Módosítva: 2027 éve

Sparring partner

A kifejezés a bokszból származik: a sparring partner nem a klasszikus értelemben vett ellenfél, hanem edzőtárs, -partner, aki segít felkészülni a valódi mérkőzésre. Az üzleti életben olyan bizalmi szereplő, aki a vezető vagy döntéshozó gondolkodását kritikusan, konstruktívan és következetesen kihívja, annak érdekében, hogy jobb minőségű döntések, stratégiák és megoldások szülessenek.

Üzleti kontextusban ez azt jelenti, hogy:

  • kérdésekkel, ellenérvekkel és alternatív nézőpontokkal „edzi” a gondolkodást,
  • rámutat vakfoltokra, kockázatokra és logikai hibákra,
  • nem dönt a vezető helyett, de segíti a döntéshozatalt.

Egy üzleti sparring partner:

  • stratégiai dilemmákat vitat meg a vezetővel,
  • teszteli az elképzelések realitását és következményeit,
  • segít priorizálni és tisztázni a célokat,
  • érzelmi támaszt és intellektuális kihívást egyszerre nyújt.

Leggyakrabban felsővezetői döntések előkészítésénél, scale up és változásmenedzsment helyzetekben, stratégiai irányváltások előtt alkalmazzák, és  a vezetői magány és „echo chamber” ellensúlyozására.