Megjelent: 12 hónapja

Könnyen kivitelezhető módszerek a munkahelyi stressz ellen

Munkahelyi stressznek nevezzük a munka során tapasztalt és a munkából fakadó feszültségeket. Mivel napjaink legalább harmadát a munkahelyünkön töltjük, a lelki megterheltségből eredő testi tünetek, betegségek kialakulásában a mindennapi munkahelyi feszültségek nagy szerepet játszanak.

images

A munkahelyi stressz eredője egyrészt a cég, a szervezet működésében keresendő. Szervezeti problémának minősülhet az állandósult túlterheltség, az elvárások és jogkörök tisztázatlansága, az eszköz és erőforráshiány, a rossz munkahelyi légkör, vagy például az erőfeszítés és elismerés egyensúlytalansága.

Munkahelyi feszültség azonban nem csak a munkavállalón kívül eső okokból adódhat. Azt, hogy mennyire vagyunk elégedettek a munkánkkal, hogy mit élünk meg stressznek, mit pedig kihívásnak, függ személyes és szubjektív tényezőkből.

Milyen negatív hatásai lehetnek a munkahelyi stressznek?

Egészségpszichológiai vizsgálatok alapján evidenciának tekinthető, hogy a munkahelyi elégedettség, a munka monotonitása, a munkahelyi kapcsolatok és a munkahelyi stressz szoros kapcsolatban állnak különböző egészségügyi problémák kialakulásával.

Az állandósuló feszültség valamennyi szervrendszer működését érinti: csökkenti az immunrendszer optimális funkcionalitását (túlműködéshez, vagy alul működéshez vezethet), fokozza a vázizom-rendszer aktivitását (állandó izomfeszüléshez, derékfájdalmakhoz vezethet), növeli a vérnyomást, vagy pedig olyan fogproblémákhoz vezethet, mint a fogágybetegség.

Míg a stressz által okozott szervi változás rövidtávon hasznunkra válik (pl. a határidő közeledtével jobban fog az agyunk, nagyobb teljesítményre vagyunk képesek), addig a hosszú távon fennmaradó feszültség csökkenti a teljesítőképességet, koncentrációs zavarokhoz, kimerültséghez vezethet és fokozza a testi panaszok, tünetek kialakulásának a kockázatát

Hatékony módszerek

Minden ember rendelkezik stresszcsökkentő módszerekkel, csak általában nem tudatosan alkalmazza azokat. A stresszcsökkentő módszerek ráadásul lehetnek károsak is: ilyen például az alkohol, de az sem jó, ha a feszültséget másokon vezeted le, hiszen így hamar elveszthetsz egy csomó lehetséges barátot vagy szövetségest. Érdemes tehát tudatosabban hasznos módszereket választani. Ezek egy részét tanulni kell, de számos közülük azonnal mindnyájunk rendelkezésére áll. Ezeket hívjuk hétköznapi stresszcsökkentő módszereknek.

Mozgás

A legegyszerűbb módszer a mozgás, ráadásul a leghasznosabb is. Nemcsak a stresszt csökkenthető hatékonyan vele, hanem számos olyan biológiai változást is elindítható a szervezetben, amely segít megelőzni számos testi és lelki betegséget (pl. a depressziót). De hogyan kezelhető ezzel a munkahelyi stressz? Egyrészt számos olyan munkakör van, ahol egy kis mozgás beilleszthető. Ha egyedül vagy az irodában, csinálhatsz néhány fekvőtámaszt, vagy pár percig végezhetsz gerinctornát.

Ez kevésnek tűnhet, de a rövid ideig tartó testmozgások összeadódnak, és ha sok ilyen van, az olyan, mintha sokat, rendszeresen sportolnál. A másik fontos dolog, hogy a rendszeres munkahelyen kívüli mozgás is hat a munkahelyi stresszre: egyrészt segít megelőzni a holnapit, másrészt segít levezetni a mait. Nem szabad elfelejteni, hogy az ősember korunkból örökségül maradt stresszreakció valójában mozgásra (menekülésre vagy támadásra) készíti fel a szervezet. Mi vezetheti ezt jobban le, mint a mozgás?

Nagyon fontos, hogy a mozgásnak nem kell versenysportnak lennie. A lényeg az, hogy mindig a számodra legszimpatikusabb és legegyszerűbben megvalósítható mozgásformát válaszd, olyat, amelyet feltehetően könnyen meg tudsz szeretni. Fontos, hogy ha régóta nem mozogtál, lassan és fokozatosan kezdj neki.

Segítségkérés

Ha valamit nem tudsz megoldani, minél hamarabb kérj segítséget! Mindig legyen egy bizalmasod a munkahelyeden, akivel kölcsönösen támogatjátok egymást a problémák megoldásában és a karrier építésében. Ilyen kapcsolatok a legtöbb ember körül előbb vagy utóbb maguktól is szerveződnek, de sokkal hasznosabb, ha tudatosan építed ki őket.

Hatékony eszköz lehet még a coaching, ami sok mindenre alkalmas. Rávezethet például bizonyos hiányosságokra, erősségekre, fejlesztendő területekre, ezáltal segíthet megtalálni önmagadat. Jobb önismeretre tehetsz szert, visszajelzéseket kaphatsz, hogy miben érdemes változtatni, fejlődhetni. A beszélgetések által felszínre kerülhet, hogy miben vagy tehetséges, mire kell fókuszálni, hogyan kell másokat motiválni és mihez kezdj a stresszhelyzettel.

Relaxáció

Tanulj relaxációs technikákat A munkahelyi és otthoni relaxáció segíti a feszült izomzat elengedését, ezzel is hozzájárulva immunrendszere megerősítéséhez. A relaxáció elsajátításához rendszeres gyakorlás szükséges, amit akár a munkanapjaid szüneteibe is bevezethetsz. Néhány perc is elegendő tud lenni egy kis feltöltődéshez.

Még szűkebb értelemben a relaxáció a pszichoszomatikus (az elme által a lélekre és a testre gyakorolt megnyugvása, feloldása) működési egyensúly elérését célzó módszerek összessége. Az izomzat ellazítása, ellazulása az indító szakasza, melynek következménye az egész testre kiterjedő szervezeti béke és nyugalom. Nagyon leegyszerűsítve a relaxáció ellazulást jelent, a túlfeszített, ideges, szorongó, zaklatott, feszült állapotok természetes orvossága.

A relaxáció során figyelmedet befelé fordítod, és gondolataidat a kívánt változások elérésére összpontosítod.

A munkahelyi stressz egy olyan probléma, amit hosszú távon nem érdemes figyelmen kívül hagyni, hiszen mentális és fizikai betegségekhez vezethet. Az olyan könnyen kivitelezhető módszerek, mint a mozgás és a relaxációs gyakorlatok sokat javíthatnak az állapoton, de csak akkor, ha az rendszeres.
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Krízis a krízis után - mi jön még?

Az elmúlt heteket karanténban, szeretteinkkel összezárva töltöttük. Küzdöttünk a koronavírus okozta aggodalommal, valamint a stresszel, melyet a... Teljes cikk

A stresszkezelés nem abból áll, hogy megszoksz vagy megszöksz!

A stressz és az arra adott ösztönös reakcióink nem újkeletűek. Az állatvilágban megfigyelt „stresszreakció” az emberekre is jellemző, de az... Teljes cikk

Hogyan kerüljük el a függőségeket a karantén idején?

A rengeteg bizonytalanság és változás, amelyet a koronavírus hozott az életünkbe teljesen új kihívások elé állít bennünket. Számos megküzdési... Teljes cikk