Van már olyan általános iskola, ahol a nyelvtanár tanítja a kémiát
Miközben a legjobb tanárok a hátrányos helyzetű térségekbe kellenének, ott a legnagyobb a munkaerőhiány ezen a pályán. Nem csak az anyagi megbecsülés alacsony, de a pedagógusok szakmai mentorálása sem megoldott - derült ki a Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (Sz2A) által szervezett kerekasztalbeszélgetésen. A Hungarian Business Leaders Forum sokszínűségi hónapjának keretében megrendezett eseményen az is elhangzott, hogy időszerű lenne másfajta pedagógiai módszerekkel tanítani a lányokat és a fiúkat.
„A lányokat jobban megfogja a kooperációra építő tanítás-tanulás, az empatikus megközelítések, míg a fiúkban sokkal jobban munkál a versengési vágy és a kockázatvállalás – ezekhez jó lenne alkalmazkodni az oktatásban” – mondta A Természettudományos Oktatásért Szabó Szabolcs Emlékére Közhasznú Alapítvány (Sz2A) által szervezett kerekasztalbeszélgetésen Németh Szilvia oktatáskutató, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ ügyvezetője.
A Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) sokszínűségi hónapjának keretein belül megrendezett diskurzuson szó esett a leszakadó régiók kisebb, hátrányos helyzetű iskoláiról. „Ezek között akad olyan, ahol nyelvtanár tanítja a kémiát” – hívta fel a figyelmet Dudásné Kovács Erika a soltvadkerti általános iskola tanára, az Sz2A Kémia MobilLabor programjának oktatója, hozzátéve: egy megfelelő szakot végzett tanár eredményesebben tudja átadni a tantárgyi tudást, mint az, akinek nem ez a specialitása.
Szalay Luca egyetemi adjunktus, az ELTE TTK Kémia Intézetének szakmódszertan oktatója arról számolt be, hogy 2021-ben már csak tizenegyen jelentkeztek első helyen az ELTE kémiatanári szakára, és az idén júniusban is csak ennyien szereznek diplomát, akiknek azonban a fele a magánszférában képzeli el a jövőjét.
Ehhez képest a szakember szerint – már csak a nagy tanárhiány miatt is – sokkal több új kémiatanárra volna szükség országosan az elfogadható minőségű oktatáshoz. Ez Szalay Luca szerint a szakemberképzés mellett azért is rendkívül fontos, mert a természettudományos ismeretek hozzásegítik a gyerekeket ahhoz, hogy felnőttként intelligens döntéseket tudjanak hozni. Dudásné Kovács Erika úgy vélte, a heti másfél óra kémia azoknak a diákoknak kevés, akik ilyen irányban szeretnének továbbtanulni. Szalay Luca azt emelte még ki, hogy a hátrányos helyzetű térségek szaktanárhiánya miatt sokkal nehezebbé vált a tehetségek felfedezése.
A teljesítményben az iskola és a családi háttér a két legmeghatározóbb tényező. Utóbbi még az átlagosnál is fontosabb a roma diákok esetében: Simon Péter, a Raiffeisen Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója, a HBLF Romaster programjának mentora arra hívta fel a figyelmet, hogy esetükben még támogató család esetén is alakulhatnak úgy külső hatásra a körülmények, hogy fiatalnak fel kell hagynia a tanulással. „A legjobb tanárok a hátrányos helyzetű térségekbe kellenének” – tette hozzá a szakember.
Németh Szilvia arra is kitért, hogy – a lányok és a fiúk adekvát pedagógiai eszközökkel való megszólításán túl – rendkívül fontos a természettudományi tárgyak élményalapú közvetítése a tanulók felé. Úgy vélte, az iskolák felelőssége a lányok természettudományos érdeklődésének fenntartása, miközben a fiúknál például a szövegértés fejlesztésére kéne nagyobb figyelmet fordítani.
- 2023.06.06Napi, heti pihenőidő és az új visszaélés-bejelentési törvény A workshop második felében azzal foglalkozunk, hogy az Európai Unió Bírósága 2023. márciusában egy magyar ügy kapcsán kimondta, hogy a heti és a napi pihenőidőt elkülönítve kell kiadni. Ez a magyar „általános munkarend” alapulvételével azt jelenti, hogy a szombati és vasárnapi naptári napokra eső heti két pihenőnap előtt kell kiadni a 11 órás napi pihenőidőt, tehát péntek 13.00 óra után munka már nem végezhető.
Részletek
Jegyek
- 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása.
Részletek
Jegyek
- 2023.09.01I Land gamifikált készségfejlesztés Gamifikált készségfejlesztő e-learning programunk játszva tanít: 30 napon keresztül, napi 20-30 percben egy izgalmas virtuális küldetésen vezetjük végig a résztvevőket.
Részletek
Jegyek
- 2023.10.10MŰEGYETEMI ÁLLÁSBÖRZE 150+ KIÁLLÍTÓ, TÖBB SZÁZ ÁLLÁS ÉS SZAKMAI GYAKORLAT VÁR! Kiállítóink hallgatókat, frissdiplomásokat és tapasztalt munkavállalókat is várnak állásajánlataikkal.
Részletek
Jegyek
Több mint 20 év után ismét valós repülőtéri és hangár környezetben tett szakmai vizsgát középiskolai képzésben végzős 16... Teljes cikk
A Huawei által életre hívott SEEDS ösztöndíjprogram új felsőoktatási partnere a Nemzeti Közszolgálati Egyetem. Teljes cikk
Június 2-ig várják a pályázati ötleteket a negyedik ProSuli keretében. A zsűri által legjobbnak értékelt húsz projekt egy négy hetes online... Teljes cikk
- A pedagógusképzésre jelentkezők és felvettek számának alakulása 6 napja
- Többlet béremelést kaphatnak a pedagógusok a legleszakadottabb térségekben 1 hete
- Pedagógusok Szakszervezete: nagy a különbség a magyar és a román pedagógusok sztrájklehetőségei között 1 hete
- Diákmunkásokkal csökkenthetik költségeiket a cégek 1 hete
- Felmérés: a kormánypárti szavazók többsége is emelné a pedagógusok bérét 2 hete
- A PSZ kongresszusa továbbra is az oktatás átfogó reformját követeli 2 hete
- Tanítanék Mozgalom: a státusztörvényt teljes egészében el kell utasítani 2 hete
- Megnyílt a jogorvoslati lehetőség a polgári engedetlenség miatt kirúgott tanárok előtt 2 hete
- Maruzsa Zoltán szerint még a tavaszi ülésszakon dönthetnek a pedagógus-életpályamodellről 2 hete
- EU-szerte visszaesett tavaly a pályakezdők száma 3 hete
- A PSZ vezetői a Kúriához fordulnak az oktatási népszavazás ügyében 3 hete