnyezetben dolgozik 1 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 1 hónapja
- Amikor a sokszínűség kihívássá válik – kultúrák harca a munkahelyeken 1 hónapja
- Kártérítésért perel a dolgozó, akit több ezer volt rázott meg a gödi Samsung-gyárban 2 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?