Szakértő: el kell kezdeni a kamionsofőrök jövedelmének felzárkóztatását
A NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint egy nemzetközi áruszállítást végző kamionsofőr 600-650 ezer forintos fizetésre számíthat.
A Világgazdaság podcastjének vendége volt Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Mint elmondta, az egyre égetőbb sofőrhiányt a jövedelem fokozatos, nyugat-európai szintre való emelésével lehet csak megoldani. A magyar sofőrök egy jelentős része elöregedett, sokan szerződtek külföldre, ezért a magyar árufuvarozó cégek belföldön és a nemzetközi színtéren is komoly munkaerőhiánnyal küzdenek. Dittel Gábor rámutatott: már nem csak a szállodaiparban, de a gépjárművezetők körében is megjelentek a Fülöp-szigeteki munkavállalók is. A magyar fuvarozó cégeknek az akár másfél millió forintos fizetést kínáló külföldi munkaadókkal és a belföldi piacvesztéssel is szembe kell nézniük.
Mint kifejtette, a belföldi gépjárművezetők 400 ezer forint körüli nettó jövedelemre, a nemzetközi áruszállítást végzők 600-650 ezer forintos fizetésre számíthatnak. Ahhoz, hogy itthon tartsák a sofőröket, el kell kezdeni a bérek felzárkóztatását, és a napidíjas költségátalányt megemelve elszakadni a minimálbéres bérszerkezettől - fogalmazott a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Hozzátette: az elérhető nyugdíj összege is fontos szempont a sofőröknek, a munkakörülményekre pedig sosem volt panasz, bár a pihenőidő eltöltését megnehezítette az európai uniós szabályozás. A nyáron bevezetett szabályok szerint a vezetők nem alhatnak a kabinban, helyette panzióban vagy szállodában kell megszállniuk, ami azért nehéz, mert teljes felelősséggel tartoznak az áruért, amit szállítanak. Dittel Gábor megjegyezte, hogy Európában kevés az őrzött, szálláshellyel felszerelt parkoló.
VG