kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Babits és a human-network

A vállalati human-network elemzések új perspektívákat nyithatnak meg a HR stratégiai tevékenységének területén, de ehhez új szemlélet is szükséges. Vagy talán nem is annyira új ez a szemlélet? Inkább csak még mindig szokatlan?

Egy levelező listán, ahol érdekfeszítő levelezések szoktak folyni szakmai és társadalmi témákban egyaránt, a napokban valaki az alábbi mondattal érvelt egy vitában:

"Azt, hogy valakivel hogy bánnak (belerúgnak-e), nem az befolyásolja, hogy ő milyen, hanem az, hogy mások milyenek. "

Ez a mondat elsőre evidenciának tűnik. Ha azonban kicsit járatosak vagyunk az emberi hálózatok területén, akkor azt kell mondjuk, hogy ez az állítás bizony nem feltétlenül, és nem minden esetben igaz. A human-network kutatások eredményei alapján, a fenti állítás érvényessége - hát legalább is - korlátos.

Ha egy konkrét emberi cselekedetet, csupán egy adott időpillanatra vonatkozóan, és a formális logika alapján felépített szabályrendszer, ok-okozati összefüggései alapján értékelünk - ilyenek például a különböző jogrendszerek -, akkor az idézett mondat helytálló lehet, és arra a következtetésre juthatunk, hogy az áldozat nem felelős azért, hogy áldozattá vált. Ha azonban a humán-hálót nem egy statikus, hanem egy dinamikus rendszerként kezeljük, akkor sokkal színesebb képet kapunk.

Az emberi háló dinamikus vizsgálata alapján az áldozat, ha kis mértékben és közvetve is, de felelős azért, ahogyan a csoport tagjai vele szemben viselkednek. Az egyéni viselkedés - az adott csoportra jellemző humán-háló egyedi tulajdonságaitól függő mértékben ugyan, de - hatással van a háló többi tagjának viselkedésére is. Human-network elemzési módszerekkel számszerűsíthetően kimutatható, hogy valakinek a viselkedése mikor és milyen mértékben befolyásolja a háló többi tagjának viselkedését.

Egy dinamikus human-network elemzésben összefüggés mutatható ki a között, hogy valaki hogyan viselkedett a múltban, és hogy mások hogyan viselkednek vele szemben a jelenben. Sőt! Nemcsak az mutatható ki, hogy amit tett, az hogyan befolyásolja mások viselkedését, hanem az is, hogy amit nem tett, az hogyan hat a csoport többi tagjának viselkedésére.

Ha tehát a csoport egyik tagjába "belerúgnak", az adott humán-háló minden tagjának kimutatható a felelőssége, beleértve az áldozatot magát is. A közvetlenül érintetteken kívül, még azoknak is kimutatható a felelőssége, akik ott sem voltak, soha nem is ismerték a résztvevőket, és soha nem is találkoztak velük. (Érdekes, hogy a felelősség megközelítésében a katonai gondolkodásmód mennyire közel áll a korszerű human-network eredményekhez. A tisztek viselkedésével kapcsolatban pl. az egyik katonai szabálykönyv úgy fogalmaz, hogy "egy tiszt felelős mindazért, amit tett, vagy tenni elmulasztott.")

Úgy tűnik, hogy egy emberi csoportban közvetve mindenkinek van felelőssége az adott pillanatban történő bármely esemény vonatkozásában, és ez az érték számszerűsíthető is egy elemzés során. Lehet, hogy ez az egyéni felelősségi mutató nagyon kicsi, de sosem nulla. Ha nulla, akkor valójában az egyén nem része a vizsgált humán-hálónak.

A csoportban ahová tartozunk, sosem mondhatjuk, hogy nem vagyunk felelősek a többiek cselekedeteiért. Igenis felelősek vagyunk. Ez a human-network elemzések fényében már nem morális kérdés, hanem száraz matek. A felelősségünk a múltbéli és jelenbéli cselekedeteinkben és viselkedésünkben gyökerezik, és hatása a humán-hálón terjed. Ezen keresztül folyamatosan befolyásoljuk mindenki más és ez által az egész csoport viselkedését, normarendszerét és teljesítményét is.

Amikor valaki felháborodva mondja egy vállalati megbeszélésen, hogy "...én nem tehetek róla, csakis ők...", akkor bizony alulértékeli saját befolyását a csoport egészére, és téved, amikor azt hiszi, hogy ő személy szerint semmilyen hatással sem volt az adott eseményre. Egy vállalatban nem mondhatja senki, hogy nem felelős azért, ami a vállalat egy másik részlegében történik. Mindenki eleme a vállalat humán-hálójának, és minden múltbéli és pillanatnyi cselekedete, a hálón keresztül befolyásolja az egész vállalat viselkedését, és teljesítményét. Az igazgató ugyanúgy hat a portásra, mint a portás az igazgatóra. Legfeljebb nem tudnak róla. Természetesen a mértéke, és a hatása különböző lehet, de ha tönkremegy a vállalat, akkor a portás is felelős, és ha lopnak az udvarról, akkor az igazgató is.

A jövőben már nem egyénekben és önálló cselekedetekben kell vizsgálni egy vállalatot, hanem globális egészként, ahol mindenki viselkedése hat mindenki máséra is. Akinek sikerül ez a szemléletváltás, az egészen másképp kezd majd gondolkodni a vállalatáról, és a vállalati human-network elemzések eredményeit gyorsabb folyamatokra, és hatékonyabb erőforrás-felhasználásra tudja váltani. Elképzelhető, hogy a human-network alapú HR stratégiák, és az ilyen szemlélet alapján fejlesztett HR módszerek lesznek a következő időszakban a piaci versenyelőny forrásai.ű

És végül, hogy jön ide Babits?

Babits Mihály mindössze két sorban összefoglalta a human-network lényegét:

mert vétkesek közt cinkos aki néma.
Atyjafiáért számot ad a testvér:"

(részlet Babits Mihály: Jónás könyve című verséből)

Szilágyi Győző
www.strategiakutatas.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk