kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Beteggé tehet a rossz munkakörnyezet

A munkavállalók egészségének megőrzése érdekében érdemes az SBS-szel, azaz a "Sick Building Syndrommal" foglalkozni, hiszen a munkavédelmi jogszabályok betartása esetén is megélhetnek alkalmazottaink különféle testi-lelki gyötrelmeket.

SBS, azaz "Sick Building Syndrom" a munkahelyi környezet egészségre ártalmas voltának az angolszász elnevezése, magyaros fordításban kissé félrevezetően "beteg-épület szindróma". A munkavállalókat megbetegítő iroda kérdéskörével az 1960-as években Kanadában foglalkoztak először, majd az Egészségügyi Világszervezet 1986-ban hivatalosan is betegségnek ismerte el az SBS-t.

Egy irodai alkalmazott egész élete során átlagosan 80 000 órát tölt a munkahelyén. Hogy mindennapjainak egyharmadát milyen körülmények között tölti el, az alapvetően meghatározza életvitelét és testi-lelki állapotát. A munkavédelmi jogszabályok és előírások a balesetmentes és egészséges munkakörnyezet kialakítására és fenntartására fókuszálnak, nem veszik figyelembe az olyan egyéb tényezőket, amelyek a munkavállalók hosszú távú fizikai és mentális egyensúlyára hatnak. Ha a munkavállaló például folyamatosan stresszes nyomás alatt dolgozik és alulértékeltnek, levertnek, elégedetlennek és depressziósnak érzi magát a munkahelyen ugyan fizikai értelemben nem lesz beteg, de mentálisan kiegyensúlyozatlan és egészségtelen lesz.

Az egészség szó definíciója a WHO szerint a "a fizikai, szellemi és szociális elemek komplex és kiegyensúlyozott rendszere, nem pedig a betegség és fájdalom hiánya." Vagyis az egészség több, mint hibátlan és problémamentes fizikumunk és testi működésünk.

Az egészséges munkakörnyezet koncepció ennek megfelelően nem azonos a balesetmentes és betegség-megelőző munkahely felfogással, a megközelítés a munkavállaló egyén természetes emberi igényeit veszi górcső alá és vizsgálja meg egyéniségtől függően.

Az egészséges munkakörnyezet koncepció alapja és főbb fókuszai a következők:
- az iroda és egészség egymásra hatása, vagyis a munkahelyi "well-beeing";
- változatosság a munkafolyamatokban és feladatokban;
- az irodai mozgás és egészségügyi követelmények betartása;
- a koncentrációt elősegítő és támogató, optimális hang -és fényhatások biztosítása;
- ergonómiai szempontból a megfelelő munkakörnyezet és eszközök biztosítása;
- a munkahely légkörének optimalizálása növényekkel, levegőztető rendszerekkel és a nem-dohányzó munkavállalók védelmével.

Milyen lépéseket tegyünk annak érdekében, hogy megelőzzük a rossz munkakörnyezet?

"A változatosság gyönyörködtet" - tartja a mondás. A munkafeladatok rotálásával, bővítésével, tevékenységek kombinálásával és ahol alkalmazható csapatmunkával lehet az irodai tevékenységbe változatosságot és színt vinni. A monoton és egyhangú munka fásulttá és levertté, míg a színes és mozgalmas feladatok élénkké tesznek, valamint kreativitásra és tettekre ösztönöznek minket.

"Teret a mozgásnak és a kényelemnek!"

Az iroda típusától függően minden egyes dolgozónak minimum 10-15 négyzetméteres területet kell biztosítani, az iroda falának pedig legalább 2,5 méter magasnak kell lenni a komfortérzethez. Az asztal közvetlen közelében 1,5 méter széles mozgásteret kell biztosítani, míg a szék mögötti résznél egy méter részt célszerű szabadon hagyni a könnyű mozgáslehetőség megteremtése végett.

Feng Shui az irodában

A több tízezer éves Feng Shui tanítás szerint a Chi energia szabad áramlása vezet a kiegyensúlyozott munkához és a jó közérzet kialakulásához, legyen szó az otthonunkról vagy a munkahelyünkről. A feng shui jelentése "Szél és Víz", ami a különböző halmazállapotú elemek harmóniájára, együttes áramlására utal.

A kínai tanítás szerint az energiaáramlást úgy serkenthetjük munkahelyünkön, ha a munkaasztalról a nap végén mindent elpakolunk és rendben hagyunk. Figyelni kell továbbá az irodai bútorok elhelyezésére, formájára és színére is. Az egymással szembefordított asztalok stressz-helyzetet okozhatnak a munkatársak között, így célszerű harminc centiméterre elfordítani az egymással szemben lévő munkalapokat.

A tárgyalókban jobb, ha kör alakú asztalokat helyezünk el, mert ez a forma az új ötleteket és a kreativitást serkenti, tárgyalások során pedig kedvez a felek közti konszenzus kialakításának. A négyszögletes asztal az olyan munkahelyen vagy munkakörben ideális, ahol a munkavállalók elemzéseket, számolásokat készítenek, vagyis ahol a logikus, gyors és precíz gondolkodást kell erősíteni.

A hát mögött vagy a fej fölött elhelyezett polcok és tárolószekrények korlátozzák az energia szabad áramlását, így megakadályozzák az új gondolatok kialakulását. Pszichológiai felmérések és tanulmányok által alátámasztott tény, hogy egy kávézóba belépve a legtöbben a bejárattal átellenben lévő asztalnál foglalnak legszívesebben helyet. A Feng Shui szerint ebben a helyzet a legerősebb a biztonság - és komfortérzet, ezért ezt választják legtöbben. Az irodában is a munkaasztal hasonló elhelyezésére kell törekednünk, hogy a félelemérzet ne blokkolja gondolkodásunkat. A fallal szemben állított asztaltól viszont érdemes óvakodni, mert annak ötletblokkoló hatása lehet.

Fények és színek

A monitor előtti munkavégzés során a szemek viszketésére, a fáradságérzetre és a megerőltetésre különösen kell figyelni. Annál is inkább, mert a különböző irodai megvilágítások és fényviszonyok a pupillát erősségtől és színtől függően 4000-17000 számú reakcióra késztetik. Mindemellett a monitor merev bámulása is megerőltetést okoz a szemnek.

A számítógép fénye és az iroda nem megfelelő megvilágítása miatt csökkenhet a koncentráció, állandó szédülés és fejfájás jelentkezhet. A számítógépekkel felszerelt irodákban a megfelelő fényerősség 500 lux. A nyitott és egy légterű helységekben pedig 750-1000 lux, mindemellett oda kell figyelni az fenti megvilágítás és az irányított fénysugarak arányára is.

A legvilágosabb és legsötétebb felületek (például a számítógép képernyője és a munkaasztal) közötti kontraszt aránya ideális esetben 3:1. Matt és halvány felületekkel valamint falszínekkel a tükröződést lehet elkerülni. A monitorokat ideális esetben az ablakkal párhuzamosan kell elhelyezni, hogy a szemet bántó fényvisszaverődést elkerüljük.

"Zöld irodák"

A Bavarian Állami Intézet tanulmánya szerint a virágos irodák nemcsak kellemesebben, színesebbek és érdekesebbek mint a kopár munkakörnyezet, hanem a lelkiállapot javításával a hatékonyság is nagyobb a zöld munkahelyeken. Azok, akik 4 óránál több időt töltenek a számítógépük előtt a kellemes közérzet biztosítása végett a PC közvetlen közelében növény helyezésével lényegesen növelhetik komfortérzetüket.
Az iroda nem lehet se túl hideg, se túl meleg, a páratartalomnak is ideálisnak kell lennie, amire különösen a téli időszakban kell odafigyelni. A fűtés hatására ugyanis csökken az iroda klímájának nedvességtartalma, ez kiszárítja a nyálkahártyát, aminek következtében az orr túlzottan száraz lesz, és a légzőszerv nem lesz képes a vírusok, illetve a baktériumok kiszűrésére, így azok könnyen bekerülnek a szervezetbe.

Jelenleg Magyarországon még nem állnak rendelkezésre konkrét adatok az SBS-ben szenvedő irodai alkalmazottak számáról, nem készült sem felmérés, sem kutatás az adott témát érintően. Mindenesetre egyre nő azon dolgozóknak a száma, akik valamilyen egészségügyi károsodásban szenvednek - legyen az apró orrfolyás, derékfájdalom, szemviszketés vagy komoly depresszió és gyomorprobléma - a "beteg épület szindróma" miatt.

Mohácsi Györgyi, HR Portal
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Megújult honlapról érhető el a munkavédelmi szakemberek adatbázisa

Új struktúrával, modernebb megjelenéssel érhető el a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatás-felügyeleti és munkavédelmi... Teljes cikk

Jelentősen emelkednek a munkavédelmi és munkaügyi bírságok márciustól

A kormány megvédi a magyar munkahelyeket, ezért kiemelten kezeli a foglalkoztatáshoz kapcsolódó szabálytalanságok megelőzését is - hangsúlyozta... Teljes cikk

40 év óta először szigorítottak a dolgozókat a veszélyes anyagoktól védő szabályokon

Az európai parlamenti képviselők szerdán új szabályokat fogadtak el a munkahelyi káros anyagoknak való kitettség korlátozására, negyven év óta... Teljes cikk