Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 11 éve

Új trend a toborzásban: pályázatok saját weboldalon

images

Több mint 1300 diákot és végzőst kérdeztek meg a cégek saját online pályázati kiírásaival kapcsolatos tapasztalatairól a GTI idei kutatásának keretében - írja az onrec.com. A frissen nyilvánosságra hozott eredmények szerint ezeket a rendszereket egyre inkább elfogadják a fiatal munkakeresők, és szívesen adják fel ily módon jelentkezésüket.

Ugyanakkor a visszajelzések szerint még sokfajta minőségű internetes pályázati rendszerrel lehet találkozni. Másrészt az is problémának látszik, hogy a munkaadók többsége ragaszkodik az úgynevezett nyitott végű kérdésekhez, míg a jelentkezők nagy része nem kedveli ezeket, és nem szívesen töltenek időt a megválaszolásukkal. Az elvárásaik között leginkább az szerepel, hogy minden ilyen rendszernek objektívnek, technikailag hatékonynak és kellőképpen átgondoltnak kell lennie, emellett fontosnak tartják még az igazságos értékelést, és hogy bárki kitölthesse azokat.

A kutatás eredményei

Az állítások többsége pozitív volt. Amikor azt kérdezték, hogy mit kedvelnek, a diákok elsősorban a gyorsaságot, a kényelmet/költséghatékonyságot, a korrektséget és az előadásmódot említették.

Ezek az állítások hangozottak el:

  • Gyorsabb, olcsóbb és könnyebb online, a cégek oldalain keresztül jelentkezni, mint mailben
  • Egyszerűen tudnak módosítani válaszaikon
  • A nap bármely szakaszában jelentkezhetnek
  • A standard jelentkezési folyamat következtében gyorsabban kaphatnak választ a munkáltatótól

    57 százalékuk válaszában jelezte: nagyra értékeli, ha el lehet menteni a dokumentumot, és később visszatérhet ahhoz. Szintén díjazzák, ha a pályázati anyagot részletekben, illetve tetszőleges sorrendben lehet kitölteni.

    A kutatásban - amelyet online kérdésfeltevéssel végeztek - 1368 diák és végzős vett részt 2009 májusában. Mindegyikőjüknek volt valamennyi tapasztalata az internetes toborzási rendszereket illetően. 677-en teljesen kitöltötték a kutatást (55 százalék), míg 1027-en részben adtak válaszokat.


    Amikor az ellenvetésekre kérdeztek rá, akkor a válaszadók megemlítették az online pályázati kérdőívek hosszúságát, bonyolultságát, illetve hogy sokszor találkoznak olyan kérdésekkel, amelyekben nincs tapasztalatuk. Volt, aki időpocsékolásnak tartotta ezt a típusú jelentkezést, mondván, hogy gyorsabb e-mailen elküldeni az önéletrajzot és a motivációs levelet, illetve nincs szüksége arra, hogy még egy másik dokumentumban is bemutassa a releváns információkat. Szintén akadálynak tartották, ha egy rendszer lassú, és ha nehéz megtalálni az adott internetes linket.

    A legjobb és a legrosszabb

    A felhasználókat megkérték, hogy nevesítsék a legjobb és a legrosszabb rendszereket. Akiket következetesen a legjobbak között rangsoroltak, azok a következők voltak: Allen & Overy,
    Barclays, Boots, Civil Service, Deloitte (az ő nevüket említették leggyakrabban), Ernst & Young, IBM, KPMG, Lloyds TSB, Marks & Spencer, NHS, Procter & Gamble, PwC, RBS és Sainsburys.

    Miért emelték ki ezeket a rendszereket a megkérdezettek?

    A következő válaszok hangzottak el:

  • Nagyon könnyű megtalálni az internetes linket
  • Jó navigáció egyértelmű kérdésekkel
  • A "jelentkezz most" gombbal azonnal elküldhető a pályázat
  • Bárki számára elérhető a rendszer

    Ezek közül sok szervezet rendszerét illették a briliáns jelzővel, és tartották egy teljesen jól működő, barátságos és kellemes site-nak. Más válaszok viszont azt mutatják, hogy egy rosszul felépített rendszer mennyire irritáló és idegesítő tud lenni.

    Íme néhány az ilyen válaszok közül:

  • Telefonálnom kellett, hogy hol tudok jelentkezni, mivel ez egyáltalán nem volt világos
  • A site karbantartása nem volt megoldott
  • A jelentkezés gomb nem volt a képernyőn és lefele kellett görgetnem, hogy megtaláljam
  • A szakmai gyakorlatokat nem lehetett könnyen megkülönböztetni a végzős munkáktól
  • A kereső nem működött megfelelően, számtalan olyan állást is kidobott, amelyek nem érdekeltek

    A válaszadók ötleteket is adtak a rendszerek fejlesztésére:

  • Új technológiákat kellene használni, mint például az internet keresők, emellett lehetővé kellene tenni, hogy a dokumentumokat több fajta formátumban lehessen letölteni
  • A teszteket standardizálni lehetne
  • Jó lenne helyesírás ellenőrzővel kombinálni a feladatlapokat
  • A felhasználók egyszerre áttekinthessék az összes kérdést
  • Legyen egy "élő" segítség egy azonnali üzenetküldő rendszerben
  • Fel lehessen tölteni egy CV-t és rá lehessen szűrni fontos információkra
  • Legyen egy üres hely megjegyzéseknek
  • A jelentkezést a végén egy megerősítéssel lehessen elküldeni

    A jelentkezések folyamata

    A válaszadók 66 százaléka azt mondta, hogy miután feladta a jelentkezését, gyorsan kiértékelték azt a cégek. Ugyanakkor megdöbbentő, hogy 12 százalék semmiféle választ nem kapott a teszt elküldése után. Azok közül, akiknek válaszoltak, 12 százalék gyors reagálásról számolt be, több mint 40 százalék viszont több mint két hétig várt erre.

    Javaslatok

    A kutatásra fókuszálva a következőket javasolják a felmérés készítői:

  • Teszteljük a rendszert a bevezetés előtt
  • Törekedjünk az egyszerűségre
  • A feladatlapot elfogadható idő alatt lehessen kitölteni
  • Figyeljünk arra, hogy a rendszerben ne lehessenek a felhasználók számára zavaró elemek: például ne korlátozzuk a használható szavak számát, legyen elég hely a válaszra
  • A jelentkezőknek biztosítsuk, hogy le tudják menteni a tesztet, és később vissza tudjanak térni
  • Legyen lehetőségük arra, hogy a kivételes tulajdonságaikat, szaktudásukat is be tudják mutatni (például posztgraduális képzések)
  • Ha nemzetközi toborzásról van szó, figyeljünk arra, hogy a feladatlap ne legyen ország/kultúra specifikus
  • Válaszoljunk időben és pontosan a tesztekre. A legtöbb válaszadó ugyanis ezt kifogásolta leginkább a rendszereket illetően.
  • Ha lehetséges, közöljünk előre információkat a jelentkezési folyamatról, például hogy nagyjából mennyi idő alatt lehetséges azt kitölteni
  • Az adott cég weboldaláról legyen könnyen elérhető a rendszer
    • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
    • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
    • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    A kormány 840 millió forintból emeli a külhoni lelkészek jövedelemkiegészítését

    Két részletben megkétszerezi a határon túli lelkipásztorok jövedelemkiegészítő támogatását a kormány - jelentette be Balog Zoltán református lelkész. Teljes cikk

    Interjú távolról - hogyan ne romoljon a minőség?

    A távkommunikáció használatának egyik, nem mellékes hatása, hogy lényegesen kevesebb információhoz jutunk a jelöltről: például nincs, vagy... Teljes cikk

    Támogató vezetőkre, kreatív feladatokra és rugalmasságra vágynak a fiatal munkavállalók

    A hazai cégek felismerik ugyan a fiatal munkavállalók igényeit, de nem reagálnak megfelelően rájuk - derült ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara... Teljes cikk